بسیج دستگاه ها برای مقابله با کانون های انتشار گرد و غبار در استان البرز

کرج (پانا) -اولین جلسه کمیته مقابله با گرد وغبار با موضوع پیگیری تکالیف دستگاههای اجرایی در خصوص مهار کانونهای گردو غبار استان و بویژه تالاب صالحیه در محل سالن جلسات اداره کل مدیریت بحران با حضور اعضاء کارگروه و به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز تشکیل گردید.

کد مطلب: ۸۳۵۷۰۷
لینک کوتاه کپی شد
بسیج دستگاه ها برای مقابله با کانون های انتشار گرد و غبار در استان البرز

در ابتدای جلسه حکیمی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان و دبیر کارگروه گزارشی از وضعیت تالاب صالحیه و کانونهای انتشار گرد و غبار استان و عوامل تشدید کننده آن ارائه و گفت:چنانچه دستگاههای عضو کارگروه به تکالیفی که در راستای مهار گردو غبار به آنها محول گردیده عمل ننمایند استان البرز با تهدیدات و مشکلات متعددی در اثر انتشار گردو غبار و نمک مواجه خواهد شد و جلوگیری از خسارات ناشی از آن نیز جبران ناپذیر و یا با هزینه های بالایی همراه خواهد بود.

حکیمی ضمن تشکر از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در جهت اجرای طرح های بیابان زدایی بویژه طرح بوته کاری و نهالکاری و اقدام آب منطقه ای البرز در خصوص رهاسازی آب و آبگیری تالاب ، خواستار پیگیری و اقدام مجدانه سایر دستگاهها در امر مقابله با انتشار گرد و غبار در نقاط بحرانی شد.

در ادامه جلسه مدیران کل منابع طبیعی و آبخیزداری، جهاد کشاورزی و نماینده آب منطقه ای البرزبه تشریع اقدامات انجام شده و چالشهای موجود در حوزه فعالیت خود پرداختند.

سپس ارتقایی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گفت: اساس بررسی های صورت گرفته برخی مناطق اشتهارد و نظرآباد جزو کانون های گرد و غبار استان محسوب می شود، که از بین رفتن تالاب صالحیه در نظرآباد این امر را تشدید می کند.

وی افزود: از آن جایی که تالاب صالحیه کارکرد خودش را به‌عنوان یک تالاب از دست داده و به‌عنوان یکی از کانون‌های انتشار ریزگرد تلقی می‌شود در این راستا باید همه دستگاه های مرتبط نظرات کارشناسی را در مورد تالاب صالحیه ارائه دهند.

ارتقائی تصریح کرد: در جهت مدیریت بهتر این پدیده باید کارگروه تخصصی احیای تالاب صالحیه با مدیریت اداره کل محیط زیست و شرکت آب منطقه ای و اداره کل جهاد کشاورزی در استان برای حل این معضل تشکیل شود.

وی همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی را در رفع پدیده ریزگردها موثر دانست و گفت: دستگاه های اجرایی باید همکاری مسئولانه ای را با سازمان حفاظت محیط زیست در راستای مدیریت این پدیده داشته باشند.

معاون استاندار گفت: کلیه دستگاه ها نسبت به ارائه برنامه ایجاد ساز و کارهای لازم جهت پیش بینی و پیگیری و مقابله با توسعه کانون های گردو غبار و ساماندهی آنها اقدام نمایند.

معاون استاندار گفت: حد و حریم تالاب صالحیه مطالعه و نتایج به کارگروه تخصصی اعلام شود.

ارتقائی تصریح کرد: گزارش اقدامات صورت گرفته در خصوص احیاء تالاب صالحیه در جلسه ای با حضور نماینده سازمان محیط زیست کشور، نماینده استان قزوین و آب منطقه ای ذیل کارگروه بررسی شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز گفت: تامین حق آبه تالاب ها برای مهار گردو غبار در دستور کار استان است، که در این راستا همکاری و مشارکت دستگاه های ذی ربط را خواستار شد.

گفتنی است از مصوبات مهم کارگروه تشکیل کمیته احیای تالاب صالحیه با حضور اعضاء مربوطه و برگزاری مستمر جلسات با حضور نمایندگان دستگاههای متناظر در استان قزوین ، بررسی و مطالعه امکان سنجی استفاده از پساب سیستم تصفیه فاضلاب مسکن مهر نظرآباد، ساماندهی دامها و شترهای سرگردان منطقه، تعیین حریم و بستر تالاب صالحیه و رها سازی آب برای تغذیه تالاب صالحیه در مواقع ضروری توسط آب منطقه ایی البرز بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار