گزارش پانا از تب داغ بازار اجاره مسکن در گرمای کم‌سابقه تابستان امسال

هیولای مسکن در تهران

تهران (پانا) - تابستان امسال، گذشته از گرمای کم‌سابقه دغدغه‌ دیگری نیز برای ساکنان شهرها دارد و آن هم جا به جایی و نقل‌ و انتقال‌هایی است که در این فصل از سال انجام می‌شود. مستاجرانی که این روزها به دنبال خانه‌ای جدید برای سکونت هستند با رشد کم‌سابقه اجاره بهای مسکن مواجه‌اند که از نرخ 40 درصدی اعلام شده توسط بانک مرکزی فراتر است و در برخی از مناطق شهرهایی مانند تهران به 60 درصد رسیده است.

کد مطلب: ۸۳۸۱۳۰
لینک کوتاه کپی شد
هیولای مسکن در تهران

سروش ندیمی، جوانی 35 ساله است که به گفته خودش سه سال است آپارتمانی 80 متری را در سازمان برنامه جنوبی به بهای حدود 80 میلیون تومان رهن کامل کرده است اما امسال درخواستش برای تمدید اجاره با جواب منفی مالک همراه شده است و او مجبور شده است واحد دیگری را در همان مجتمع به بهای 160 میلیون تومان به معنای اجاره دو برابری نسبت به سال گذشته، اجاره کند.

وی می‌گوید این وضع موجب شده است تا در مناطق پائین‌تر شهر به دنبال خرید واحدی با متراژ کوچکتر باشد تا با رهن آن و وامی که برای آن دریافت می‌کند بتواند سالهای آینده به جای اجاره در این واحد کوچک مستقر شود و می‌گوید این وضع نگران‌کننده و دلسرد‌کننده است و چاره‌ای نیست جراینکه از اجاره‌نشینی به هر قیمتی رها شد.

مهناز نادری زن جوانی است که با سه فرزندش در واحدی در شرق تهران سکونت دارد و می‌گوید با درخواست افزایش یک میلیون تومانی اجاره همراه شده است و پس از گشت و گذار زیاد در دفاتر مسکن تصمیم گرفته است قرارداد همان واحد را دوباره تمدید کند.

فریده عبدلی نیز می‌گوید سال گذشته در منطقه پونک تهران واحدی 75 متری را به قیمت 70 میلیون رهن و 400 هزار تومان اجاره کرده است اما امسال مالک برای این واحد 150 میلیون تومان رهن کامل مطالبه کرده است و او ترجیح می‌دهد واحد کوچکتری اجاره کند.

او می‌گوید مگر می‌شود نظارتی بر بازار مسکن وجود نداشته باشد و چرا باید قیمت‌ها در این بازار قابل پیش‌بینی نباشد.

محمدعلی ربانی عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن در گفت وگو با خبرنگار پانا می‌گوید بخش مسکن از جمله بخش‌هایی است که دولت نظارت چندانی بر آن ندارد و مکانیسم قیمت‌گذاری در این بازار براساس عرضه و تقاضاست.

وی اشاره به رشد بی‌رویه اجاره بهای مسکن در شهرهای بزرگ از جمله شهر تهران اظهار کرد: وقتی در سیستم برنامه‌ریزی کشور بیش از 5 سال است که تولید مسکن مطابق با نیازی که در کشور وجود دارد صورت نگرفته است طبیعی است که تقاضای موجود در بخش خرید به بخش اجاره منتقل شده است و نمی‌توان در وضع سرگردانی نقدینگی، مسکن را از آسیب‌های ورود بی‌برنامه به این بخش مصون نگه داشت.

ربانی خاطرنشان کرد: فنر ثبات و رکود در بازار مسکن بالاخره رها شده است و تاثیر منفی آن بر بازار اجاره و رشد غیرمنطقی مسکن قابل مشاهده است. ورود نقدینگی به بازار مسکن که چندین سال متوالی رکود را تجربه می‌کرد در کنار جاماندن تولید مسکن از نیاز واقعی موجود در این بخش، موجب شده است تا خرید و اجاره مسکن به دغدغه‌ای اساسی برای جوانان بدل شود.

وی عنوان کرد: دلیل روشن و منطقی التهاب در بازار مسکن، نبود برابری عرضه و تقاضا و کاهش ساخت‌وساز در این بخش است و از سوی دیگر در چند سال اخیر به طور میانگین بین 10 تا 25 درصد به بهای اجاره مسکن افزوده شده است و سال گذشته حدود 30 درصد اجاره بها افزایش یافت.

نقدینگی به هر بازاری برود التهاب ایجاد می‌کند

ربانی اظهار کرد: به دلیل نبود جاذبه در بخش‌های تولیدی و بورس، نقدینگی تمایل چندانی به گرایش به این بخش‌ها نداشته است و متاسفانه بخش‌های واسطه‌گری و بازارهایی مانند طلا و ارز از جذابیت بیشتری برای دارندگان نقدینگی برخوردار بوده‌اند.

افزایش قیمت تمام‌شده تولید مسکن به دنبال افزایش مصالح ساختمانی

عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن تصریح کرد:‌ یکی از دلایل افزایش قیمت تمام‌شده تولید مسکن گرانی مصالح ساختمانی است .نهاده‌های تولید در بخش مسکن شامل میلگرد، آهن، فولاد و سایر فلزات متاثر از بازار ارز با افزایش قیمت حدود 50 درصدی همراه شده است و عمده کارخانه‌های دولتی که متعلق به دولت است این محصول‌ها را با قیمت بالاتر به مردم ارایه می‌دهند.

ربانی خاطرنشان کرد:‌ برخی از کارخانه‌ها با کمبود عرضه محصول به بازار زمینه افزایش قیمت مصالح و فلزات مورد نیاز تولید را فراهم کردند و نبود کنترل دولت بر بازار و عرضه و حمایت از مصرف‌کننده موجب شده است تا نوسان‌ قیمت‌ها در بازارهای کالایی قابل پیش‌بینی نباشد.

به گفته او به نظر می‌رسد سازمان‌هایی مانند حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده تنها سازمان‌هایی هستند که بودجه آنها به کشور تحمیل می‌شود اما به وظایف نظارتی خود نیز عمل نمی‌کنند.

خطر گسترش حاشیه‌نشینی در شهرها

عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن با اشاره به خطر گسترش حاشیه‌نشینی عنوان کرد:‌ نبود سیاست‌های صحیح برای ایجاد اشتغال و بهبود مناطق محروم موجب شده است تا حاشیه‌نشینی گسترش یابد و افزایش غیرمعقول اجاره‌ها نیز یکی از دلایلی است که موجب می‌شود افرادی که قدرت اجاره در مناطق کنونی را از دست می‌دهند به مناطق پائین‌تر و حاشیه‌ای‌تر شهرها هدایت شوند که البته ناهنجاری‌های خود را نیز به دنبال خواهد داشت.

وی با انتقاد از عملکرد نظام بانکی در ارایه تسهیلات تولید مسکن عنوان کرد:‌ شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی، بانک‌ها و موسسات اعتباری بیشترین اخلال را در بخش‌هایی مانند مسکن درسال‌های گذشته ایجاد کرده‌اند.

بانک‌ها مهمترین اخلال‌گر در بازارها از جمله بازار مسکن هستند

ربانی خاطرنشان کرد:‌ بانک‌ها بخشی از منابع خود را وارد برخی از بازارها کرده‌اند و اخلال در این بازارها را سبب شده‌اند این درحالی است که یکی از وظایف مهم بانک‌ها ارایه تسهیلات به بخش‌های تولیدی و مولد اقتصادی است؛ هدفی که بانک‌ها از آن فاصله گرفته‌اند.

عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن اظهار کرد: هیات وزیران باید در جلسه‌ای با حضور دست‌اندرکاران بخش‌خصوصی وضع بازار مسکن را مورد بررسی و تحلیل قرار دهد و طبیعی است در راهکارهایی که از این جلسه بیرون می‌آید ساماندهی نظام بانکی و موسسات مالی و اعتباری که موجب اخلال در بازارها شده‌اند باید به طور ویژه‌تری مورد بررسی قرار گیرد.

وی گفت:‌ اگر دولت آمادگی داشته باشد انبوه‌سازان این آمادگی را دارند که تولید بخش مسکن را افزایش دهند. در بسته‌ای که از سوی این انجمن تهیه شده است برای رونق بسیاری از مشاغل وابسته به تولید برنامه‌ریزی شده است.

منطقه 5 تهران بیشترین قیمت و اجاره را تجربه کرده است

ربانی با بیان اینکه بیشترین رشد قیمت مسکن در منطقه 5تهران با رشد بیش از 70 درصدی بوده است، اظهار کرد: مناطقی مانند یک و سه تهران در گذشته با رشد همراه شده بود و در التهاب قیمتی که از زمستان گذشته آغاز شده بود نرخ مسکن در منطقه 5 تهران با رشد بی‌سابقه‌ای همراه شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار