رئیس مرکز پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان خبر داد

اعتبار ۱۵۰ میلیارد ریالی برای برگزاری المپیاد زیست‌شناسی ۲۰۱۸

مهاجرانی: مراسم افتتاحیه المپیاد زیست‌شناسی با حضور ۷۸ کشور،۲۴ تیر خواهد بود

تهران (پانا) - رئیس مرکز پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان از درنظر گرفته شدن ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای برگزاری المپیاد زیست‌شناسی خبر داد که از سوی هیات دولت مطرح شده است.

کد مطلب: ۸۳۵۹۹۴
لینک کوتاه کپی شد
اعتبار ۱۵۰ میلیارد ریالی برای برگزاری المپیاد زیست‌شناسی ۲۰۱۸

فاطمه مهاجرانی در نشست خبری امروز که به مناسبت بیست و نهمین المپیاد جهانی زیست‌شناسی برگزار شد گفت: «امسال چهارمین سال برگزاری المپیاد زیست‌شناسی است که تاکنون در سال‌های ۲۰۰۸، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۷ برگزار شده است.»

او هدف برگزاری المپیاد زیست‌شناسی را برشمرد و گفت: «ریشه المپیادها به قبل از فروپاشی شوروی سابق و سال ۱۹۵۹ برمی‌گردد که با المپیاد ریاضی آغاز شد و هدف گسترش علم، تعامل افراد و گسترش علوم پایه را دنبال می‌کند.»

مهاجرانی افزود: «بعد از متولد شدن المیپاد ریاضی و فیزیک، ایران از سال ۱۳۶۶ به المپیادها پیوست و در اولین المپیاد خود المپیاد ریاضی در کوبا شرکت کرد.»

رئیس مرکز پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان گفت: «المپیاد ادبی در سطح کشور و سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی با کمک معاونت علمی ریاست جمهوری برگزار می‌شود.»

او درباره المپیاد ۲۰۱۸ ادامه داد: «سال گذشته ۶۴ کشور در این المپیاد و امسال ۷۰ کشور شرکت کردند این در حالی است که ۷۸ کشور به طور کلی در این المپیاد عضویت دارند که ۲۳ کشور از این تعداد کشورهای اروپایی هستند.»

حضور ۲۸۰ دانش‌آموز در المپیاد

مهاجرانی از حضور ۵۱۰ مهمان و ۲۸۰ دانش‌آموز در این المپیاد خبر داد و گفت: «آزمون دانش‌آموزان به صورت تئوری و عملی برگزار می‌شود. اسکان مهمانان در هتل‌های آزادی و اوین و افتتاحیه این المپیاد در هتل اسپیناس پالاس در روز یکشنبه و اختتامیه آن در سالن اجلاس سران در روز شنبه ۳۰ تیر خواهد بود.»

او رقابت دانش‌آموزان را در ۴ شاخه کلی دانست و گفت: «دانش‌آموزان در رشته‌های علوم سلول مولکولی، زیست گیاهی و جانوری، تکاملی و علمی رقابت خواهند کرد.»

رئیس مرکز پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان درباره نحوه اطلاع رسانی از سوالات گفت: «سوالات روی سایت مورد نظر آپلود خواهد شد. در تجهیزات برگزاری این المپیاد با توجه به نوسان‌های ارزی مشکل نداشتیم اما با افزایش هزینه مواجه شدیم.»

خروج 500 سفیر فرهنگی از المپیاد زیست‌شناسی

مهاجرانی از خروج سفیران فرهنگی بعد از برگزاری این المپیاد خبر داد که بازدیدهایی از موزه‌های ایران باستان و علم و فناوری از جمله برنامه‌ها خواهد بود.

او همچنین اظهار امیدواری کرد با برگزاری المپیاد زیست‌شناسی برای اوایل مرداد ۵۰۰ سفیر را به کشور خود بیاوریم.

او حضور ۶۴ معلم زیست‌شناسی در این المپیاد را برای اولین بار دانست که از استان‌های مختلف به این المپیاد می‌آیند و از مباحث روز دنیا بهره می‌برند.

همچنین حضور ۲۰۰ نفر نام‌آفرین در این المپیاد به عنوان یک فرصت طلایی برای آموزش و پرورش و تقویت بنیه علمی دانش آموزان از مواردی بود که مهاجرانی به آن اشاره کرد.

او گفت: «مدیران مدارس هم در کنار این رویداد قرار دارند. ما باید از تمام مناطق دانش‌آموز داشته باشیم تا عدالت آموزشی را بتوانیم پیاده کنیم.»

مهاجرانی افزود: «تیم‌ها ۴ نفره به همرا یک لیدر و سرپرست خواهند بود. امیدواریم رئیس‌جمهور در این المپیاد شرکت داشته باشند.»

رئیس مرکز پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان به یک اتفاق ویژه اشاره کرد و گفت: «رونمایی از سرود ملی المپیاد و تمبر المپیاد با حضور ۶۴ معلم از سراسر کشور و ۶۰ مدیر مدرسه از جمله اتفاقات مهم این المپیاد خواهد بود.»

برگزاری المپیاد نشان از عزم ملی کشور دارد

او میزبان بعدی المیپاد را کشور مجارستان خواند و به برگزاری المپیاد سلول‌های بنیادی در سال ۲۰۱۹ و المپیاد نجوم در سال ۲۰۲۰ اشاره کرد که نشان از عزم ملی کشور است.

مهاجرانی در پاسخ به سوال پانا درباره میزان اعتبار برگزاری این المپیاد گفت: «۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای برگزاری این المپیاد در نظر گرفته و از سوی هیات دولت مطرح شده است. ما هدف اشاعه علم و هیجان علمی در کشور را دنبال می‌کنیم.»

او ادامه داد: «جامعه سالم به تمام ابعاد علم نیاز دارد. مهارت و علم در سایز قهرمانی المیپاد و دستاورد خواهد شد و برای کشور توسعه علم و دیده شدن در سایز جهانی مهم است.»

رئیس مرکز پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان گفت: «از سال ۱۳۶۶ ایران ۶۸۱ مدال طلا، نقره و برنز کسب کرده است که ۷۲ مورد از این مدال‌ها مربوط به المپیادهای زیست‌شناسی است.»

از ایران در المپیاد زیست‌شناسی دو دختر و دو پسر شرکت می‌کنند

مهاجرانی به حضور ۷۱ درصدی پسران و ۲۹ درصدی دختران در کل المپیادها تاکنون اشاره کرد و گفت:‌ «در المپیاد زیست‌شناسی نسبت حضور دختران و پسران برابر است و از ایران دو دختر و دو پسر شرکت می‌کنند که هرچهار نفر ساکن تهران هستند.»

ثبت‌نام ۱۵۰ هزار نفر در آزمون هوش ورودی پایه هفتم متوسطه

او در ادامه به ثبت‌نام ۱۵۰ هزار نفر در آزمون هوش ورودی پایه هفتم متوسطه اشاره کرد و گفت: «استقبال از این مدارس بالا است. این درحالی است که باید این امر نهادینه شود که حضور در سمپاد مساوی موفقیت نیست و هر شخصی باید در مسیر خودش قرار بگیرد.»

رئیس مرکز پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان افزود: «اگر فردی بهره‌ هوشی بالای ۱۳۰ نداشته باشد و وارد این مدارس شود ظلم در حقش شده و حقیقتا آسیب خواهد دید. اینکه در برخی مناطق ۲۰درصد دانش‌آموزان استعداد درخشان بودند جای تامل داشت زیرا دو تا سه درصد افراد جامعه استعداد درخشان هستند.»

مهاجرانی همچنین درباره روش سنجش هوش برای ورود به مدارس متوسطه اول تیزهوشان گفت: «معتقد نیستیم سنجش هوش بهترین روش است اما همین که یک پله از درس خواندن صرف بالا رفته‌ایم یعنی وضع بهتر شده است. هرچند استاندارد این است که بدون آزمون عمومی دانش‌آموزان نخبه از سوی مدارس و معلمان شناسایی شوند و امیدواریم روزی مدارس به حدی از کیفیت برسند که نیازی به مدارس سمپاد نباشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار