رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی خبر داد:

کشت نشایی چغندر قند برای اولین بار در آذربایجان غربی

ارومیه (پانا)- رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از کشت چغندرقند نشایی برای اولین بار در سطح ۱۲ هکتار از اراضی کشاورزی واقع در حوضه دریاچه ارومیه طی امسال خبر داد.

کد مطلب: ۸۳۹۲۳۴
لینک کوتاه کپی شد
کشت نشایی چغندر قند برای اولین بار در آذربایجان غربی

اسمعیل کریم زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه این اقدام با هدف صرفه جویی در مصرف آب انجام شده است افزود: در این شیوه کشت، تعداد دفعات آبیاری پنج تا شش نوبت در زراعت چغندر قند کاهش یافته و منجر به صرفه جویی ۵۰ درصدی در مصرف آب می شود.

وی ترویج استفاده از ارقام جدید کم آب بر چغندرقند؛ کشت فراسرزمینی، استفاده از شیوه های نوین آبیاری تحت فشار، مکانیزاسیون کشاورزی و جایگزینی کشت سایر محصولات زراعی کم آب بر بجای چغندر قند در استان از برنامه های سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی در جهت تداوم تولید این محصول با عنایت به احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد.

کریم زاده در خصوص آب بر بودن محصول چغندرقند و برنامه کاهش کشت این محصول در استان گفت:چغندرقند یکی از محصولات اساسی و ماده اولیه صنایع قند و شکر استان بوده و از لحاظ اقتصادی و اشتغالزایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه استان آذربایجان غربی به لحاظ سطح زیر کشت، تولید در واحد سطح و میزان درصد عیار قند در کشور دارای رتبه نخست کشوری است افزود: کشت چغندر قند در استان آذربایجان غربی به لحاظ شرایط اقلیمی، آب و هوایی و همچنین آشنایی کشاورزان به نحوه کاشت،داشت و برداشت و خرید تضمینی این محصول توسط کارخانجات قند استان از دیرباز رایج بوده است.

وی ادامه داد: براساس برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه در بخش کشاورزی و اجرای الگوی کشت در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، در حال حاضر هشت هزار و ۵۳۸ هکتار کاهش سطح زیر کشت این محصول در سال زراعی جاری نسبت به سال ۹۵ را شاهد بودیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهارداشت: هم اکنون سطح زیر کشت این محصول به ۳۰ هزارو ۶۰۰ هکتار تقلیل یافته که حدود ۱۳ هزار هکتار آن در داخل حوضه آبریز دریاچه ارومیه و بیش از ۱۷هزار هکتار در خارج از حوضه کشت شده است.

کریم زاده خاطرنشان کرد: این درحالی است که نه تنها افزایش سطح زیر کشت این محصول مطرح نبوده بلکه در راستای اجرای برنامه های احیای دریاچه ارومیه در بخش کشاورزی میزان کشت این محصول در حوضه آبریز دریاچه ارومیه از ۲۱ هزار و ۸۴۵ هکتارسطح زیر کشت این محصول در سال ۹۵ به ۱۳هزار و ۳۰۷ هکتار در سال ۹۷ تقلیل یافته است.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۶۰ درصد از اراضی زیرکشت چغندرقند در سال ۹۷ در حوضه آبریز دریاچه ارومیه با روشهای نوین آبیاری، ابیاری می شودافزود: در این روش با توجه به افزایش راندمان آبیاری ۶۰ تا ۷۰ درصدی، شاهد کاهش قابل ملاحظه ای در میزان آب مصرفی در کشت این محصول هستیم که از این طریق ۱۲۰ میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی در حوضه ابریز دریاچه ارومیه صرفه جویی شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار