فشار خون بالا سبب آسیب به کلیه، چشم، قلب و مغز می شود

خبرگزاری پانا: فشار خون بالا یکی از مهم ترین عوامل خطر زمینه ساز بیماری عروق تغذیه کننده قلب است.

کد مطلب: ۸۳۵۶۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، مهربانو رهبری- مدیر گروه بهداشت خانواده معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی فسا افزود: فشار خون بالا سبب آسیب به کلیه ، چشم ، قلب ومغز می شود بر همین اساس است که فشار خون بالا بیماری خطرناکی به شمار می رود و به قاتل خاموش معروف است.

رهبری گفت: فشار خون بالا معمولا بدون علامت است و شاید تا زمانی که منجر به بروز عوارض نشود تشخیص داده نمی شود و برای پی بردن به فشار خون بالا باید به طور مرتب سالانه فشار خون را اندازه گیری کرد.

وی مهمترین عوامل خطر شناسایی شده در ایجاد فشار خون را برشمرد و بیان داشت: خطر فشار خون بالا با افزایش سن ارتباط مستقیم دارد. در اوایل سن میانسالی فشار خون بالا در مردان معمولی است . در زنان نیز این بیماری بعد از یائسگی معمول می شود.

به گفته وی فشار خون بالا در سیاه پوستان رایج تر است و در آنها در سنین پایین تری از سفیدپوستان گسترش می یابد.

رهبری سابقه خانوادگی را یکی دیگر از عوامل خطر دانست و افزود: فشار خون بالا بیشتر در اعضاء یک خانواده و به صورت خانوادگی نمایان می شود.

وی اظهار داشت: هرچه اضافه وزن بیشتر باشد به خون بیشتری برای رساندن اکسیژن و مواد مغذی به بافتهای بدن نیاز می باشد و هنگامی که حجم خون گردشی در رگها افزایش یابد فشار وارده به دیواره های عروقی نیز افزایش می یابد.

مدیر گروه بهداشت خانواده گفت : افراد کم تحرک ضربان قلب بیشتری دارند. هر چه ضربان قلب بیشتر باشد یعنی در هر انقباض، قلب سخت تر کار می کند و فشار خون قوی تر بر شریان ها اعمال می شود. کمبود فعالیت بدنی خطر چاقی و اضافه وزن را نیز افزایش می دهد.

وی در خصوص استعمال دخانیات اظهار داشت: نه تنها استعمال دخانیات بلافاصله پس از مصرف به صورت موقتی فشار خون را بالا می برد بلکه مواد شیمیایی موجود در دخانیات به سطوح دیواره شریان آسیب وارد می کنند و منجر به باریک شدن شریان ها و افزایش فشار خون می شوند.

رهبری مصرف نمک فراوان در غذاها را از دیگر عوامل خطر برشمرد و گفت: مصرف زیاد سدیم باعث نگه داری مایعات در بدن می شود که منجر به افزایش فشار خون می شود.

وی تصریح کرد: مصرف کم ویتامین D در رژیم غذایی می تواند منتهی به فشار خون بالا شود و ویتامین D در تولید آنزیمی توسط کلیه که فشار خون را تحت تاثیر قرار می دهد نقش دارد.

به گفته وی سطح استرس می تواند بصورت ناگهانی و موقتی فشار خون را افزایش دهد.

رهبری افزود: برخی شرایط مزمن نیز خطر فشار خون بالا را افزایش می دهد مانند کلسترول بالا، دیابت، بیماری کلیه و تنگی نفس هنگام خواب.

وی اظهار داشت: گاهی اوقات بارداری نیز می تواند منجر به فشار خون بالا شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار