رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان خبر داد

پیشرفت 65 درصدی طرح بزرگ انتقال آب به اراضی دشت سیستان

زاهدان (پانا) - رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: طرح بزرگ انتقال آب با لوله به ۴۶ هزار هکتار از اراضی دشت سیستان با اعتبار ۸۵۰ میلیون دلار با ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی در پنج شهرستان حوزه سیستان در حال اجراست.

کد مطلب: ۸۳۳۹۵۰
لینک کوتاه کپی شد
پیشرفت 65 درصدی طرح بزرگ انتقال آب به اراضی دشت سیستان

مجتبی پیری گفت: بر اساس مطالعات انجام شده با اجرای طرح انتقال آب به اراضی دشت سیستان، سالیانه ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب اختصاصی از طریق این طرح در اختیار بهره برداران کشاورزی قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: طرح انتقال آب با لوله به اراضی دشت سیستان 25 تیر ماه 93 به تصویب هیئت وزیران رسید که 850 میلیون دلار اعتبار از محل منابع صندوق توسعه ملی برای آن مصوب شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: کل محدوده دشت 200 هزار هکتار است که از این میزان سطح ناخالص اراضی کشاورزی 149 هزار هکتار و سطح اراضی تحت پوشش طرح 46 هزار هکتار است.

به گفته وی، این طرح که در قالب 20 پروژه اجرا می شود 46 هزار بهره بردار دارد و برای دو هزار و 936 نفر که 75 درصد آن ها بومی هستند اشتغال ایجاد کرده است. 888 دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین نیز در اجرای این طرح فعال است.

هزار و 900 میلیارد تومان حجم قراردادهای منعقد شده این طرح است که هزار و 314 میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرده و هزار و 100 میلیارد تومان نیز هزینه شده است.

پیری خاطرنشان کرد: طرح انتقال آب با لوله به اراضی سیستان در 16 ناحیه عمرانی انجام می شود که متوسط ناخالص اراضی هر ناحیه 12 هزار و 500 هکتار و متوسط سطح قابل آبیاری هر ناحیه از شبکه دو هزار و 875 هکتار است.

وی تصریح کرد: مهاجرت ساکنان منطقه و پیامدهای ناگوار اجتماعی و سیاسی آن بر کشور، ناپایداری اکوسیستم طبیعی و انسانی منطقه، بالا بودن تلفات انتقال و توزیع آب و روی آوردن بهره برداران کشاورزی به مشاغل کاذب و افزایش بیکاری در منطقه، تعهد نداشتن افغانستان در تخصیص حق آبه سیستان، کاهش ضریب امنیتی منطقه به دلیل مهاجرت و خالی از سکنه شدن روستاهای مرزی منطقه، فقدان آب زیر زمینی قابل اتکا و مطمئن، تبخیر بیش از چهار هزار میلی متر آب در سال، وجود اقلیم خشک، رطوبت کم و دمای بالای 48 درجه سانتیگراد و وابستگی کامل اقتصادی معیشت و اشتغال مردم به کشاورزی به دلیل توسعه نیافتن دیگر حوزه ها اجرای این طرح را ضروری کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار