موتورسیکلت، مرکب مرگ جوانان گلستانی

گرگان(پانا)-وضعیت نگران کننده وقوع سوانح رانندگی و مرگ ناشی از آن در جاده‌ها و شهرها استان گلستان به درجه هشدار رسیده و سهم بالای موتورسیکلت سواران در این حوادث زنگ خطر این حوادث را در استان به صدا در آورده است.

کد مطلب: ۸۳۵۹۵۵
لینک کوتاه کپی شد
موتورسیکلت، مرکب مرگ جوانان گلستانی

سال‌هاست که کشور نسبت به حوادث رانندگی و کشته‌ها و مجروحان ناشی از آن حساس شده و پلیس نیز بر خلاف وظایف ذاتی خود اقدامات فرهنگ‌سازی برای پیشگیری از وقوع این حوادث را در دستور کار خود قرار داده است.

افزایش میزان جرائم تخلفات رانندگی، اجرای طرح‌های کنترل نامحسوس، بکارگیری همیاران پلیس، نصب دوربین‌های کنترل سرعت و اقدامات مشابه دیگر بخشی از تلاش‌های پلیس و دستگاه‌های همسو و خدمت رسان در این حوزه برای کاهش وقوع سوانح رانندگی و تلفات ناشی از آن بوده است.

هرچند این اقدامات در استان گلستان نیز انجام شده اما هنوز شاهد وقوع سوانح رانندگی دلخراشی در استان گلستان هستیم که آمارها حاکی از کشته شدن قشر جوان و تاثیرگذار مردم استان گلستان در سوانح رانندگی دارد که بخش عمده‌ای از آن مربوط به موتورسیکلت سواران و عابران پیاده است.

گرچه پلیس گلستان مدعی است سوانح رانندگی در استان کاهش داشته اما آمارهای پزشکی قانونی نشان می‌دهد وضعیت استان گلستان از نظر وقوع سوانح رانندگی و مرگ ناشی از آن نگران کننده است.

این امر تا آنجایی نگران کننده شد که جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان گلستان امروز با حضور استاندار گلستان، رئیس‌کل دادگستری گلستان، فرمانده انتظامی گلستان و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی برگزار شد و هرچند که این جلسه با دو دستور کار سوانح رانندگی در جاده‌ها و شهرهای استان گلستان و وضعیت نگران کننده آب در استان و جرائم مرتبط با این حوزه برگزار شد، اما آمارهای تکان دهنده در حوزه سوانح رانندگی آنقدر نگران کننده بود که با تشخیص رئیس کل دادگستری گلستان به صورت ویژه به موضوع سوانح رانندگی در استان پرداخته شد.

آمارهای ارائه شده از سوی مهدی میقانی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گلستان نشان می‌دهد در سه ماه نخست امسال بر اساس ثبت سامانه‌های تردد شمار نصب شده در سطح استان، 41 میلیون 189 هزار تردد در جاده‌های استان انجام شده در حالی که در سال گذشته 33 میلیون و 679 هزار تردد ثبت شده بود که شاهد افزایش 22 درصدی تردد در سطح جاده‌های استان هستیم.

اصلی‌ترید دغدغه در استان گلستان موضوع موتورسیکلت سواران است که سهم بالایی را در حوزه فوت در استان به خود اختصاص داده‌اند.

آمارها نشان می‌دهد سال گذشته 33 درصد تلفات ناشی از سوانح رانندگی در جاده‌های استان مربوط به موتورسیکلت سواران بوده است اما در سال جاری متاسفانه این آمار به 47 درصد رسیده است و این وسیله دو چرخ به مرکب مرگ جوانان زیر 30 سال استان تبدیل شده است.

وقوع یک هزار و 638 فقره تصادف در جاده‌ها و شهرهای گلستان

فرمانده انتظامی گلستان معتقد است در سه ماه نخست امسال یک هزار و 683 فقره تصادف در جاده‌ها و شهرهای استان گلستان رخ داده که 63 درصد درون شهرها و باقی آن در جاده‌های استان بوده که بیش از چهار درصد این تصادفات فوتی، 74 درصد جرحی و 21 درصد خسارتی بوده است.

آمارهای ارائه شده از سوی پلیس گلستان تاکید دارد 1.12 درصد کل تصادفات کشور در استان گلستان رخ می‌دهد و به همین تناسب 1.37 درصد مجروحان و 2.48 درصد فوتی‌های سوانح رانندگی کل کشور در گلستان بوده است.

استان گلستان رتبه 25 فراوانی وقوع سوانح رانندگی در کشور را دارد و به همین تناسب، گلستان در حوزه فراوانی فوتی‌ها رتبه 16 و مجروح سوانح رانندگی رتبه 37 کشور قرار دارد.

پلیس گلستان معتقد است در تصادفات رانندگی استان گلستان از ابتدای سال جاری تاکنون 45 درصد فوتی‌های سوانح رانندگی در صحنه حادثه جان خود را از دست می‌دهند و 50 درصد در بیمارستان و پنج درصد در مسیر رسیدن به مراکز درمانی جان خود را از دست داده‌اند.

بررسی کارشناسی پلیس راه و راهنمایی و رانندگی گلستان نشان می‌دهد در این مدت عدم توجه به جلو 38 درصد، عدم رعایت حق تقدم 39 درصد و تخطی از سرعت مطمئنه 20 درصد علل وقوع سوانح رانندگی در شهرها و جاده‌های استان را به خود اختصاص داده است.

در درون شهرهای استان گلستان 96 درصد تصادفات مربوط به عابر و موتورسیکلت سواران است که 48 درصد فوت شدگان سوانح رانندگی درون شهرهای استان عابران پیاده و 48 درصد نیز موتورسیکلت سواران هستند و در سوانح رانندگی برون شهری 47 درصد سوانح رانندگی مربوط به موتورسیکلت سواران و عابران پیاده است.

افزایش 15 درصدی جانباختگان تصادفات رانندگی در گلستان

آمارهای پزشکی قانونی گلستان نشان می‌دهد در سه ماه نخست سال 1396، اجساد ارجاع شده به پزشکی قانونی با علت فت تصادفات رانندگی در استان گلستان 110 نفر بوده که در سال 1397 این آمار به 127 نفر رسیده که در مقایسه آماری افزایش 15.5 درصد را نشان می‌دهد

همچنین بر اساس این آمار در سه ماه نخست سال 1396 در درون شهرهای استان گلستان 24 نفر و در سال 1397، 31 نفر بر اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست داده‌اند که بیش از 29 درصد افزایش را نشان می‌دهد

آمار رسمی پزشکی قانونی گلستان نشان می‌دهد در سه ماه نخست سال 1396، در جاده‌های استان گلستان بر اثر سوانح رانندگی 86 نفر جان خود را از دست داده‌اند و در سال 1397، 96 نفر جان باختند که افزایش بیش از 11 درصدی را نشان می‌دهد.

بررسی‌ها و مقایسه آمارهای رسمی ارائه شده از سوی مدیرکل بهزیستی گلستان نشان می‌دهد 60 درصد معلولان ضایعه نخاعی تحت پوشش بهزیستی گلستان بر اثر سوانح رانندگی دچار این مشکل شده‌اند که تصادفات دومین عامل تولید زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی استان است.

اشغال 400 تخت بیمارستان‌های گلستان در روز برای بیماران تصادفی

عبدالرضا فاضل رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه علوم پزشکی گلستان در خصوص امدادرسانی به حادثه دیدگان سوانح رانندگی گلستان در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم گلستان، اظهار کرد: در سال 1397، 18 هزار ماموریت توسط اورژانس اجرا شده که اعزام بیماران به بیمارستان نسبت به سال گذشته 400 نفر بیشتر شده یعنی سال 1396، چهار هزار و 40 مورد بوده که امسال به چهار هزار و 400 نفر رسیده است.

وی اضافه کرد: میانگین بستری هر بیمار در بیمارستان 10 روز بوده که بیمارانی بوده‌اند که از یک روز تا 100 روز بستری بودند و بررسی‌های آماری نشان می‌دهد در روز 400 تخت بیمارستانی برای بیماران تصادفی استان اشغال می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان تاکید کرد: از 127 مورد فوتی که بر اثر سوانح رانندگی در استان جان خود را از دست داده‌اند، 20 نفر قبل از حضور آمبولانس در محل فوت شده‌اند، 38 مورد در هنگام انتقال مصدوم به بیمارستان فوت شده‌اند و باقی در بیمارستان فوت کرده‌اند.

نقش پررنگ راه در وقوع سوانح رانندگی در جاده‌های گلستان

بدون شک تمامی کارشناسان و اهالی فن بر این اعتقادند که جاده‌های استان گلستان از استانداردهای لازم برای سفر ایمن برخوردار نیست و مستعد وقوع حوادث رانندگی است.

بسیاری از راه‌های اصلی و محورهای بزرگراهی استان گلستان دارای دوربرگردان‌های بسیار خطرناک و ناایمن است به طوری که اگر بخواهید در محوری همانند گرگان به کردکوی از طریق بریدگی‌های موجود در مسیر برای تغییر مسیر استفاده کنید درصد بروز حادثه را برای خود و دیگر خودروهای در حال تردد در مسیر افزایش داده‌اید.

به اعتقاد علی‌اکبر جاویدان فرمانده انتظامی گلستان علاوه بر اینکه راه‌های موجود در استان گلستان دارای اشکال است، گلستان از نظر وجود علائم رانندگی در طول مسیر نیز دارای فقر شدید است.

متاسفانه در بسیاری از مصاحبه‌ها، نظرات کارشناسی، برنامه‌های فرهنگ‌سازی و اقدامات مشابه دیگر، به شدت از عامل انسانی به عنوان عامل موثر در سوانح رانندگی یاد می‌شود اما کمتر از عامل راه به عنوان یکی از عوامل موثر در وقوع این حوادث یاد می‌شود.

امری که حتی بسیاری از کارشناسان تصادفات در اعمال نظر کارشناسی از آن غفلت می‌کنند و این موضوعی است که مهدی قاسمی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گلستان نیز به آن اعتقاد دارد.

به گفته وی در دو سال گذشته با وجود اخذ تصمیم در جلسات کارگروه پیشگیری از وقوع تخلفات رانندگی نسبت به اعمال نظر کارشناسان در نظر کارشناسی خود در خصوص نقش موثر راه‌ها و جاده‌های استان در وقوع سوانح رانندگی گلستان، اما یک مورد در این مدت گزارش نشده است.

بدون شک با نگاه به آمارهای ارائه شده نشان می‌دهد با توجه به تغییر نگاه مردم به استان گلستان از استان معبر سفر به استان مقصد سفر نیاز است، دستگاه‌های فرهنگی، ایمنی راه‌ها و انتظامی تلاش‌های بیشتری را در راستای پیشگیری از وقوع سوانح رانندگی در جاده‌های استان در دستور کار خود قرار دهند تا هزاران ساعت عمر جوانان استان بر اثر این معضل بزرگ از بین نرود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار