وزیر نفت خطاب به نمایندگان: اگر از مافیا در باشگاه نفت و نیرو اطمینان دارید مدارک را به قوه قضائیه ارائه دهید

تهران (پانا) - وزیر نفت دولت با انتقاد از برخی اظهارات درباره وجود مافیا در صنعت نفت و گاز کشور متذکر شد که اگر کسی مدارکی مبنی بر وجود مافیا در باشگاه نفت و نیرو در اختیار دارد آن را به قوه قضائیه ارائه دهد.

کد مطلب: ۸۳۹۸۷۹
لینک کوتاه کپی شد
وزیر نفت خطاب به نمایندگان: اگر از مافیا در باشگاه نفت و نیرو اطمینان دارید مدارک را به قوه قضائیه ارائه دهید

بیژن نامدار زنگنه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه مبنی بر چرائی علت واردات بی‌رویه در برخی قسمت‌های وزارت نفت اظهار کرد: «قابل کتمان نیست که قبلاً و در دولت‌های گذشته هزاران میلیارد لوله وارد کشور شده است. لوله‌های بسیاری وارد شده لوله‌های درب‌دار یکی از بخش‌های مهم صنعت نفت است. پیش از این هزاران کیلومتر و بیش از یک میلیون تن از شرکت‌های داخلی خریداری شده است به‌طوری که شرکت گاز تمام نیاز خود را از داخل تأمین می‌کند.»

او ادامه داد: «اما در بخش دیگر و در زمینه لوله‌های بدون درب وجود دارد که برای فشارهای بسیار بالا استفاده می‌شود مثلاً برای چاه‌های پارس جنوبی مورد نیاز است. در سال 96 ما قراردادی به مبلغ 550 میلیون یورو با شرکتی داخلی و یک شریک خارجی معتبر در این زمینه بسته شد که یکی از افتخارات صنعت نفت است.»

وزیر نفت متذکر شد: «در زمینه لوله‌هایی که توسط شرکت اسفراین تولید می‌شود بخشنامه کردیم و واردات لوله‌هایی که در این شرکت تولید می‌شود را به‌طور کامل ممنوع کردیم‌.»

زنگنه در ادامه با اشاره به بدهی این وزارتخانه تصریح کرد: وزارت نفت بدهی‌های بسیار زیادی دارد در حال حاضر ما 3 هزار میلیارد تومان بدهی قطعی به پیمانکاران داریم برخی گمان می‌کنند وقتی ما سفارش به شرکت‌های داخلی نمی‌دهیم به دلیل این است که از خارج از کشور خرید می‌کنیم خیر ما به دلیل بدهی‌های بیشمار در برخی مواقع سفارش نمی‌دهیم. مثلاً در فاز 11 پارس جنوبی هیچ خریدی تا کنون انجام نشده است.

او در ادامه در پاسخ به قسمت دیگری از اظهارات نماینده ارومیه گفت: شما به پتروشیمی قدیم و شیراز اشاره کردید این پتروشیمی‌ها متعلق به من است؟ این پتروشیمی‌ها در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند که خودشان وزیر دارند بنابراین او باید به این قسمت جواب بدهد.

زنگنه در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به مسئله اقتصاد مقاومتی یادآور شد: «مقوله اقتصاد مقاومتی یک بسته به هم پیوسته است و فقط ارجاع به داخل را شامل نمی‌شود بخش‌‌های دیگری نظیر افزایش برداشت از منابع مشترک و همچنین افزایش صادرات را نیز شامل می‌شود.»

این مقام مسئول همچنین بیان کرد: «آقای قاضی‌پور به فازهای 13- 22 و 24 پارس جنوبی اشاره کرد، این فازها در اختیار قرارگاه خاتم است و برنامه‌ها توسط این قرارگاه اجرا می‌شود من فکر نمی‌کنم کسی شکی در علاقه آن‌ها به ساخت کالاها در داخل کشور داشته باشد ولی باید بدانید که واحد در حال احداث جای آزمون و خطا نیست بنابراین شرکت‌های داخلی باید ظرفیت خود را بالا برده و تکنولوژی خود را ارتقا ببخشند.»

او ادامه داد: «ساخت داخل و تولید داخل یک طرف است طرف دیگر نیز مسئله صادرات ما و برداشت از میادین مشترک وجود دارد. ما نمی‌توانیم آزمون‌وخطا داشته باشیم مثلاً در زمینه پمپ‌های آب آتش‌نشانی که یکی از صنایع دفاعی وزارت نفت محسوب می‌شود ما از داخل خرید کردیم. کالاها در داخل ساخته شد ولی دچار مشکلات بسیار جدی شد. نمایندگان باید از صنعت نفت حمایت کنند وگرنه ما چطور باید گاز مردم و سوخت مورد نیاز آن‌ها را تأمین کنیم.»

وزیر نفت در ادامه اظهارات خود به مسئله بودجه این نهاد اشاره کرد و گفت: «سال 96 قرار بود 2400 میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها به ما داده شود که چون منبع آن مشخص نبود برای تأمین آن با مشکلات جدی مواجه شدیم ولی در سال جاری کمیسیون تلفیق منبع مبلغ 3 هزار میلیارد تومان را برای ما مشخص کردند و این بخش را دریافت خواهیم کرد.»

وزیر نفت متذکر شد: «ما در وزارت نفت قیر تولید نمی‌کنیم، همه باید این را بدانند قیر را بخش خصوصی تولید می‌کند بنابراین باید برای خرید آن پول بدهیم. اگر برای پرداخت قیر مبلغ مورد نیاز را نداشته باشیم برخی پالایشگاه‌ها قیر نخواهند داد و بر اساس قانون نیز ما تسلطی بر آن‌ها نداریم.»

وزیر نفت دولت دوازدهم در پایان اظهارات خود با گلایه از برخی اظهارات مبنی بر وجود مافیا در صنعت نفت کشور خاطرنشان کرد: «چرا می‌گویید در باشگاه نفت مافیا وجود دارد اگر دلیل دارید آن را به قوه قضائیه ارائه دهید اما اگر ندارید این قبیل اظهارات قابل پیگیری است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار