کارشناس موسیقی : هنرمندان موسیقی «عاشیقی» باید با هنر موسیقی و شعر به تبلیغ خدا بپردازند

ارومیه(پانا) - مهم‌ترین و مردمی‌‌ترین موسیقی در آذربایجان ، موسیقی عاشیقی است و ارومیه به علت داشتن مکتبی مهم و منحصر به فرد از چهره های شاخص آن است.

کد مطلب: ۸۳۶۹۸۹
لینک کوتاه کپی شد
کارشناس موسیقی : هنرمندان موسیقی «عاشیقی» باید با هنر موسیقی و شعر به تبلیغ خدا بپردازند

عاشیق، عاشق یا آشیق عارف و نغمه‌سرای سیاری است که ساز می‌نوازد و آواز می‌خواند. در آذربایجان و به خصوص شهرستان ارومیه موسیقی‌های مختلفی در جریان است که مهم‌ترین و مردمی‌ترین این موسیقی‌ها موسیقی عاشیقی است و شهرستان ارومیه به علت داشتن مکتبی مهم و منحصر به فرد از چهره های شاخص آن است. موسیقی عاشیقی در ارومیه اصیل‌ترین و بومی‌ترین هنر مردمان این دیار است که از صدها سال گذشته در این شهر جریان داشته است.

در همین خصوص با داریوش علیزاده، هنرمند موسیقی ایرانی و کارشناس موسیقی حوزه هنری آذربایجان غربی که به مدت 15 سال در زمینه های موسیقی و هنری فعالیت دارد به گفت و گو پرداختیم.علیزاده از دوران کودکی رشته موسیقی عاشیقی را دنبال کرده است. رشته تحصیلی وی ارتباطات و روابط عمومی بوده و رشته هنری وی نیز موسیقی ایرانی و به صورت تخصصی تر در رشته تار ایرانی می باشد.

شرح مصاحبه خبرگزاری پانا با علیزاده را در زیر بخوانید:

فعالیت حرفه ای خود را ازچه زمانی آغاز کردید؟

به مدت 25 سال است که فعالیت حرفه ای خود را دنبال می کنم و15 سال است که به عنوان کارشناس موسیقی فعالیت دارم.

از کارهای هنریتان بگویید

برای اولین بار کارهایی در عرصه موسیقی انجام دادم که از جمله آن احیای موسیقی فولکلور است. من معتقدم که مردم کشورهای دیگر برای شناخت یک قوم به موسیقی فولکلور ان مراجعه می کنند و آن بیانگر مشکلات، شادی ها و احساسات و زندگی آن قوم است. برای همین به مطالعه مقوله «عاشیق» پرداختم. به نظر من ترک وعاشیق دو جزء جدایی ناپذیرند.

فعالیت فرهنگی هم می کنید؟

بله. در مکتب عاشقی ارومیه قطعه هایی وجود دارد که به آن هوا می گویند. به طور کلی 72نوع هوا وجود دارد که این هواها در جایی ثبت نشده بودند.من از سال 83 تا 90 به مدت 7سال 3 مجموعه بنام « اورمو دن گلن سسلر» را منتشر کردم. این مجموعه ها نقطه عطف تاریخ فرهنگی ارومیه شد و به عنوان سوغات فرهنگی ارومیه مطرح شد.

همچنین برای اولین بارمهر89 کانون موسیقی عاشقان را بنا کردم و یکی از اهدافم از تاسیس آن، این بود که مردم بتوانند به طور ملموس عاشیق ها را ببینند. می خواستم افراد در هر سنی به مکتب عاشقیی علاقه مند شوند. هنرموسیقی عاشیق ها تنها هنری است که در ارومیه به طوربین المللی ثبت شده است.

8 سال است که در حال آماده سازی کتابی با موضوع عاشق و فلسفه موسیقی عاشقی هستم. همچنین جشنواره هایی برگزار کردم که البته به خاطر کمبود بودجه به صورت استانی برگزار شد.

تعریف کلی شما از عاشیق چیست؟

عاشیق هنرمند نیست بلکه مبلغ است آن هم مبلغ خدا . عاشق باید در ابتدا صاحب معرفت طریقت و شریعت باشد بعد از این به مرحله حقیقت می رسد واز این به بعد وظیفه او شروع می شود.عاشیق باید با هنر موسیقی وشعر به تبلیغ خدا بپردازد.

و ناگفته های شما از موسیقی...

هنری است عمومی وعامه پسند مانند نفس کشیدن وهمه فطرتا موسیقی را دوست دارند. عبدالمومن صفی الدین اورموی از پایه گذاران بود و 700 سال است که کتاب های این دانشمند در دانشگاه های معتبر اروپا تدریس می شود که برای یاد بود این دانشمند باید فعالیت های بیشتری مثل برگزاری یادواره و ساختن مجسمه و... انجام شود. به طورکلی باید به موسیقی و موسیقی دان ها ارزش و بهای بیشتری داده شود.لازم است که موسیقی بد وخوب از هم شناخته شود و موسیقی خوب ترویج داده شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار