هنر ستان هنرهای زیبای تبریز با یک قرن قدمت

دمیده شدن روح تازه بر کالبد هنرستان هنر های زیبای میرک تبریز

هنر زیرساخت فرهنگ و پایه توسعه یک کشور است

تبریز (پانا)- مدیر هنرستان هنر های زیبای میرک در خصوص نقش هنر در جامعه بیان کرد: هنر زیرساخت فرهنگ و پایه توسعه یک کشور است و قدمت آن به دوران پیش از وجود فرهنگ باز می گردد.

کد مطلب: ۸۳۹۹۷۶
لینک کوتاه کپی شد
دمیده شدن  روح تازه بر کالبد  هنرستان هنر های زیبای میرک تبریز

امیر روح الله مشهور به میرک، نقاش هروی الاصل بود،که در خدمت «مولانا ولی ا...»کار تحریر و تذهیب را شروع کرد .در همین هنگام توجه وی به نقاشی جلب شد و در این هنر به درجه استادی رسید. میرک معلم کمال الدین بهزاد بوده و در سال 885 هجری در تبریز در گذشت.

در سال1297 هجری شمسی اولین مدرسه هنر با نام مدرسه صنایع مستظرفه در تبریز دایر گردید.(تقریبا 7 سال پس از شروع به کار مدرسه صنایع مستظرفه در تهران)

این مدرسه به وسیله وزارت معارف وقت و به منظور آموزش و ترویج هنر نقاشی و تعلیم هنر های ظریف در دوره مشروطیت دایر گردید. ریاست این مدرسه به عهده میر مصور از نقاشان معروف آذربایجان بوده، که در سال 25-1324 به نام "اینجه صنعیت لر "یا هنرستان هنر های ظریف تغییر نام داده و از استادان نامی آن گریگور و اهرمیان، علی اکبر یاسمی و... را می توان نام برد.

مکان هنرستان علاوه بر اینکه محل تحصیل هنر جویان بود به عنوان نمایشگاه نقاشی و نیز محل اداره صنایع مستظرفه آذربایجان نیز به حساب می آمده است.

هنر ستان هنرهای زیبای تبریز با نام میرک بصورت رسمی در آبان ماه سال 1336 فعالیت خود را آغاز کرد.

در حال حاضر نیز زیر نظر ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی و آموزش و پرورش ناحیه سه تبریز و به مدیرت غلام رضا برادران در امر آموزش و هنر و پرورش استعداد های هنری پیشرو است.

در طول یک قرن فعالیت هنرستان، هنرمندان صاحب نامی پرورش یافته و به جامعه هنری شهر و کشورمان خدمات ارزنده ارائه داده اند. چنانکه نام و شهرت هنرستان میرک نه تنها در ایران بلکه به واسطه حضور و فعالیت هنر آموختگان آن از اعتبار خاصی در نقاط مختلف دنیا برخوردار است.

موقعیت و امکانات ساختمان هنرستان میرک

ساختمان کنونی هنرستان میرک که در مهرماه 1383 با زیربنای 1200 متر و در زمینی بیش از 10 هزار متر مربع در دو طبقه مورد بهره برداری قرار گرفته است، دارای فضاهای هنری، امکانات و تجهیزات تخصصی برای رشته های موجود در هنرستان شامل: کلاس های آموزشی، کارگاه های تخصصی نقاشی، گرافیک، عکاسی، چاپ، نمایش، حجم سازی، سینما، سالن نمایش، گالری، کتابخانه تخصصی هنر، زمین های ورزشی اختصاصی، فضای سبز و ... است.

مدیر هنرستان هنر های زیبای میرک در گفت و گو با خبرنگار پانا به سوالات وی پیرامون هنرستان هنر های زیبای میرک اینگونه پاسخ داد:

- تعداد دانش آموزان مشغول به تحصیل در این هنرستان در سال تحصیلی گذشته چقدر بوده است؟

تعداد دانش آموزان مشغول به تحصیل در این هنرستان در سال تحصیلی گذشته 124 نفر بوده است که 24 نفر از آن ها در مقظع پیش دانشگاهی و صد نفر از آنها در مقاطع دهم و یازدهم مشغول به تحصیل بوده اند.

-تعداد اساتید مشغول به تدریس در این هنرستان چقدر است؟

تعداد اساتید مشغول به تحصیل در این هنرستان 31 نفر می باشد که اکثر آن ها از فارغ التحصیلان همین هنرستان هستند.

-کدام رشته های هنری در حال حاضر در این هنرستان تدریس می شوند؟

در حال حاضر چهار رشته نقاشی، گرافیک، هنر های تجسمی و سینما در این هنرستان تدریس می شوند که پرطرفدار ترین رشته، هنر های تجسمی می باشد و امکان ادامه تحصیل برای هریک از رشته ها های موجود در تمامی دانشگاه های کشور (سراسری و آزاد) و خارج از کشور در مقاطع کاردانی و کارشناسی وجود دارد.

- شرایط ثبت نام در هنرستان میرک چگونه است؟

برای پایه هفتم، دانش آموز باید در آزمون ورودی استعداد سنجی که از طرف هنرستان هنرهای زیبای میرک برگزار می شود قبول شود.

دراین شرایط هنرجویان به همراه دروس پایه هفتم تا نهم آموزش های هنری لازم در رشته های نقاشی، گرافیک، نمایش و سینما را کسب م کنند و در ادامه می توانند در دوره دوم هنرستان به صورت تخصصی یکی از این رشته های هنری را انتخاب و ادامه تحصیل دهند.

برای ثبت نام در پایه دهم، موفقیت در پایه نهم با اولویت شاخه فنی و حرفه ای و آزمون استعداد سنجی که از طرف هنرستان برگزار می شود که در این شرایط هنرجویان از پایه دهم در یکی از رشته های نقاشی، گرافیک، نمایش و سینما ادامه تحصیل می دهند.

-میزان قبولی هنر آموزان هنرستان میرک در آزمون کنکور چند نفر است؟

در سال تحصیلی 1396-97 از میان 20 نفر داوطلب آزمون کنکور سراسری،9 نفر از دانشگاه های سراسری و مابقی از دانشگاه های آزاد و... قبول شده اند.

-رتبه های برتر هنرستان در حوزه های دیگر چقدر بوده است؟

در سال تحصیلی گذشته 19 طرح برتر در حوزه هنر های تجسمی داشتیم که 9 طرح مقام اول استانی از هنرستان میرک بوده اند و سه طرح نیز به مرحله کشوری راه پیدا کرده اند.

-از چه زمانی فعالیت خود را بعنوان مدیر در هنرستان میرک آغاز نموده اید؟

اینجانب از سال 1393 فعالیت خود را بعنوان مدیر در هنرستان هنر های زیبای میرک شروع کرده ام.

-از ابتدای فعالیت خود چه مقدار از برنامه هایتان در جهت پیشرفت تحصیلی هنرجویان تحقق یافته است؟

خوشبختانه در حدود 75 درصد از برنامه های بنده در حوزه پیشرفت همه جانبه هنرجویان این هنرستان تحقق یافته است.

-از فعالیت های خارج از مدرسه هنرجویانتان در حوزه هنر به چند مورد اشاره کنید.

خوشبختانه فعالیت های هنرجویان این هنرستان محدود به داخل فضای آموزشی نیست.در عید سال گذشته طبق قراردادی که با سازمان زیباسازی شهرداری کلانشهر تبریز داشتیم،رنگ آمیزی تخم مرغ های نوروزی سطح شهر اثر هنرجویان هنرستان ما بودند.

-با توجه به اینکه هنرستان میرک در سال های 1389 تا سال 1393 فعالیت خود را متوقف کرده بود و با ورود جنابعالی روح تازه ای در جان این هنرستان دمیده شد،به نظر شما مهم ترین عامل پیشرفت یک مدرسه چیست؟

بنده تعامل بین همکاران و مجموعه هنرستان و تعامل و ارتباط مجموعه هنرستان و اولیاء را مهم ترین عامل موفقیت یک مجموعه آموزشی میدانم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار