علی صوفی *

ضرر شایعات علیه دولت به ملت

بعد از انتخابات ریاست جمهوری 96 عده‌ای از رقبای حسن روحانی نخواستند این پیروزی را بپذیرند و این در حالی است که نه اعتراضی به انتخابات شد و نه شائبه‌ای در رابطه با برگزاری و نتیجه آن وجود داشت. با وجود این، پذیرش روحانی به عنوان ریاست جمهوری برای این افراد ثقیل بود.

کد مطلب: ۸۳۶۳۳۹
لینک کوتاه کپی شد

در طول مدت دولت دوم روحانی هجمه‌های مختلفی به وی شده است. از اهانت‌های رسانه‌ای گرفته تا اهانت‌هایی که طی راهپیمایی‌ها از سوی برخی تندروها صورت می‌گرفت. دولت البته مصلحت را در سکوت و عدم تقابل با این افراد دیده و حتی در چینش کابینه نشان داد، به جریان مقابل اهمیتی حتی بیشتر از جریان همراه خود می‌دهد. عده‌ای از اصولگرایان از روحانی به منظور ترکیب کابینه و استفاده از وزرای اصولگرا در کابینه و احتراز وی از جناح‌گرایی تشکر کردند، اما آنچه در عمل نشان داده شد این بود که راه تقابل با روحانی همچنان ادامه دارد.

در دی ماه اعتراضات مردمی که در پی تدارک اعتراض به عملکرد دولت از سوی برخی از تندروها در مشهد صورت گرفت، منجر به گسترش اعتراضات در بیش از 70 شهر کشور شد که نشان داد جریان رقیب روحانی هنوز دست بردار نیست و از موقعیت و شرایط کشور برای ضربه زدن به دولت استفاده می‌کند. این افراد شرایطی را که در کشور وجود دارد، به گونه‌ای بازتاب می‌دهند که مقصر واقعی دولت و عملکرد ضعیف وی نشان داده شود. این جریان در صدد است دولت را ناکارآمد جلوه دهد و حتی سعی دارد دولت را مجبور به استعفا کند.

شایعاتی که اخیرا مطرح می‌شود و بر اختلاف هیات دولت و رئیس‌جمهور دلالت دارد، جدیدترین اقدام این افراد در راستای تضعیف دولت و بدجلوه دادن متولیان آن است. استعفای جهانگیری که به سرعت از سوی دولت تکذیب شد نمونه بارزی از این شایعات و اهدافی است که به عنوان محرکی در زمینه این اقدامات خصمانه علیه دولت شکل می‌گیرد. در این میان دولت، اما باید مراقب شرایط باشد و با هشیاری با آن مقابله کند. روحانی باید چابک‌تر از حال حاضر عمل کرده و در راستای اصلاح تیم همراه خود، در صدد خنثی کردن اقدامات رقبا برآید. در حال حاضر هر اقدامی ممکن است پیش بیاید. ممکن است افرادی که تا به حال با دولت بوده‌اند، احساس کنند در این شرایط نمی‌توانند کارایی واقعی خود را داشته باشند و دولت را ترک کنند. اما این با آنچه در شایعات مطرح می‌شود تفاوت اساسی دارد. شایعات اثر تخریبی بالایی دارد و در حال حاضر پیرامون دولت، بسیار رخ می‌دهد.

شایع شده بود که قالیباف قرار است معاون اول شود. گفته شده علی لاریجانی برای معاون اولی قالیباف به دولت فشار آورده است. حتی مباحثی در رابطه با ضرورت روی کار آمدن نظامی‌ها به میان آمده و اینکه آنها بهتر می‌توانند مسائل را حل کنند. اینها همه مسائلی است که به ضرر دولت عمل می‌کند. دولت نه از بُعد رسانه‌ای فعالیتی در راستای خنثی کردن این شایعات دارد و نه از بعد عملی اقدامی انجام می‌دهد که مغایر با شایعات موجود باشد. دولت باید فکری بکند وگرنه با توجه به شرایط حال حاضر کشور و اینکه در مقابل این شایعات بسیار آسیب‌پذیر شده است، عواقب غیر قابل جبرانی را متحمل خواهد شد.

منبع: آرمان

* فعال سیاسی اصلاح‌طلب

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار