ریشه سست بازاریابی در گلخانه های خضری دشت بیاض

قاین (پانا) ـ نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی در کنار واحدهای گلخانه‌ای و در یک کلام بی حمایتی ها شرایطی را رقم زده که با تداوم آن تعطیلی گلخانه های خضری دشت بیاض مشتمل بر هفت واحد با مساحتی بالغ بر 20 هزار متر مربع دور از انتظار نیست.

کد مطلب: ۸۳۱۱۶۵
لینک کوتاه کپی شد
ریشه سست بازاریابی در گلخانه های خضری دشت بیاض

برگ برگ مشکلات، حال و هوای گلخانه های خضری دشت بیاض را به خزانی مانند کرده که سوز مشکلاتش امان گلخانه داران را بریده است.

کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، افزایش هزینه‌های تولید و نیروی انسانی در کنار کاهش قیمت خرید محصولات گلخانه ای و نبود بازار فروش، نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی در کنار واحدهای گلخانه‌ای و در یک کلام بی حمایتی ها شرایطی را رقم زده که با تداوم آن تعطیلی گلخانه های خضری دشت بیاض مشتمل بر هفت واحد با مساحتی بالغ بر 20 هزار متر مربع دور از انتظار نیست.

البته گلخانه داران خضری دشت بیاض پیرو طرح مکرر این دغدغه ها در بازدیدهای مسئولان، وعده هایی را شنیده اند اما آن طور که از شواهد پیداست هیچ کدام از این بازدیدها، وعده ها و برگزاری جلسات بازخوردی نداشته است و مشکلات گلخانه داران هر روز ریشه می دواند.

دور ریختن 250 کیلوگرم محصول!

یک گلخانه دار که به گفته خودش سال 88 با ترغیب جهاد کشاورزی قاینات با آورده شخصی و 150 میلیون تومان وام در عرصه کشت گلخانه ای ورود و سال 93 گلخانه ای برای کشت صیفی جات راه اندازی کرده است، می گوید: در ابتدای فعالیت چهار خانواده از طریق همین واحد گلخانه ای زندگی می کردند اما از دو سال پیش به دلیل نبود بازار فروش، بی حمایتی ها و ... شرایط سخت شد.

«میرزایی» در این زمینه فروش 500 تومانی خیارسبزهای تولیدی گلخانه اش در سال گذشته و عرضه این محصول به قیمت بالاتر در بازار را یادآور می شود و این که چند روز پیش فلفل دلمه های تولیدی گلخانه را برای فروش به میدان میوه و تره بار بیرجند برده است اما به دلیل نبود تقاضا، 250 کیلوگرم این محصول فروش نرفت و به دلیل گرمای هوا و پوسیدگی فلفل دلمه ها به اجبار این محصول را دور ریخته است.

به گفته وی نبود بازار فروش گلخانه داران را به جایی رسانده است که حاضرند محصول تولیدی خود را به طور رایگان در اختیار مردم قرار دهند.

او که از بازنشستگان جهاد کشاورزی است، از سختگیری بانک ها و ناتوانی در پرداخت اقساط وام راه اندازی گلخانه اش گلایه دارد و این که مجبور است برای پرداخت اقساط خانه اش را بفروشد.

فقط ضرر...

گلخانه دار دیگری هم آن طور که می گوید: به منظور راه اندازی گلخانه، سال گذشته برای دریافت 35 میلیون تومان وام از صندوق کارآفرینی امید قاین اقدام کرده اما به دلیل محدودیت اعتبار موفق به دریافت وام نشده و به اجبار گوسفندهایش را فروخته است.

«بسکابادی» ادامه می دهد: با وجود هزینه کرد برای راه اندازی گلخانه سال گذشته هر کیلوگرم خیارسبز تولیدی گلخانه ام را 500 تا 600 تومان فروختم که سودی نداشت و به همین دلیل امسال اقدام به کشت گلخانه ای سیر کردم اما با وجود خرید 14 هزار تومانی هر کیلوگرم محصول سیر آبادان، آن را هشت هزار تومان فروختم و ضرر کردم.

وی مشکل اصلی گلخانه‌داران خضری دشت بیاض را نبود بازار فروش برمی شمرد و این که هم اکنون در بازار محصولاتی مانند خیار با وجود هزینه های بالای تولید، آفات و ... با قیمت بسیار پایین از گلخانه‌دار خریداری می‌شود.

وی با بیان این که اکنون نمی‌توان برای بازار برنامه‌ریزی کرد، می افزاید: در گذشته خرید بذر و کود و... به صورت اقساط یا چک مقدور بود اما اکنون باید نقدی انجام شود. وی یادآور می شود: علاوه بر این تامین هزینه کارتن و حمل محصول به میدان بار نیز بر عهده خود گلخانه‌داران است که شرایط را برای تولید کننده ها سخت تر می کند.

چند قدم تا تعطیلی گلخانه ها

یک سرکارگر گلخانه هم به کشت خیارسبز در دو هزار و 500 مترمربع اشاره و گلایه می کند از این که در تگرگ و توفان امسال تمام زحمات شش ماهه اش در این زمینه از بین رفت و امسال هیچ درآمدی ندارد.

«رستمی» با اشاره به بی نتیجه بودن اقدام ها برای جبران این خسارت می گوید: 10میلیون تومان کشت محصول داشتیم اما هنوز با وجود قسط ها، هزینه های کود، پلاستیک و هزینه های کارگری و ... سه میلیون تومان محصول برداشت شده است. وی تاکید می کند: با تداوم بی حمایتی ها؛ تعطیلی گلخانه ها، پرداخت قسط های عقب افتاده بانک و ... دور از انتظار نیست.

یک راهکار

رئیس جهاد کشاورزی خضری دشت بیاض به مشکلات مطرح شده گلخانه داران این طور پاسخ می دهد: سال گذشته در جلسات و پس از بازدید های فرماندار و معاون امور عمرانی فرماندار قاینات و جمعی ازمسئولان جهاد کشاورزی و بخشدار سابق پیشنهاد ایجاد غرفه ای در بازار روز قاین برای فروش محصولات گلخانه داران و رفع مشکلات این قشرمطرح شد تا غرفه تخفیفاتی همچون عوارض با هماهنگی شهرداری قاین برای آنان در نظر گرفته شود که مورد استقبال قرار گرفت.

به گفته مهندس «آبزیرگان» عرضه مستقیم محصولات گلخانه داران دربازار روز بهترین راه حل است که می تواند کمک شایانی به این قشر بکند.

وی در عین حال تاکید می کند: تاکنون از ایجاد غرفه دربازار روز و پیگیری این پیشنهاد خبری نشده است اما بازهم این موضوع پیگیری خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار