مدیر کل میراث فرهنگی، صنایه دستی و گردشگری استان مرکزی خبر داد:

شناسایی 200 کلونی سنگ نگاره در استان مرکزی/ رتبه نخست ثبت ملی سنگ نگاره ها

اراک(پانا) - مدیر کل میراث فرهنگی، صنایه دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: استان مرکزی از حیث ثبت ملی سنگ نگاره ها در کشور رتبه نخست در کشور را دارد و حداقل 200 نقطه در سراسر استان شناسایی شده که از این مجموع 21 مجموعه سنگ نگاره به ثبت آثار ملی رسیده است.

کد مطلب: ۸۳۸۸۲۵
لینک کوتاه کپی شد
شناسایی 200 کلونی سنگ نگاره در استان مرکزی/ رتبه نخست ثبت ملی سنگ نگاره ها

سید محمد حسینی در نشستی خبری افزود: سنگ نگاره ها و منظر فرهنگی تیمره، رودباران، قشلاق جیریا، گاوجلو، دره ملا، زلغر، یازیلی چای، جوباده، خوگان، دره کنده ها، قارادره، قلعه داغ، دره پهنه، قلاع سنگی، کوه چراغچی، کوه سیاه، کوه قالاخلی، کوه لره، قالهر و داش دره است.

وی ادامه داد: سال 97 چند سنگ نگاره دیگر به ثبت آثار ملی خواهد رسید.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایه دستی و گردشگری استان مرکزی بیان کرد: سنگ نگاره ها یا هنرهای صخره ای، کهن ترین آثار تاریخی و هنری به جای مانده از بشر هستند. به تعبیری بستر به وجود آمدن خط،زبان، حروف رمزی، تبادل پیام،تاریخ، هنر و فرهنگ از سنگ نگاره هاست و می توان گفت از بهترین ابزارهای رمزگشایی ما قبل تاریخ هستند که برای نسل های امروزی مدخلی از معما و سوالات متعدد هستند.

سید محمد حسینی اظهار داشت: این اداره کل 3 برنامه مجزا را برای این مجموعه ها در نظر گرفته که نخستین هدف شناسایی این آثار، سپس ثبت ملی و در نهایت حفاظت از آنهاست.

وی ابراز کرد: در 2 مورد اول بسیار موفق بوده ایم اما در مقوله حفاظت به اعتبارات ویژه ای نیازمندیم که همکاری نمایندگان مجلس، استاندار و دیگر مسئولین را می طلبد تا به کلکسیونی جامع از گردشگری حول محور سنگ نگاره ها تبدیل شویم.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایه دستی و گردشگری استان مرکزی اضافه کرد: در حال حاضر مهمترین محدوده سنگ نگاره متعلق به تیمره شهرستان خمین است که در حال پیگیری ایجاد یک پایگاه میراث فرهنگی در این محوطه هستیم تا به این طریق بتوانیم با حضور دائمی نیروها از دست اندازی ها و تخریب های احتمالی پیشگیری کنیم.

حسینی گفت: تعیین حریم و عرصه محوطه تاریخی تیمره در حال انجام است و به زودی به نتیجه خواهد رسید که این امر می تواند در حفظ این اثر ارزشمند تاثیر بسزایی داشته باشد چرا که سنگ نگاره های تیمره به عنوان مهم‌ ترین و کامل ‌ترین مجموعه سنگ نگاره‌های کشور میراث بشری ارزشمندی از چندین هزار سال پیش را در خود جای داده‌ است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار