اعلام جزئیات ثبت‌نام و ادامه تحصیل دانش‌آموزان اتباع خارجی در مدارس

تهران (پانا) - آئین‌نامه ثبت‌نام و ادامه تحصیل دانش‌آموزان اتباع خارجی در مدارس کشور برای سال تحصیلی 98-97 از سوی مرکز امور بین‌الملل و سازمان مدارس خارج از کشور ابلاغ شد.

کد مطلب: ۸۳۴۲۴۳
لینک کوتاه کپی شد
اعلام جزئیات ثبت‌نام و ادامه تحصیل دانش‌آموزان اتباع خارجی در مدارس

بر اساس این آئین نامه، گذرنامه‌ای که دارای پروانه اقامت باشد، کارت هویت ویژه اتباع خارجی، دارندگان کارت‌های 11، 12 و 13، دارندگان برگ تردد بین شهری، دفترچه پناهندگی یا دفترچه اقامات معتبر صادرشده از ناجا، گذرنامه مشمولان طرح خانواری با هر میزان اعتبار، کارت ویژه حمایت تحصیلی برای اتباع خارجی و دارندگان کارت اقامت ویژه از جمله مدارک مورد نیاز ثبت‌نام اتباع خارجی در مدارس وزارت آموزش و پرورش است.

طبق این شیوه‌نامه ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع در مقاطع تحصیلی تا سطح دیپلم در مدارس دولتی مانند دانش‌آموزان ایرانی است. این دانش‌آموزان باید با همراه داشتن مدارک ثبت‌نام به مدارس رسمی دولتی و غیردولتی مراجعه و ثبت‌نام کنند.

براساس اعلام سازمان مدارس خارج از کشور، مدارک هویتی و اقامتی هر فرد جز دفترچه اقامت و کارت اقامت ویژه، در محدوده همان استان یا شهرستان محل صدور معتبر است و دانش‌آموزان باید در همان محدوده ثبت‌نام کنند. همچنین بعد از ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع، اگر مدارک اقامتی آنها از اعتبار ساقط شود، ادامه تحصیل آنها تا پایان سال تحصیلی بلامانع است.

سازمان مدارس خارج از کشور اعلام کرده است دانش‌آموزانی که دارای مدارک هویتی و اقامتی نامعتبر هستند یا هیچ مدرک هویتی و اقامتی ندارند، فقط از طریق کارت ویژه حمایت تحصیلی برای اتباع خارجی که از سوی اداره امور اتباع خارجی وزارت کشور صادر می‌شود، می‌توانند در مدارس ثبت‌نام کنند. اما این دانش‌آموزان باید به دفاتر امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور مراجعه و برگه معرفی‌نامه سنجش سلامت و ایمن‌سازی دریافت کنند. همچنین انجام معاینات پزشکی و واکسیناسیون و تعیین سن این افراد از دیگر شرط‌های ثبت‌نام آنها در مدارس وزارت آموزش و پرورش است.

طبق شیوه‌نامه ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع، ثبت‌نام این دانش‌آموزان در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش فقط در رشته‌های انیمیشن، سینما، موسیقی، نمایش، نقاشی، هتل‌داری، نقاشی ایرانی، صحافی و جلدسازی، نوازندگی ساز ایرانی، نوازندگی ساز جهانی، آواز ایرانی و آواز جهانی مجاز است.

فراهم کردن شرایط یکسان برای دانش‌آموزان اتباع و دانش‌آموزان ایرانی در همه فعالیت‌های آموزشی و پرورشی درون مدرسه و مساوی بودن تعلیم و تربیت آنها در همه امور آموزشی، اجتماعی و فرهنگی و نیز جدانکردن دانش‌آموزان اتباع از دانش‌آموزان ایرانی از تاکیدات سازمان مدارس خارج از کشور در این شیوه‌نامه است.

طبق آئین‌نامه ادامه تحصیل این دانش‌آموزان، مدارک مدارس خودگردان افغانی ملاک عمل نیست و ثبت‌نام دانش‌آموزان در پایه‌های بعدی نیاز به تعیین پایه تحصیلی دارد، البته مدارس می‌توانند در هر زمان از سال برای اتباع خارجی مدرک تحصیلی صادر کنند.

همچنین براساس این آئین‌نامه شرکت همه دانش‌آموزان اتباع خارجی مقیم ایران در مسابقات رسمی فرهنگی، ورزشی و المپیادها تا سطح استان منعی ندارد اما برای مرحله کشوری و بین‌المللی، باید کمیته عالی فرهنگی اتباع خارجی تصمیم بگیرد.

مدیران اداره‌های آموزش‌ و پرورش استان‌ها و اتباع متقاضی ثبت‌نام در مدارس رسمی آموزش و پرورش باید شیوه‌نامه ثبت‌نام و ادامه تحصیل دانش‌آموزان اتباع را مطالعه و برای ثبت‌نام به مدارس مراجعه کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار