رئیس قوه قضاییه هشدار داد: حکم اعدام در انتظار اخلالگران اقتصادی

تهران (پانا) - رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه حکم اعدام در انتظار اخلالگران اقتصادی است، گفت افساد فی‌الارض در قانون تبیین شده است و هر کس به طور گسترده مرتکب جنایت و اخلال در نظام اقتصادی کشور شود مشمول آن می‌شود و آنها حق ندارند فردا که مورد تعقیب قرار گرفتند، بگویند ما نمی‌دانستیم کارمان اخلال در نظام اقتصادی کشور است.

کد مطلب: ۸۳۲۴۵۰
لینک کوتاه کپی شد
رئیس قوه قضاییه هشدار داد: حکم اعدام در انتظار اخلالگران اقتصادی

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در همایش سراسری قوه قضاییه با تبریک فرا رسیدن هفته قوه قضاییه و گرامیداشت یاد و خاطره شهید دکتر بهشتی و شهدای ۷۲ تن گفت: اگر بخواهیم اقدامات قوه قضاییه را امروز ارائه کنیم ولو به میزان گزارش فهرست گونه، از حوصله جلسه خارج است اما به وضع فعلی کشور اشاره می‌کنم. نکته اول به ایران در منطقه و بیان توانمندی‌هایی که کشور دارد مربوط است و اقتدار بالای نظام جمهوری اسلامی در منطقه و توانمندی‌های نظامی و منابع انسانی بسیار گرانبها و استعدادهایی که در کشور وجود دارد و بصیرت مردم که در صحنه حضور دارند و منابع غنی نفت و گاز در کشور همه از جهات اقتدار و امید به آینده است و اینکه این نظام با داشتن این امکانات امکان مقابله با سلطه جهانی را دارد.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه دشمن تلاش دارد توانمندی‌های ایران را از بین ببرد، گفت: دشمن به دنبال این است که ایران‌هراسی شدیدی را در سطح منطقه دنبال کند، در حالی که ایران با صدای بلند گفته است که اقتدار ما دفاعی است اما دشمنان و سلطه جهانی در مقام ایران‌هراسی به همه دنیا و در منطقه برای چاپیدن کشورهای منطقه است. غربی‌ها پروژه ایران‌هراسی را جلو برده‌اند تا بتوانند به منافع کشورهای منطقه دست پیدا کنند و از آنها مانند گاو شیرده، شیرشان را بدوشند.

وی در ادامه سخنان خود به حادثه پاسداران و قصاص متهم این حادثه اشاره کرد و گفت: چند روز اخیر درباره اجرای حکم قصاص متهم خیابان پاسداران که اقدامش داعش‌وار بود، دیدید چه حرف‌هایی زده شد. قاتلی که در منظر عمومی چندین جوان را می‌کشد و در چندین نوبت دادگاه اتهام خود را انکار نمی‌کند و فقط می‌‌گوید قصد قتل نداشته است اما با آن ابزار قتاله وارد میدان می‌شود و جوانان را به شهادت می‌رساند. این فرد در دادگاه و با طی همه مراحل و تشریفات رسیدگی به پرونده‌ها به قصاص محکوم شد و پس از تایید حکم با توجه به درخواست اولیای دم قصاص شد حال اینکه باید از استکبار پرسید شما چه کاره هستید که از هزاران کیلومتر آن طرف‌تر در امور داخلی کشور ما دخالت می‌کنید، شما مگر دادگاه را دیده‌اید یا پرونده را خوانده‌اید.

آیت‌الله آملی لاریجانی ادامه داد: دشمنان از هر وسیله‌ای استفاده می‌کنند تا ضد انقلاب را تقویت کنند و چقدر نابخردانه است که عده‌ای در داخل کشور با آنها هم‌نوایی می‌کنند و به حکم دادگاه شبهه وارد می‌کنند. یکی از وکلا گفته بود، وکلا درباره این پرونده شبهه دارند در حالی که در اینجا اصلا شبهه چند وکیل جایگاهی ندارد و باید تعجب کرد که چرا به این روشنی وزارت امور خارجه آمریکا درباره این موضوع نظر می‌دهند، اینها چیزی نیست جز اینکه سلطه‌گران قصد ضربه‌زدن به نظام جمهوری اسلامی را دارند.

نباید اختلاف سلیقه موجب از بین رفتن وحدت شود

وی افزود: جنگ روانی دشمن تخیل نیست و واقعی است. نکته دیگر این است که در مواجهه با این سلطه‌گری مسئولان در نظام چه وظیفه‌ای برعهده دارند که همانا وظیفه بزرگ حفظ وحدت است و گرچه اختلاف سلایق امری طبیعی است اما نباید این اختلاف سلیقه موجب از بین رفتن وحدت شود. امروز با رهبری مقام معظم رهبری یک همگرایی و وحدت خوبی میان همه بخش‌های نظام وجود دارد و انسجام ما در مقابل دشمنان بیش از پیش شده است.

رئیس قوه قضاییه در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه امروز مسایل اقتصادی و معیشتی مردم مساله مهمی است، گفت: باید بدانیم که دشمن امروز در فکر حمله نظامی نیست بلکه قصد رخنه از طریق فشار آوردن بر معیشت مردم را دارد و می‌خواهد وضعاقتصادی کشور را بر هم بزند. بنابراین همه مسئولان نظام باید به این موضوع فکر کنند و به بهبود اقتصادی کشور متمرکز شوند و قوه قضاییه هم در این راستا نقش اساسی دارد. از طرفی یکسری مولفه‌های منطقی برای برهم ریختن بازار اقتصادی وجود دارد به طوری که وجود نقدینگی زیاد در دست مردم، مشکلاتی را ایجاد کرده است. اما دشمن تلاش می‌کند با جنگ روانی باعث بر هم ریختن اقتصاد کشور شود و می‌خواهد کشور را بهم بریزد. شما تلاطمات این چند روز را در بازار خودرو و مسکن و ارز دیدید.

عده‌ای با سرمایه‌های کلان خود قصد بر هم زدن ثبات اقتصادی را دارند

وی تصریح کرد: روز گذشته و روزهای قبل از آن دیدید که عده‌ای قصد آشوب داشتند و می‌خواستند بازار تهران را به تعطیلی بکشانند که با ورود نیروی انتظامی این امر محقق نشد. عده‌ای با سرمایه‌های کلان خود قصد بر هم زدن ثبات اقتصادی را دارند. این افراد با ریختن پولشان در بازار و جمع کردن دلار و سکه می‌خواهند بازار را ملتهب کنند که نیروهای اطلاعاتی باید تلاش کنند تا این افراد شناسایی شوند چرا که این اقدامات خیانت به مردم و نظام است و ما به هیچ عنوان از آن کوتاه نمی‌آییم و با این افراد برخورد می‌کنیم و هشدار می‌دهیم که این کار به عنوان اخلال در نظام اقتصادی کشور مجازات سنگینی دارد و اگر مصداق فساد فی‌الارض باشد طبق قانون برای آن اعدام در نظر گرفته شده و هیچ کوتاهی هم در این زمینه نخواهیم داشت.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: نیروهای امنیتی موظف هستند تا در اسرع وقت اخلالگران را معرفی کنند تا قوه قضاییه هم به‌طور جدی با آنها برخورد کند. به دولتی‌ها و غیر دولتی‌ها و به همه هشدار می‌دهیم که حواسشان جمع باشد چرا که دستگاه قضایی حتما با مقصران و آنها که دخیل بوده‌اند برخورد جدی خواهد کرد و اینها نمی‌توانند در آینده بگویند که ما قصدمان این نبود که اخلال کنیم.

آیت‌الله آملی لاریجانی در ادامه با بیان اینکه امروز همه می‌دانند که هر اقدامی که به ضرر مردم تمام شود، قطعا با آن برخورد جدی می‌کنیم، گفت: این موضوع اصلا توجیه ندارد که یک شبه هزار تومان روی قیمت دلار برود. هرچند که یکسری بی‌تدبیری وجود دارد و نباید می‌گفتند که هر کسی می‌خواهد بیاید هر تعداد سکه بخرد. امروز جنگ اقتصادی است. به جهنم که تحریم‌ها را انجام می‌دهید کشور ما قوی است و مردم حاضر نیستند به وعده‌های پوچ شما گوش بدهند.

وی تأکید کرد: افساد فی‌الارض در قانون تبیین شده است و هر کس به طور گسترده مرتکب جنایت و اخلال در نظام اقتصادی کشور شود مشمول آن می‌شود و آنها حق ندارند فردا که مورد تعقیب قرار گرفتند، بگویند ما نمی‌دانستیم کارمان اخلال در نظام اقتصادی کشور است.

با آنهایی که یک شبه بازار ارز و سکه را بالا و پایین می‌کنند، برخورد خواهیم کرد

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: حتما با آنهایی که یک شبه بازار ارز و سکه را بالا و پایین می‌کنند، برخورد خواهیم کرد. امروز در درون کشور اداره کردن کارخانه و اداره کردن کارگران کاری جهادگونه است و چرخاندن این چرخ‌ها کار سختی است اما می‌دانیم که امروز یک اجماع بزرگ برای حمایت از تولید ملی وجود دارد. قوه قضاییه حمایت از تولید داخلی را وظیفه خود می‌داند و به همین جهت ما با تمام توان در این زمینه تلاش می‌کنیم و به روسای دادگستری‌ها اعلام کردیم که یک معاونت در خصوص حمایت از تولید داخلی داشته باشند.

وی ادامه داد: درست نیست اگر کارگری اعتراضی داشت بلافاصله از آن شکایت شود بلکه باید در استان‌ها به صورت مورد به مورد حل شود، استانداری‌ها هم باید در اینجا فعال باشند، مشکلات را بشنوند و در جهت حل آن تلاش کنند. مردم حاضر نیستند عزت و استقلال خود را پای ادعاهای پوچ غرب بدهند و اینطور نیست که رزق الهی در دست ترامپ باشد. بازاریان ما متحد و منسجم هستند و وضعکشور را درک می‌کنند. ما اطلاع وسیع داریم که این آشوب‌های دیروز کار دیگران است و با کسانی که اخلال می‌کنند، شیشه مغازه‌ها را می‌شکنند و آتش می‌افروزند برخورد قاطع خواهد شد.

آیت‌الله آملی لاریحانی با بیان اینکه مبارزه با قاچاق کالا یک اقدام فرا قوه‌ای است، گفت: نباید کشور برای ورود کالا باز باشد، باید از ضربه‌ای که از ناحیه قاچاق به کشور می‌خوریم، جلوگیری کنیم. یکسری اقدامات بازدارنده انجام شده اما کافی نیست. ١٢ میلیارد دلار قاچاق کالا صورت گرفته که بیشترین ضربه را به کشور زده است.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: موضوعات اقتصادی هم شامل حقوق عامه می‌شود و محدودیت دولت را می‌دانیم اما نباید کار روی زمین بماند. حقوق عامه نیاز به قانون دارد و از دادستان کل کشور درخواست کردیم که در این زمینه وارد شوند و امیدواریم به دستورالعمل یا قانون مشخصی برسند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع فضای مجازی در کشور اشاره کرد و گفت: قوه قضاییه مخالف استفاده از فضای مجازی و اینترنت نیست. شاید من از دیگر روسای قوا استفاده بیشتری داشته باشم اما آیا به عنوان نظام جمهوری اسلامی حق داریم به ادعای وجود فضای مجازی بستر و شاهراه برای دشمن ایجاد کنیم؟ امروز داشتن شبکه‌های اجتماعی که سرور آن در خارج کشور است به معنی دادن شاهراه به دشمن است. اینکه بخشی از اطلاعات و فضای مجازی کشور در دست فضایی همچون تلگرام باشد و خدا را بنده نباشد و اگر جرمی صورت گرفت، نتوان پیگیری کرد پذیرفتنی نیست.

آیت‌الله آملی لاریجانی گفت: معتقدیم شبکه‌های اجتماعی باید با اقتدار و توانمندی‌های بالا در کشور باشند و از حریم خصوصی هم دفاع می‌کنیم و متجاوز به حریم خصوصی را تحت تعقیب قرار می‌دهیم. تمام کسانی که با بحث فضای مجازی ارتباط دارند، می‌دانند فضایی مثل تلگرام برای امنیت ملی اشکال دارد. من می‌بینم عده‌ای از وکلا شروع به فضاسازی می‌کنند که درست نیست. قوه قضاییه باید مقتدر باشد و آخرین حرف را بزند. انجام وظایف عظیمی که قانون اساسی و شرع بر ما گذاشته نیاز به ساختن مدیر و کارمند دارد و در فضای بسیار بد که رسانه‌های غربی راه انداختند کار شما سخت است و حل شدن همه مشکلات باید به حق باشد.

باید از افراط و تفریط در مبارزه با فساد پرهیز کنیم

وی خاطرنشان کرد: همچنین باید از افراط و تفریط در مبارزه با فساد پرهیز کنیم. قوای قضاییه و مجریه در این حوزه وظایفی دارند و همه انتظارات را از قوه قضاییه داشتن اشتباه است زیرا دستگاه‌های اجرایی باید سر منشاهای فساد را ببندند.

آیت‌الله آملی لاریجانی اظهار کرد: در جریان فساد سه هزار میلیاردی، می‌دانید چه مقدار هزینه برای قوه قضاییه داشت. برخی ادعای فساد سیستماتیک را مطرح می‌کنند که 100 درصد با آن مخالف هستم. گویی سیستم‌های ما به نحو سیستماتیک فساد می‌کنند که غلط است. چرا این حرف را می‌زنیم؟ برخی در درون کشور فساد سیستماتیک را مطرح و این گونه معنا می‌کنند که دستگاهی که باید نظارت و برخورد کند، در خودش فساد است. چه زمانی ما می‌توانیم بگوییم یک دستگاه قضایی 100 درصد پاک شده است. چرا حرف‌هایی می‌زنیم که بعدا نمی‌توانیم پاک کنیم.

وی تأکید کرد: قبول داریم در دستگاه‌های اجرایی و قضایی فساد وجود دارد اما مهم این است که مسئولان قاطعانه برخورد کنند. در دستگاه قضایی مدت زیادی است که مسئولان نظارتی به شدت با فساد برخورد می‌کنند و نظارت‌های پنهان صورت می‌گیرد و با قضات و کارمند متخلف برخورد می‌شود. نباید این طور مسئله‌ای را بزرگ‌نمایی کرد و موجب ناامیدی مردم شویم. اگر مردم در جایی تخلفی دیدند و کسی طلب رشوه کرد آن را گزارش دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار