باحضور دو معاون آموزش و پرورش استان در برنامه تلویزیونی "اشاره" انجام شد:

تحلیل و بررسی فرآیند هدایت تحصیلی در سال تحصیلی آینده

مشهد (پانا)- معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در برنامه تلویزیونی "اشاره"سیمای خراسان رضوی اظهار داشت : در فرایند هدایت تحصیلی برای دانش آموزان تصمیم گیری نمی شود بلکه اطلاعات لازم برای جلوگیری از اشتباه در اختیار آنان قرار می گیرد.

کد مطلب: ۸۳۰۶۲۸
لینک کوتاه کپی شد
تحلیل و بررسی فرآیند هدایت تحصیلی در سال تحصیلی آینده

رضاصابری تولایی،در برنامه زنده تلویزیونی "اشاره" از سیمای استان اظهار کرد: استان خراسان رضوی امسال حدود 85 هزار دانش آموز مشمول هدایت تحصیلی دارد که 41 درصد این دانش آموزان در رشته های فنی،حرفه ای و کاردانش و مابقی در رشته های نظری مشغول به تحصیل خواهند شد.
وی ادامه داد:فرآیند هدایت تحصیلی یعنی ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به منظور شناسایی استعداد،علاقه و توانایی دانش آموزان برای انتخاب رشته تحصیلی چرا که شناسایی و شناساندن توانایی ها و استعدادها و آگاهی بخشی به دانش آموزان از مأموریت های اصلی آموزش و پرورش است.
صابری با تاکید بر اینکه در فرایند هدایت تحصیلی برای دانش آموزان تصمیم گیری نمی شود بلکه اطلاعات لازم برای جلوگیری از اشتباه در اختیار آنان قرار می گیرد افزود: در اسناد بالادستی به ویژه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جهت گیری و سیاست های کلی نظام تمرکز بر کسب مهارت ها و شایستگی های لازم توسط دانش آموزان است و رشته های فنی و حرفه ای می تواند بستر مناسبی برای کسب این مهارت ها و شایستگی ها باشد .
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان رضوی یکی از اهداف اصلی فرایند هدایت تحصیلی را حذف مدرک گرایی دانست و خاطر نشان کرد: خانواده ها باید به این نکته دقت کنند که دانش آموزانی که امروز در حال تحصیل هستند در آینده وارد بازار کار می شوند که ممکن است با شرایط امروز کاملا متفاوت باشد و لذا باید سعی کنیم فضایی را ایجاد کنیم که دانش آموزان در طول تحصیل مهارت هایی را نیزکسب کنند.

علیرضا مالک اشرفی معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در گفتگویی تلفنی در این برنامه با اشاره به برگزاری جلسات مشاوره ای برای دانش آموزان و اولیا در مدارس در طول سال تحصیلی عنوان کرد :دانش آموزان انتخاب خود را بر اساس راهنمایی های مشاوره ای ،علایق و استعدادهای خود انجام می دهند و به طور کلی آنچه که لازم است به طور کلی به دانش آموز ارائه می شود اما در نهایت این خود دانش آموز است که رشته تحصیلی اش را انتخاب می کند و کسی وی را مجبور به انتخاب نمی سازد.

وی در توضیح فرآیند انتخاب تحصیلی تشریح کرد :در این فرآیند دو فرم به دانش آموز تحویل داده می شود که یکی از آن ها اختیاری و دیگری الزامیست وآنچه که مبنای انتخاب رشته است همین فرم الزامی است.

مالک اشرفی ادامه داد :در فرم شماره 6 هدایت تحصیلی 35 امتیاز مرتبط به سوابق سه ساله دانش آموزان در مقطع متوسطه اول و 65 امتیاز مربوط به بررسی های مشاوره ای،نظر اولیا و دبیران است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی همچنین خاطر نشان کرد :به اولیا و خانواده ها توصیه می کنم ایده آل های خود را به فرزندان القا نکنند و با ایجاد محیطی آرام اجازه دهند با جستجو و تحقیق انتخاب درستی داشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار