تشریح گزارش عملکرد قوه قضائیه از زبان وزیر دادگستری

تهران (پانا) - وزیر دادگستری گزارش عملکرد یک‌ساله قوه قضائیه را تشریح کرد و از رشد سه درصدی ورودی زندانیان به زندان‌های کشور در سال گذشته نسبت سال 95 خبر داد.

کد مطلب: ۸۳۲۴۸۸
لینک کوتاه کپی شد
تشریح گزارش عملکرد قوه قضائیه از زبان وزیر دادگستری

سید علیرضا آوائی در همایش سراسری قوه قضاییه که با حضور روسای قوای سه‌گانه، مسئولان عالی قضایی، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دیگر مقامات کشوری و لشکری در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، گزارشی جامع از عملکرد یکساله قوه قضائیه را ارایه کرد و گفت: مفهوم متفاوت آمار یکتا و چرخشی پرونده‌ها باید روشن شود چرا که رسیدگی قضایی چند مرحله‌ای است. اگر در هر یک از مراحل رسیدگی یک فرایند به پرونده‌ها اضافه کنیم، آمار چرخشی به دست می‌آید که تعداد واقعی منازعات رسیدگی شده در محاکم برابر آمار یکتای پرونده‌ها است.

وزیر دادگستری درخصوص آمار ارائه شده درباره رسیدگی به ۱۶ میلیون پرونده قضایی گفت: این آمار می‌تواند بیانگر آمار چرخشی باشد و آمار پرونده‌های یکتا کمتر از این رقم است. این آمار برای رسانه‌های خارجی و داخلی اشتباهاتی را در برداشت که از خلط دو مفهوم پرونده‌های یکتا و چرخشی است چرا که کل پرونده‌های یکتا کمتر از شش میلیون است و تحلیل‌های درستی در مورد پرونده‌های یکتا و جاری وجود ندارد و این دو باید تفکیک شود.

وی با اشاره به تعداد پرونده شورای حل اختلاف گفت: سال گذشته با نرخ رشد ۳/۳درصدی تعداد این پرونده‌ها به بیش از سه میلیون رسیده است. در سال ۹۵ حدود پنج میلیون و ۵۸۵ هزار پرونده یکتا و سال ۹۶ حدود ۵ میلیون و ۸۲۵ هزار و ۳۳۱ پرونده یکتا وارد دستگاه قضایی شده است.

به گفته آوائی، در سال ۹۵ ورودی زندان‌ها ۴۱۸ هزار و سال گذشته ۴۹۰بوده است که تعداد زندانیان حاکی از رشد سه درصدی است. همچنین تعداد زندانیان در سال ۹۵، ۲۱۷هزار نفر بوده است که این میزان در سال گذشته ۲۲۴ هزار نفر بوده است.

متن کامل این گزارش از طریق لینک زیر قابل دریافت است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار