در کنفرانس خبری مشترک با نخست وزیر انگلیس؛

ترامپ: اجازه دسترسی ایران به سلاح اتمی را نخواهیم داد

تهران (پانا) - دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا عصر جمعه در نشست خبری مشترک با نخست وزیر انگلیس مدعی شد که دو طرف توافق کرده اند که فشار روی مردم ایران را ادامه دهند.

کد مطلب: ۸۳۶۸۰۸
لینک کوتاه کپی شد
ترامپ: اجازه دسترسی ایران به سلاح اتمی را نخواهیم داد

به گزارش ایرنا، ترامپ پس از دیدار دو ساعته با نخست وزیر انگلیس افزود: این کار میلیاردها دلار به صندوق روسیه واریز می کند و کار بسیار وحشتناکی است.
ترامپ گفت: چگونه می شود از موضع قدرت با روسیه حرف زد در حالیکه 70 درصد انرژی آلمان از روسیه تامین می شود.
وی در پاسخ به سئوال خبرنگار فاکس نیوز امکان داشتن روابط خوب با روسیه را علیرغم اشغال اوکراین رد نکرد ولی تاکید کرد که اشغال کریمه در زمان اوباما اتفاق افتاده و اگر او رئیس جمهور بود روسیه مرتکب این کار نمی شود.
رئیس جمهوری آمریکا همچنین در موضوع مهاجرت موضع بسیار سختگیرانه ای نسبت به ترزا می بروز داد. در حالیکه ترزا می اظهار داشت که کشورش تاریخ پر افتخاری از پذیرفتن مهاجران و آوارگان دارد و مهاجران برای این کشور و اقتصاد آن مفید بوده اند، ترامپ معتقد بود که مهاجرت برای اروپا و آمریکا مضر است و فرهنگ آنها را نابود می کند.
ترامپ برای تایید نظر خود به حوادث تروریستی اشاره کرد و گفت که آمریکا یکی از بدترین قوانین مهاجرتی را دارد و به قدری بد است که نمی توان آن را قانون خواند.
وی همچنین گفت که پیش از رفراندوم برگزیت نتیجه آن را پیش بینی می کرده و گفت که علت موفقیت رفراندوم در واقع مسئله مهاجرت بوده است.
ترامپ حضور مهاجران در اروپا را بسیار منفی ارزیابی کرد و گفت که در این زمینه به آنگلا مرکل هشدار داده است.

**می: برگزیت طبق زمانبندی اجرایی می شود
در زمینه برگزیت، ترزا مِی موضع خود در مورد ترک اتحادیه اروپا را تکرار کرد و گفت که این اتفاق در 29 مارس 2019 و بر اساس زمانبندی انجام خواهد شد.
وی روی روابط ویژه با آمریکا تاکید کرد و گفت که انگلیس خواهان رابطه تجاری خوب با همه دنیا و از جمله با آمریکا و اتحادیه اروپا است.
نخست وزیر انگلیس همچنین با اشاره ضمنی به مصاحبه دیروز ترامپ با روزنامه سان گفت که برنامه وی برای برگزیت دقیقاً اجرای خواسته مردم در رفراندوم است.
ترامپ روز گذشته گفته بود که با اصلاحات اخیر در مذاکرات برگزیت، مردم انگلیس به آنچه رای داده اند نخواهند رسید.

**ترامپ: گفت و گو با پوتین در زمینه کاهش تسلیحات اتمی است
ترامپ در پاسخ به سئوالات خبرنگاران تاکید کرد که هدف اصلی از دیدار با پوتین، گفت وگو در زمینه کاهش تسلیحات اتمی است.
وی اظهار داشت که به نظر او تسلیحات اتمی مهمترین موضوع برای بشر است و با پوتین درباره سوریه و اوکراین نیز گفت وگو خواهد کرد.
رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد که با توقع حداقلی به این ملاقات خواهد رفت اما ممکن است با نتیجه ای فوق انتظار و شگفت انگیز از جلسه خارج شود. ترامپ در چند مورد تاکید کرد که به دنبال حفظ روابط با روسیه، چین و سایر کشورهاست و به نظر او حفظ روابط خیلی مهم است.
وی در خصوص ناتو و حضور نظامیان آمریکا در اروپا نیز گفت که حضور سربازان آمریکا در اروپا و از جمله 52 هزار سرباز مستقر در آلمان هم فایده روانی و فایده نظامی دارد.
ترامپ ادامه داد که طبق برآورد او آمریکا 90 درصد بودجه ناتو را می پردازد و این منصفانه نیست. وی اظهار داشت که در اجلاس ناتو موفق شده کشورهای عضو را به پرداخت سهمشان از بودجه ناتو تشویق کند.
رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد که پس از اجلاس دیروز 32 میلیارد دلار بودجه اضافی از طرف اعضای ناتو مورد تعهد قرار گرفته است. به گفته وی فقط پنج عضو ناتو از جمله انگلیس و آمریکا سهم خود از بودجه ناتو را به طورکامل می پردازند.

**ترامپ: فشار برمردم ایران ادامه می یابد
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در ادامه مدعی شد که دو طرف توافق کرده اند که فشار روی مردم ایران را ادامه دهند.
وی در ادعایی دیگر افزود: توافق کردیم که ایران هرگز نباید سلاح اتمی داشته باشد و باید متوقف شود و ما با هم باید جلوی آن را بگیریم.
وی در ادامه سیاست قلدرمآبانه خود تصریح کرد که نخست وزیر انگلیس 'برای اینکه جلوی ایران را بگیرد نیاز به قانع شدن توسط من نداشت چرا که خودش این را به من می گفت.'
سیاست پر فراز و فرود دولت جدید آمریکا از افزایش تنش تا یارکشی بر علیه ایران مسبوق به سابقه است و این رویکرد را می توان در ادامه پروژه ایران هراسی به شمار آورد.
موج اول ایران هراسی همزمان با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی آغاز شد که تجاوز عراق به خاک ایران، شکل گیری شورای همکاری خلیج فارس و انعقاد پیمان های دوجانبه امریکا با برخی کشورهای عرب منطقه از مهم ترین تبعات آن بود.
در ادامه و موج دوم ایران هراسی همسو با پروژه 'اسلام هراسی' پس از حوادث یازده سپتامبر با استفاده ابزاری از 'گفتمان مبارزه با تروریسم'آغاز شد. حضور نظامی آمریکا در پیرامون جمهوری اسلامی ایران و معرفی عراق، کره شمالی و ایران به عنوان محور شرارت از پیامدهای این موج بود.
و اما مرحله سوم ایران هراسی به دنبال دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در دانش هسته ای صلح آمیز، بازدارندگی موشکی متعارف و صنایع هوا فضا آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
نخست وزیر انگلیس نیز طی اظهاراتی گفت که با ترامپ درباره مقابله با نفوذ ثبات‌زدای ایران در خاورمیانه صحبت کرده است و اینکه چگونه ایران را در یمن عقب برانند.
وی افزود: هیچ دو کشوری بیش از ما برای تامین امنیت دنیا تلاش نمی کند و ما می خواهیم که این همکاری را تعمیق بخشیم.
این اظهارت در حالی بیان می شود که بر تمام جهان آشکار است که عربستان سعودی و امارات -دوستان نزدیک آمریکا -هستند که با ایجاد خفقان و گشنگی دادن به میلیون ها نفر در یمن در این کشور عربی فقیر، تراژدی انسانی خلق کرده اند. شاید مقصر دانستن ایران برای آن چه دوستان واشنگتن انجام می دهند، ساده ترین راه باشد.
با توجه به این که شورشیان یمنی درمحاصره ائتلاف به رهبری عربستان قرار دارند،ایران حتی اگرمی خواست هم نمی توانست به آن ها کمک کند. تلاش ها برای وصل کردن رنج یمنی ها به ایران، هرگز جنایات ائتلاف عربستان سعودی را پنهان نخواهد کرد.
«ترزا می» اضافه کرد که دو طرف درباره نحوه پاسخگویی به اقدامات مخرب برخی کشورها گفت وگو کردند و او دراین رابطه از واکنش رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر اخراج 60 دیپلمات روس در پی مسمومیت جاسوس پیشین روسیه در انگلیس قدردانی کرد.
نخست وزیر انگلیس همچنین درباره تداوم همکاری های اقتصادی میان دو کشور گفت: می خواهیم که این روابط گسترش پیدا کند و امروز توافق کردیم که با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا دو طرف در چارچوب تجارت آزاد با یکدیگر همکاری کنند.
در این مصاحبه مطبوعاتی هر دو طرف روی «روابط ویژه» بین دو کشور تاکید کردند. ترامپ این روابط را در بالاترین حد «ویژگی» توصیف کرد و گفت که هرگز روابط به این خوبی نبوده و در ادامه گفت: اینکه مادرش متولد اسکاتلند است و این مورد به ویژه بودن این روابط اضافه می کند.
در این کنفرانس مطبوعاتی بیشتر سئوالات حول محور برگزیت، روابط دوجانبه، ناتو و نشست دوشنبه ترامپ و پوتین بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار