رئیس پلیس پایتخت اعلام کرد

کشف بیش از 2 تن انواع مخدر از اطراف مدارس در سال گذشته

تهران (پانا) - رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا از کشف بیش از دو تن انواع مواد مخدر از اطراف مدارس در سال گذشته خبر داد.

کد مطلب: ۸۳۰۵۹۵
لینک کوتاه کپی شد
کشف بیش از 2 تن انواع مخدر از اطراف مدارس در سال گذشته

به گزارش روابط عمومی ناجا، سردار مسعود زاهدیان گفت: پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا در راستای اقدامات پیشگیرانه خود در سال گذشته، بیش از ۵۰۰ مدرسه در سراسر کشور را که در مناطق آلوده قرار داشتند، شناسایی و از اطراف این مدارس بیش از ۲۰۰۰ کیلوگرم انواع موادمخدر را کشف و ضبط کردند.

وی با بیان اینکه در اجرای این طرح دستگیری معتادان متجاهر و پاک‌سازی آنان از اطراف مدارس نیز اجرا شده است، افزود: برای امسال نیز ۲۰۰۰ مدرسه هدف‌گذاری شده است.

زاهدیان درباره بیشترین مواد کشف شده در اطراف مدارس نیز گفت: انواع قرص ها، گل، ماری جوانا و حشیش از انواع مواد کشف شده است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا همچنین از کشف ۷۱۳ تن انواع مواد مخدر در سال گذشته از سوی پلیس مبارزه با مواد مخدر خبر داد و گفت: این کشفیات نسبت به مدت مشابه سال قبل‌تر خود افزایش ۱۴ درصدی داشته است. همچنین مجموعه کشفیات مواد مخدر در سال گذشته ۸۰۸ تن بوده که منهای ۷۱۳ تنی که از سوی ناجا کشف شد مابقی آن از سوی عوامل سپاه، گمرک، پست کشف شده است.

زاهدیان با بیان اینکه پلیس برای مبارزه با مواد مخدر تمرکز خود در مرز و همچنین مرزهای دریایی را افزایش داده است،‌ گفت: در سال گذشته طبق اعلام سازمان ملل متحد بیش از ۹۰۰۰ تن انواع مواد مخدر در افغانستان کشف شده است که البته تخمین ما این است که حدود ۱۰ هزار تن کشفیات مواد مخدر در افغانستان بوده است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با تاکید بر اینکه امروز بیش از ۷۵ درصد از کشفیات مواد مخدر در مرزهای شرقی و استان‌های منتهی به مرز انجام می‌شود، گفت: همچنین بیش از ۷۰ درصد کشفیات ما نیز با اشراف اطلاعاتی صورت می‌گیرد و خوشبختانه زیرساخت‌ها و امکانات اطلاعاتی ما نیز امکانات خوبی است.

وی از افزایش تولید هروئین و مرفین در افغانستان نیز خبر داد و گفت: کشفیات ما نیز موید این نکته است که تولید هروئین در افغانستان افزایش داشته است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با اشاره به اسیدهایی که برای ساخت هروئین و مرفین لازم است، گفت: این اسیدها در اختیار کشورهای صنعتی است و خرید و فروش آن باید با مجوز انجام شود. حالا معلوم نیست که چطور این مواد به افغانستان می‌رسد.

زاهدیان با بیان اینکه ۶.۶ میلیارد دلار گردش مالی تولید تریاک در افغانستان است، گفت: طبق آمارهای سازمان ملل حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد درآمد ناخالص ملی افغانستان مربوط به تست تریاک است.

رئیس پلیس پایتخت برخورد با سرشبکه‌های اصلی مواد مخدر را جزو اولویت‌های پلیس دانست و گفت: در سالی که گذشت 106 نفر از عناصر اصلی قاچاق مواد مخدر از سوی عوامل پلیس راهنمایی و رانندگی دستگیر شده و به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی تمرکز بر شبکه‌های توزیع محلی مواد مخدر را از دیگر اولویت‌های پلیس در سال جاری برشمرد و تصریح کرد: این موضوع به شکلی ویژه از سوی پلیس در حال پیگیری است و برخورد با خرده فروشان مواد مخدر با شدت انجام خواهد شد.

وی درباره جمع‌آوری معتادان متجاهر نیز گفت: در سال گذشته شاهد افزایش 10 درصدی جمع‌آوری معتادان متجاهر بودیم به طوریکه بیش از 47 هزار معتاد متجاهر جمع‌آوری و به مراکز بازپروری و ترک اعتیاد معرفی شدند و اگر ظرفیت‌های لازم برای جمع‌آوری معتادان فراهم باشد همانطور که بارها نیز گفته‌ایم آمادگی داریم تا ظرف مدت 72 ساعت تمامی معتادان متجاهر را از سطح پاتوق‌ها و نقاط آلوده جمع‌آوری کنیم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی پلیس در حوزه بین‌الملل اظهار کرد: خوشبختانه ملاقات‌های متعددی با روسای پلیس مبارزه با مواد مخدر کشورهایی از جمله ایتالیا، ترکیه و ... داشته‌ایم و امروز می‌توان گفت که جمهوری اسلامی نقش موثر و پررنگی در مبارزه با مواد مخدر را در سطح جهان بر عهده دارد و حضور ما در اجلاس‌های مختلف حضوری تعیین کننده و محوری است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا درباره فعالیت آشپزخانه‌های تولید مخدر شیشه اظهار کرد: آشپزخانه‌ها معمولا در نقاط پرت و دورافتاده‌ای فعالیت می کنند تا شناسایی نشوند. با این وجود پلیس با رصد اطلاعاتی که داشته موفق شد تا 13 آشپزخانه خانگی تولید شیشه در سراسر کشور را منهدم کند.

زاهدیان در بخش دیگری از سخنان خود به شهدای مبارزه با مواد مخدر ناجا اشاره کرد و گفت: در سال گذشته 16 نفر از همکاران ما در راه مبارزه با مواد مخدر به شهادت رسیدند که از این تعداد 6 نفر مربوط به پلیس مبارزه با مواد مخدر بوده و مابقی مربوط به مرزبانی، پلیس پیشگیری و ... بوده است.

زاهدیان همچنین درباره بیشترین مواد مخدر کشف شده در کشور نیز گفت: تریاک، حشیش، مرفین، هروئین و شیشه از جمله بیشترین مواد مخدر ترک شده در کشور است.

زاهدیان در پاسخ به سوالی دیگر درباره تامین مالی قاچاق مواد مخدر و نقش کشورهای غربی نیز گفت: غربی‌ها که در مورد FATF چنین فشارهایی را وارد می‌کند خوب است که در مورد این مسائل نیز شفاف سازی کند. من این سوال را مطرح می‌کنم که چطور وقتی که 1000 دلار به حساب دانشجویی در یک کشور اروپایی واریز می‌شود تمام مسیر پول را بررسی می‌کنند اما در این مورد چه اقداماتی انجام می‌شود.

وی درباره ورود بذر مخدر گل به کشور اظهار کرد: بذر این مخدر از اروپا وارد کشور می‌شود و من با این تعبیر که عده‌ای بگویند مزرعه گل داریم مخالفم و اصلا چنین چیزی صحیح نیست. در هر نقطه که به شکل محدود نیز چنین گیاهی کشت شود قطعا ما با آن برخورد خواهیم کرد.

وی درباره افزایش قیمت شیشه و سه برابر شدن آن نیز گفت: سه برابر شدن قیمت این ماده را نمی‌توان تایید کرد اما قیمت آن بیش از دو برابر افزایش یافته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار