درگفت‌وگو با پانا

صادقی، تحلیلگر بازار نفت: تحریم‌های نفتی صادرات ایران را متوقف نمی‌کند

تهران (پانا) - تحریم‌های احتمالی در مورد خرید نفت ایران باعث توقف صادرات نفت ایران نمی‌شود و آنگونه که محمدعلی صادقی تحلیلگر بازار نفت می‌گوید باید فعالیت مضاعف و چندگانه‌ای برای بازاریابی نفت صورت گیرد تا بتوان خروج احتمالی شرکت‌ها یا کشورها را در صورت تحریم نفتی مدیریت کرد. به گفته او، اگرچه احتمال خروج خریدارانی مانند ژاپن ازلیست خریداران نفت ایران مطرح شده است کشوری مانند چین به عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران به صراحت اعلام کرده است که خرید نفت از ایران را ادامه می‌دهد.

کد مطلب: ۸۳۳۲۴۴
لینک کوتاه کپی شد
صادقی، تحلیلگر بازار نفت: تحریم‌های نفتی صادرات ایران را متوقف نمی‌کند

پالایشگاه‌های ژاپن در روزهای اخیر اعلام کردند در صورتی که دولت این کشور نتواند معافیت‌هایی را از آمریکا برای خرید نفت از ایران به‌دست بیاورد، ممکن است که خرید و حمل نفت از ایران را به‌زودی متوقف کنند اما وزیر انرژی روسیه در روزهای گذشته اعلام کرد که قرارداد این کشور برای واردات نفت از ایران همچنان معتبر است و این کشور امکان استمرار واردات نفت از ایران پس از تهدیدهای آمریکا را از جنبه حقوقی بررسی می‌کند.

تحریم‌های آمریکا تأثیری بر واردات نفت چین از ایران ندارد

به گزارش وزارت نفت، یکی از مدیران ارشد شرکت ساینوپک چین، بزرگ‌ترین پالایشگر نفت جهان اعلام کرده است که تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا تأثیری بر واردات نفت چین از ایران نخواهد داشت.

به گفته او پالایشگران چینی برای خرید نفت از ایران، از نفتکش‌هایی استفاده می‌کنند که تعاملی با آمریکا ندارند بنابراین، با وجود تصمیم آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها ضد ایران، واردات نفت چین از ایران آسیبی نخواهد دید.

وی همچنین اعلام کرده است که در صورتی که دولت چین برای واردات نفت از آمریکا تعرفه ۲۵ درصدی وضع کند، پالایشگران چینی خرید نفت از ایالات متحده را متوقف می‌کنند.

محمدعلی صادقی، تحلیلگر بازار نفت در گفت‌‌وگو با خبرنگار پانا درباره تاثیر تحریم نفت ایران توسط آمریکا بر درآمدهای نفتی کشور اظهار کرد:‌ بازار فروش نفت ایران بسته‌ای متشکل از کشورهای متعدد است و در صورت خروج ژاپن یا روسیه کشورهای دیگری می‌توانند جایگزین این بازار شوند. حتی در ژاپن و کره شرکت‌هایی وجود دارند که در کشورهای دیگر سرمایه‌گذاری کرده‌اند و بازار نفت نیز به صورت بین‌المللی اداره می‌شود. این گونه نیست که هر کشوری برای خود سیاست مستقلی در نظر بگیرد.

وی عنوان کرد:‌ تاثیر تحریم بر بازار نفت ایران این است که باید فعالیت مضاعف و چندگانه‌ای برای بازاریابی نفت صورت گیرد تا بتوان خروج احتمالی شرکت‌ها یا کشورها را مدیریت کرد و طبیعی است که به بازاریابی فعالانه تری نیاز هست.

سرمایه‌گذاری در صنایع وابسته به نفت کاهش نمی‌یابد

صادقی درباره تاثیر تحریم احتمالی بر سرمایه‌گذاری‌های نفتی کشور یا صنایع وابسته مانند پتروشیمی اظهار کرد: به دلیل نیازی که در بازارجهانی به این محصولات وجود دارد سرمایه‌گذاری در تولید کاهش نمی‌یابد؛ به طور مثال متانول که ماد‌ه‌ای اولیه و مانند نفت خام است و در صنعت پتروشیمی مورد استفاده واقع می‌شود بیشترین ظرفیت صادرات را دارد و بازار مناسبی هم در کشورهای اروپایی دارد.

وی ادامه داد:‌ ظرفیت بالقوه جهانی در برخی از صنایع کشور وجود دارد و برخی از صنایع کشورهایی که ادعای بازگشت به تحریم‌های دوباره بر ضد ایران را دارند به این مواد نیازمند هستند.

تحلیلگر بازار نفت با بیان این که عوامل سیاسی و سیاست‌های عرضه و تقاضا بر قیمت نفت در بازار تاثیرگذار است، عنوان کرد: تحول‌های سیاسی و آن چه که در بازار‌های جهانی قابل پیش‌بینی نیست بر بازار نفت تاثیرگذار خواهد بود.

صادقی درباره نشست اخیر اوپک و تصمیم‌های این سازمان اظهار کرد: سیاست‌های اجرایی اوپک تصمیم‌های اجرایی است و هیچ یک از کشورها نمی‌توانند بر روی تصمیم‌های آن تاثیرگذار باشند و یکی از دوره‌های مدیریتی خوب اوپک در دوران کنونی است.

وی با بیان این که ترامپ در تلاش است تا با فشار به اعضای اوپک که برخی از آنها سیاست‌های همسویی با این کشوردارند برای تولید اوپک تعیین تکلیف کند، تصریح کرد: نشست اخیر اوپک نشان داد این سازمان استقلال مدیریتی خود را حفظ کرده است و در حالی که رئیس جمهوری آمریکا تلاش می‌کند در بازار نفت یکه‌تازی کند، سازمان کشورهای اوپک تصمیم درست و بجایی اتخاذ کرده است.

تحلیلگر بازار نفت با اشاره به نقش ایران در تصمیم‌گیری نهایی اوپک تصریح کرد:‌ ایران یکی از پایه‌گذاران اوپک است و بیشتر از عربستان در اوپک عضویت داشته است. با توجه به وضعی که آمریکا به ایران و ونزوئلا و برخی از کشورهای عضو این سازمان تحمیل می‌کند، نتایج این نشست موفقیت دیپلماسی نفتی این سازمان است که ایران نیز در آن نقش موثر داشته است.

وی با اشاره به نظر وزیر نفت ایران که بازار نفت را دارای مازاد عرضه نمی‌داند اضافه کرد: برخی از کشورهای عضو به صورت توافقی سیاست کاهش تولید داشته‌اند و این تصمیم برگشت به تصمیم گذشته این سازمان است و بازار نفت نیز با مازاد عرضه مواجه نیست.

بازار نفت در وضع ثبات قیمتی است

صادقی خاطرنشان کرد:‌ تصمیم اخیر اوپک می‌تواند بر ثبات قیمت‌ها در این بازار تاثیرگذار باشد به این دلیل که لجام‌گسیختگی و بی‌برنامه‌گی بازار نفت می‌تواند قیمت را تا 100 دلار نیز افزایش دهد اما در شرایط کنونی می‌تواند بین 70 تا 80 دلار در هر بشکه تثبیت شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار