اظهار اعتماد و اعلام حمایت، پیام دیدار هیأت دولت با رهبری

تهران (پانا) - «مشکلات را با مردم در میان بگذارید و ضمن ارائه‌ اقدامات خود، نقشه‌ دشمن را برای آن‌ها تبیین کنید. جداً معتقدم دولت به شرط انجام اقداماتِ لازم، خواهد توانست بر مشکلات فائق آید.»

کد مطلب: ۸۳۷۸۶۲
لینک کوتاه کپی شد
اظهار اعتماد و  اعلام حمایت، پیام دیدار هیأت دولت با رهبری

صبح دوشنبه این جمله رهبر معظم انقلاب اسلامی به تیتر نخست اغلب خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های داخلی تبدیل شده بود، جمله‌ای که بار دیگر خبر از حمایت بالاترین مقام کشور از رئیس‌جمهوری و کابینه‌اش داشت. این جمله نقطه پایانی بود بر ماجراهای یک نیم‌روز توفانی دیگر برای روحانی.

از نخستین لحظه‌‌ای که خبر دیدار دولتی‌ها با رهبری رسانه‌ای شد لفظ «احضار» از سوی رسانه‌های خاص بدان افزوده شد تا شاید از این آب نیز برای تخریب دولت ماهی صید شود.

با گذشت زمان و انتشار کامل کم و کیف این دیدار در پایگاه‌های اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، واژه «احضار» نیز که به شدت مورد علاقه طیفی خاص قرار گرفته بود، رنگ باخت تا حمایت رهبری از دولت دوباره چشم‌نوازی کند.

میانداری تیم اقتصادی پاستور و تقویت دیپلماسی با شرق و غرب از دیگر موارد مورد تاکید رهبری در این دیدار بود. تاکیدی که حضور ظریف را در صندلی سمت چپ ایشان بیش از پیش معنادار می‌کرد. رهبر انقلاب همچنین خواستار اشراف و اعمال قدرت دولت بر مبادلات مالی برای جلوگیری از عملیان مخرب نظیر «قاچاق» و «پولشویی» شدند.

عیب ما عیب‌جویی است

حجت‌الاسلام سیدرضا اکرمی،عضو جامعه روحانیت مبارز در گفت‌و‌گو با پانا در همین باره و با اشاره به برخی اظهارات مطرح‌شده مبنی بر احضار دولت از سوی رهبری به وظایف ایشان بر اساس آیات و روایات تاکید می‌کند و می‌گوید: «ما در آیات و روایات به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که یکی از وظایف رهبری تبیین امور است. رهبر باید مسائل را بازگو بکند و مسئولان را در جریان بگذارد و این مسئله را ما بارها در سیره امام راحل و رهبری انقلاب دیده‌ایم. ایشان هر زمان که احساس کردند لازم است با مردم و مسئولان سخن بگویند، این اقدام را انجام دادند.»

او با ذکر خاطره‌ای از روزهای حضور امام خمینی(ره) در جماران اضافه می‌کند: «صحبت کردن رهبر و مقام ولایت در کشورمان یک سیره و یک سنت بایسته و شایسته‌ای است، حالا به صورت احضار باشد یا فراخوان باشد یا صورت دیگر، این موارد مهم نیست؛ مهم این اطلاع‌رسانی به مردم و مسئولان است که باید به آن توجه کنیم.»

مشاور عالی وزیر کشور و رئیس شورای فرهنگی این وزارتخانه در ادامه با گلایه از برخی اظهارات مطرح‌شده ضد دولت در اوضاع کنونی متذکر می‌شود: «ما نباید دنبال بهانه‌گیری و بهانه‌جویی و عیب‌گیری و مچ‌گیری در موقعیت فعلی باشیم. یک ایرادی که در کشور ما وجود دارد این است که به جای آنکه عیب‌ها را با نقد و پیشنهاد به همراه دلسوزی و خیرخواهی بگوییم به دنبال عیب‌گیری و مچ‌گیری و امثال این‌ها هستیم.»

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری در ادامه در با تاکید بر اثرگذاری فشار تبلیغاتی بیگانگان بر مسائل اجتماعی امروز کشورمان می‌گوید: «چند روزی که از تحویل سال گذشت با آنکه قحطی،جنگ و وضع حاد در کشور نداشتیم، مسئله ارز و سکه بر اثر تبلیغ و فشار روانی بیگانه به مسئله نخست کشور تبدیل شد. با اینکه مسئله خاصی هم پیش‌نیامده بود متاسفانه جوسازی‌ها برای کشور و مردم مسئله درست کرد و گرانی بیجا را به وجود آورد.»

او اضافه می‌کند: «آمریکا در طول این 40 سالی که از انقلاب اسلامی می‌گذرد ما را تحریم و تهدید کرده و به طرق مختلف اعمال فشار کرده است؛ این‌ها موارد جدیدی نیست.ممکن است این فشار در دوران ترامپ قدری بیشتر شود اما اصل تحریم و تهدید به جنگ و امثال این‌ها در طول 40 سال از سوی آمریکا ادامه داشته است و این ما هستیم که باید در مقابل این مسائل مقاومت کنیم. ظرفیت‌های کشور بسیار زیاد است، از هر ظرفیتی می‌توانیم برای گسترش فناوری و تکنولوژی صنعت و تولید خود استفاده کنیم.»

اطلاع‌رسانی جدی جلو اشکال‌تراشی‌ها را می‌گیرد

پس از روی کار آمدن دولت یازدهم و تحویل‌ کشور در اوضاعی که بسیاری از کارشناسان آن‌را به ویرانه تشبیه می‌کنند، لزوم اطلاع‌رسانی صحیح و در میان گذاشتن اقدامات دولت با مردم بیش از پیش مورد تاکید قرار گرفت و تا امروز که حدود پنج سال از عمر دولت‌های یازدهم و دوازدهم می‌گذرد از خواسته‌های اصلی حامیان دولت محسوب می‌شود.

محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت، به عنوان یکی از بال‌های اطلاع‌رسانی پاستور نیز این مسئله را در نشست خبری امروز خود با رسانه‌ها مورد تاکید قرار داده و متذکر شده است که باید خدمات دولت و کارهایی که در دست اقدام است را به اطلاع مردم رساند.

اکرمی در ادامه گفت‌و‌گوی خود با پانا در همین زمینه و با اشاره به تاکید رهبر انقلاب بر ارائه تصویری مقتدر از دولت به مردم و دشمنان از سوی همه ارکان نظام می‌گوید: «ما یکی از اشکالات و انتقادهایی که بر دولت‌های یازدهم و دوازدهم تا به حال داشته‌ایم، درباره نحوه اطلاع‌رسانی و پاسخگویی به سوالات بوده است. واقعا اگر در دولت به مسئله اطلاع‌رسانی به جد پرداخته شود و همه مسئولان خدمات خود را بازگو کنند و مقایسه‌ای بین وضع کنونی با آنچه در گذشته وجود داشت انجام شود، می‌تواند اقناع عمومی ایجاد کند و جلو بهانه‌جویی‌ها و اشکال‌تراشی‌ها را بگیرد. باید اطلاع‌رسانی در دولت جدی‌تر از گذشته انجام شود و خدمت‌ها و زحمت‌های صورت گرفته را بیش از پیش به اطلاع برساند.»

توصیه به تحرک عملیاتی و هدفمند دیپلماسی

مسئله تقویت دیپلماسی با «شرق و غرب» در این دیدار مورد تاکید رهبر انقلاب قرار گرفت تا حضور ظریف در صندلی کنار ایشان معنایی خاص‌تر پیدا کند. ایشان در همین زمینه گفتند: «به‌جز موارد معدودی همچون آمریکا، روابط کشور با شرق و غرب باید هرچه بیشتر تقویت شود و تحرک عملیاتی و هدفمند دیپلماسی افزایش یابد.»

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در همین زمینه به پانا می‌گوید: «ما از ابتدای انقلاب فقط بنا داشتیم با اسرائیل هیچ‌گونه ارتباط و رابطه نداشته باشیم و آن‌را به رسمیت نشناسیم چرا که غاصب و ظالم است و در همین راستا و بعد از پیروزی انقلاب بلافاصله سفارت فلسطین به جای اسرائیل در کشور تاسیس شد. بنابراین جز اسرائیل ما با کشور دیگری بنای قطع رابطه نداشتیم. در مورد آمریکا هم، آن‌ها آغازگر قطع ارتباط بودند و به تبع آن ما نیز این اقدام را انجام دادیم و اگر امروز آمریکا منافع، مصالح و هویت ایران را بپذیرد دلیلی برای قطع ارتباط با آن‌ها نداریم.»

او اضافه می‌کند: «مسئله شرق یا غرب نیز به سلطه بر ایران بر می‌گردد. ما در قانون اساسی این مسئله را داریم که سلطه هیچ قدرتی را به رسمیت نمی‌شناسیم، حال می‌خواهد غربی باشد یا شرقی. ما بنا داریم با دنیا در ارتباط و تعامل باشیم مگر اینکه خودشان به این مایل نباشند و سر جنگ با ایران را داشته باشند بنابراین مسئله شرق و غرب و تعامل با جهان و معامله با جامعه جهانی همواره در طول این 40 سال انقلاب اسلامی وجود داشته است جز درباره آمریکا و اسرائیل و برخی موارد معدود.»

اکرمی متذکر می‌شود: «در بحث سیاست خارجی یک استراتژی داریم و یک تاکتیک، استراتژی ما تعامل با جهان است اما تاکتیک ممکن است بر اساس موقعیت تغییر کند. گاهی اخطار داریم و گاهی نیز روابط را توسعه می‌بخشیم و گاهی محدود می‌کنیم. این موارد تاکتیک ماست و نمی‌شود آن‌را به عنوان استراتژی نظام به حساب آورد ولی سیاست کلی ارتباط با جهان مشروط به حفظ منافع و مصالح کشورمان است.»

ضرورت برخورد قاطع با متخلفان اقتصادی و تهیه نقشه راه ثبات اقتصادی از دیگر توصیه‌های رهبر انقلاب به هیات دولت بود. حسن روحانی پیش از این با صدور دستوری به معاونت‌های مختلف خود، تسریع در روند تکمیل لوایح «شفافیت» و «تعارض منافع» را مورد تاکید قرار داده و همچنین از قوه قضائیه درخواست کرده بود که با متخلفان اقتصادی در سریع‌ترین زمان ممکن برخوردهای لازم انجام شود.

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگو و معاون اول قوه قضائیه، نیز از تشکیل چند شعبه و بازپرس ویژه برای رسیدگی خارج از نوبت به پرونده متخلفان اقتصادی خبر داده بود.

حمایت رهبر انقلاب از حسن روحانی و دولت او برای اولین بار نیست که اتفاق می‌افتد اما برخی نشانه‌های متفاوت این دیدار می‌تواند نشانه‌ای باشد فعالان سیاسی تا شاید بر لزوم اتحاد در اوضاع کنونی که همواره از سوی روسای قوای سه‌گانه مورد تاکید قرار گرفته است و رهبری نیز بر آن صحه گذاشته‌اند، پی ببرند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار