معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌وپرورش تاکید کرد: لزوم تبدیل سواد حرکتی به گفتمان ملی برای نجات نسل آینده

حمیدی: رامسر پایگاه دائمی مسابقات دانش‌آموزی کشور می‌شود

تهران (پانا)- معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش بر شکل‌گیری سواد حرکتی و نگاه مشارکتی در استفاده از اماکن ورزشی برای نجات نسل آینده جوانان و نوجوانان کشور تاکید کرد.

کد مطلب: ۸۳۲۴۸۱
لینک کوتاه کپی شد
معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌وپرورش تاکید کرد: لزوم تبدیل سواد حرکتی به گفتمان ملی برای نجات نسل آینده

مهرزاد حمیدی در نشست خبری مسابقات ورزش قهرمانی دانش‌آموزان دختر و پسر کشور که صبح امروز در مجتمع آموزشی - رفاهی فرهنگیان منطقه 5 برگزار شد، با تبریک عملکرد غرورآفرین تیم فوتبال جمهوری اسلامی ایران در جام جهانی 2018 روسیه گفت: «در مسابقات دانش‌آموزی نزدیک 15 هزار دانش‌آموز شرکت می‌کنند و اگر این تعداد در یک جریان غربال‌گری ملی قرار نگیرد، این رویداد صرفا یک رویداد باقی می‌ماند و نتیجه مورد نظر را نخواهد داشت. ریشه مسابقات دانش‌آموزی در مدرسه جای دارد ولی ما پایبند به اصول بین‌المللی در زمینه برگزاری مسابقات هستیم.»

او به اعزام تیم‌های دانش‌آموزی به مسابقات جهانی اشاره کرد و گفت: «اگر مسابقات استانی، منطقه‌ای و ... برگزار شده باشد و یک غربالگری هم اتفاق افتاده باشد و دانش‌آموزان به سطح کشور رسیده باشند، شایسته اعزام هستند، مسابقات بین‌المللی بهانه است تا مسابقات ملی رونق پیدا کند و جریان غربالگری شکل بگیرد.»

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «در تمام سفرها، اعزام تیم‌های به استان‌های قهرمان واگذار شده است، یعنی اگر تیم قهرمان متعلق به هر استان باشد، همان استان تمام کارها و پشتیبانی‌های اعزام آن تیم را بر عهده خواهد داشت. ما تا شهریور 92، مسابقات را در 10 رشته ابتدایی آن هم به صورت جشنواره برگزار می‌کردیم که از سال گذشته بر تعداد رشته‌ها افزوده شده است.»

وزارت آموزش‌وپرورش نظام غربالگری ملی ورزش را ایجاد کرده است

حمیدی از کانون‌ها و مدرسه به عنوان دو مسیر ترقی نام برد و افزود: «در سال گذشته در 71 رویداد برگزار شده، قریب 650 دانش‌آموز شناسایی و از آنها دعوت شد به تیم‌های پایه باشگاه‌های مختلف بپیوندند. بنابراین ما افتخار می‌کنیم که عصاره ورزش کشور را در توانسته‌ایم به فدراسیون‌ها معرفی کنیم. در برخی از رشته‌ها فقط ما هستیم که مسابقات ابتدایی و متوسطه اول را برگزار می‌کنیم و فدراسیون‌ها، قهرمانان را به تیم‌های خود می‌برند.در حال حاضر 33 هزار دبیر تربیت‌بدنی متخصص، دانش‌آموزان را در رشته‌های مختلف گزینش می‌کنند و به آنها می‌گویند در کدام رشته‌ها و در کدام کانون‌ها ثبت‌نام کنند. ما 4 هزار کانون درون مدرسه‌ای و 12 هزار کانون ورزشی برون مدرسه‌ای داریم و پیش بینی می‌کنیم در تابستان امسال به تعداد کانون‌های دورن مدرسه‌ای افزوده شود. خوشبختانه امروز دیگر نمی‌توانیم بگوییم که نظام ورزش کشور، غربالگری ندارد زیرا ما آن را فراهم کرده‌ایم.»

سواد حرکتی راه نجات نسل آینده است

او بر سواد حرکتی و شکل‌گیری آن برای نجات نسل آینده از بی‌تحرکی تاکید کرد و گفت: «امروز تئوری‌های پیشرفته آموزش ورزش در دنیا می‌گویند پایه هر ورزشی سواد حرکتی است. اگر ورزش همگانی کشور می‌خواهد شکل بگیرد پایه آن سواد حرکتی است. سواد حرکتی به معنای الفبای حرکت است. بازمانده از تحصیل قابلیت جبران دارد اما بازمانده از سواد حرکتی قابلیت جبران ندارد. سواد حرکتی تا سن 11 و 12 سالگی هم قابلیت جبران دارد. بنابراین نیاز جدی وجود دارد تا هرچه سریعتر زمینه‌های سواد حرکتی ایجاد شود که اگر ایجاد نشود بیش از 80 درصد نوجوانان و جوانان این کشور عضو هیچ باشگاهی نخواهند شد. باید خانواده‌ها و دستگاه‌های مختلف در این مسیر به ما کمک کنند.»

وزارت آموزش و پرورش 100 هزار معلم را برای شکل‌گیری سواد حرکتی آموزش می‌دهد

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش از طرح ضربتی این وزارت‌خانه برای این مهم خبر داد و گفت: «این طرح از امسال کلید خورده است و براساس آن بیش از 100 هزار معلم کلاس اول غیر از دبیران ورزش کنونی را آموزش می‌دهیم که هم سلامت خودشان تامین شود و هم بتوانند دانش‌آموزان را آماده کنند. این طرح از اول مهر آغاز می‌شود ولی معلمان هر کدام باید در تابستان امسال 40 ساعت آموزش ببینند. این معلمان باید بتوانند آموزش‌های لازم را ببینند و سواد حرکتی را یاد بگیرند و ساعات تربیت‌بدنی مدارس را فعال کنند.»

حمیدی هدف از این طرح را غربالگری ملی، ایجاد توان حرکت در کودکان، افزایش نشاط، افزایش میل به ورزش و انس به فعالیت در طفولیت اعلام کرد و افزود: «ما همچنین می‌خواهیم والدین را برای مسئله تغییر سبک زندگی کودکان از سبک زندگی سکون و بی‌تحرکی به سبک زندگی توام با فعالیت آماده کنیم.»

او گفت: «همه فعالیت‌های ورزشی ما مدرسه‌محور شده است. در مسابقات سال گذشته بیش از 600 نفر سرپرست تیم‌های ورزشی ما، مدیران مدارس بوده‌اند و از این طریق سعی کرده‌ایم هویت مدرسه‌ای ایجاد کنیم.»

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش بر شکل‌گیری رقابت‌های بین‌مدرسه‌ای و دوستانه تاکید کرد و گفت: «خوشبختانه امروز مدیران مدارس و انجمن اولیا و مربیان هم فعال شده‌اند و خودشان امکانات را فراهم و تیم‌ها را برای مسابقات آماده می‌کنند. ما سعی داریم تا حتی احداثات را هم به سمت مدرسه ببریم.»

باید نگاه مشارکتی در استفاده از فضاهای ورزشی شکل بگیرد

حمیدی ادامه داد: «اگر می‌خواهیم نسل‌مان را نجات دهیم، باید همه دستگاه‌ها به آموزش و پرورش کمک کنند. اگر کشتی سواد حرکتی به گل بنشیند، در آینده کشتی ورزش قهرمانی و همگانی هم به گل خواهد نشست. مگر می‌شود این همه سالن ورزشی در یک نوبت خالی باشند و کسی در آنها فعالیت نکند و اینطور نسل‌مان را از دست بدهیم!؟ ما باید برنامه‌ها را به جایی که دانش‌آموز هست ببریم. امروز نگاه بخشی و حفظ مالکیت و نداشتن نگاه مشارکتی در امکانات ورزشی، بهره‌وری اماکن را پایین آورده و محرومیت را در کشور افزایش داده است. امروز این نگاه که این مکان متعلق به ما است و دیگری نباید از آن استفاده کند، در دنیا باطل شده است.»

او بر لزوم تبدیل شدن نگاه مشارکتی در استفاده از اماکن ورزشی به یک منطق کلی و گفتمان ملی تاکید کرد و افزود: «در این زمینه رسانه‌ها هم می‌توانند کمک خوبی برای شکل‌گیری این گفتمان باشند. فدراسیون ورزش دانش‌آموزی امروزه یک استقرار حقوقی، قضایی و تشکیلاتی خوب دارد و خوشبختانه در ردیف بودجه معاونت تربیت‌بدنی راه کمک‌های مالی به این فدراسیون باز شده است.»

رامسر پایگاه دائمی مسابقات دانش‌آموزی می‌شود

حمیدی در ادامه بر حمایت از معلمان ورزش تاکید کرد و گفت: «برای المپیادهای ورزش درون‌مدرسه‌ای دبیران تربیت‌بدنی که هم تدریس می‌کردند و هم کار المپیاد را بر عهده داشت، وظیفه‌اشان سنگین بود و تحت فشار بودند به همین خاطر معاونان پرورشی مدارس را معاونان پرورشی و تربیت بدنی تبدیل کردیم.»

خبر انتخاب خود به عنوان معاون وزیر ورزش را من هم شنیده‌ام ولی کسی با من حرفی نزده است، مطمئنا تا زمانی که در آموزش و پرورش تکلیف داشته باشم در خدمت دانش‌آموزان خواهم بود

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش از ابلاغ آئین‌نامه انجمن‌های ورزش درون مدرسه‌ای خبر داد و گفت: «خوشبختانه ما در برگزاری مسابقات در وزارت آموزش و پرورش خودکفا هستیم و همه امکانات و مربیان و ... متعلق به خود وزارت خانه است.»

او همچنین از انتخاب شهر رامسر به عنوان پایگاه دائمی مسابقات و اردوهای دانش‌آموزی خبر داد. حمیدی همچنین در پاسخ به شایعه انتخاب او به عنوان معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: «من هم این خبر را شنیده‌ام ولی کسی با من حرف نزده است. اما من تا زمانی که در آموزش و پرورش تکلیف داشته باشم در خدمت دانش‌آموزان خواهم بود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار