شهردار منطقه ۸ مشهد:

ساخت بنا با توجه به اقلیم محل از عوامل ماندگاری بناست

خبرگزاری پانا: شهردار منطقه 8 مشهد بر استانداردسازی نمای ساختمانها در جهت هویت بخشی به بنا از منظر شهروندان تاکید کرد.

کد مطلب: ۸۳۸۹۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از دبیرخانه اولین کنفرانس ملی بنای ماندگار، علیرضا خادم پیر، در آستانه برگزاری اولین کنفرانس ملی بنای ماندگار با بیان این مطلب گفت: برگزاری این گونه کنفرانس ها به منظور ارتقای سطح آگاهی دست اندرکاران ساخت و ساز، زمینه را جهت اجرای ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری و رعایت آیین نامه های مربوط به محاسبات سازه ای بنا را امکان پذیر می کنند.

خادم پیر ایجاد حس تعلق و خاطره انگیزی یک بنا برای شهروندان را از مهمترین عوامل ماندگاری یک بنا بیان کرد و افزود: توجه به طراحی، ساخت بنا با مصالح متناسب با اقلیم محل ساخت، توجه به تاثیرات جهت تابش نور خورشید، ورزش بادهای غالب، دما و رطوبت از دیگر عواملی است که مورد توجه معماران زبردست در ایجاد بنایی ماندگار است.

وی ادامه داد: در ساخت یک بنای ماندگار باید به تمامی ابعاد تاثیر گذار احداث بنا در محیط شهری همچون ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی و ... توجه شود.

خادم پیر بر تدوین چهارچوبی استاندارد، معین و در عین حال قابل انعطاف برای احداث نمای ساختمان ها تأکید و بررسی اثرات اجتماعی، فرهنگی آن و هدایت احداث نمای ساختمان ها به سمت ایجاد کیفیت های بصری و هویت بخشی برای شهروندان را مهم ارزیابی کرد.

شهردار منطقه 8 مشهد تأمین فضاهایی مطابق با نیازهای جسمی و روحی ساکنان بنا را به عنوان دیگر ویژگی بنای ماندگار دانست و بیان داشت: اینگونه ساخت علاوه بر کیفیت بخشی فضاها از درون، در نمای بیرون نیز باعث ایجاد آرامش، کیفیت بصری و تأثیر مثبت بر بینندگان و محیط اطراف می شود.

وی ادامه داد: در معماری اسلامی علاوه بر نمود مفاهیم دینی در ساخت یک بنا، احترام به حقوق دیگران و رعایت عدالت اجتماعی در یک محیط شهری حائز اهمیت است به طوری که نمای یک ساختمان نباید باعث اختشاش بصری و عصبی شهروندان شود همچنین تاثیرات ابعاد دیگر بنا از جمله تاثیرات اجتماعی، فرهنگی و محیط زیستی باید در کنار بعد اقتصادی در نظر گرفته شود.

شهردار منطقه 8 مشهد در پایان اظهار کرد: مسوولان شهری در راستای ماندگاری و پایداری بناهای ساخته شده در یک شهر باید توجه ویژه به مسائلی چون مقاومت ساختمان ها در برابر زلزله، اثرات زیست محیطی احداث یک بنا، میزان آلودگی آن، طراحی و نمای مناسب و بهینه سازی مصرف انرژی داشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار