مدیر کل دادگستری استان  خراسان جنوبی خبر داد:

افزایش دو درصدی طلاق در خراسان جنوبی

بیرجند (پانا)- مدیر کل دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در سال 96 ، درصد طلاق در استان نسبت به سال 95 ، دو درصد بیشتر بوده است گفت: بیشترین نوع طلاق نیز طلاق توافقی زوجین بوده است.

کد مطلب: ۸۳۱۲۶۳
لینک کوتاه کپی شد
افزایش دو درصدی طلاق در خراسان جنوبی

علیرضا صیفی مدیر کل دادگستری خراسان جنوبی و رئیس شورای امور قضایی استان در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت هفته قوه قضائیه و هفتم تیرماه سالروز قیام خونین شهید بهشتی و 72 تن از یاران وی گفت: از خدمات شایان شهید بهشتی میتوان به تربیت قضاتی اشاره کرد که هنوز در دستگاه قضایی در حال فعالیت بوده و جزء بزرگان این حوزه به شمار می روند.

صیفی در خصوص عملکرد دستگاه قضایی استان در سال 96 اذعان داشت: 13 واحد قضایی در سطح استان فعال هستند و در این واحد ها در سال گذشته، 64980 پرونده مورد بررسی قرار گرفته است که از این تعداد، 40653 پرونده معادل 63 درصد در دادگستری رسیدگی شده است و 24327 پرونده در شوراهای حل اختلاف مورد بحث و بررسی قرار گرفته اند.

وی افزود: در شوراهای حل اختلاف ، 32 درصد پرونده های وارده به صلح و سازش منجر شده است که نسبت به سال 95 ، 3 درصد افزایش یافته است.

مدیر کل دادگستری خراسان جنوبی در خصوص پرونده های مربوط به اتهامات قتل در استان گفت: در سال 96 ، تنها 4 پرونده اتهام به قتل وارد شده است که از این تعداد ، نیمی بررسی و به محکومیت رسیده و نیمی دیگر در حال بررسی می باشد.

رئیس شورای قضایی استان در خصوص بیشترین موارد اتهامی در بخش دادگاه های کیفری گفت:مباحث و پرونده های مربوط به مواد مخدر با 7407 پرونده ، بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده است و رانندگی بدون گواهینامه، ضرب و جرح غیر عمدی، توهین و سرقت پس از مواد مخدر بیشترین فراوانی را داشته اند .

صیفی با اشاره به موارد زمین خواری و تغییر کاربری اراضی و املاک تاکید کرد: در مواردی دیده می شود که در منازل یا مکانهایی که کاربری خاصی دارند، مراسماتی برگزار می شود که در آن امورات حرام مانند استعمال مشروبات الکلی و یا پارتی های شبانه صورت می گیرد که در این موارد و در صورت مشاهده، از این کار به تغییر کاربری ملک تعبیر شده و جرم محسوب می شود و در مواقعی ممکن است مکان تخریب شود.

مدیر کل دادگستری خراسان جنوبی در خصوص پرونده های طلاق گفت:در سال 96 ، 1275 پرونده مربوط به طلاق توافقی مورد بررسی قرار گرفته است و نیز 581 پرونده مربوط به درخواست طلاق از طرف زوجه بررسی شده است و در رده سوم ، 262 پرونده درخواست صدور گواهی عدم امکان سازش توسط زوج مطرح و بررسی شده است .

وی افزود: با توجه به بررسی نرخ رشد هر کدام از این سه فاکتور، در مجموع طلاق در استان خراسان جنوبی ، 2 درصد افزایش یافته است.

مدیر کل دادگستری خراسان جنوبی در ادامه ضمن اشاره به طرح مجازات جایگزین تصریح کرد:مجازات جایگزین حبس برای جرایم کیفری است که در اصطلاح سبک بوده و میتوان در آن تخفیف داد؛ و در این بحث در سال 96 ، 3421 دادنامه با 901 فرد محکوم بررسی شده که مجازات حبس اینها به مجازات های جایگزین از جمله همکاری با پلیس، تهیه کلیپ های آموزشی ، کتابخوانی که پس از اتمام دوره از فرد محکوم امتحان گرفته می شود، تغییر پیدا کرده است.

رئیس شورای قضایی استان گفت : از اقدامات مهم در سال 96، راه اندازی سیستم ثنا بوده است که کار این سامانه ، ثبت نام از مردم و دریافت ادرس آنها است که از این آدرس درزمانی استفاده می شود که بر علیه فرد در هر جای کشور، اقامه دعوا شود و مستقیما احضاریه ها و اظهار نامه ها به آدرس خود فرد ارسال می شود و کارکرد این سامانه این است که نمیتواند فرد مدعی ، آدرس اشتباه را ارائه دهد و یا به اشتباه از فرد دیگری شکایت کند.

وی افزود: در خراسان جنوبی 8/13 درصد مردم در این سامانه ثبت نام کرده اند و از جمله مزیت هایی که در استان وجود دارد ،ثبت نام رایگان در این سایت است که این ثبت نام در شعبه های دادگستری و شوراهای حل اختلاف صورت می گیرد در حالی که هزینه ثبت نام در سراسر کشور 10 هزار تومان می باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار