دکتر قانعی‌راد در خانه ابدی آرام گرفت؛ بدرقه مردی که «رویای آزادی و دوستی» داشت

رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران: قانعی‌راد انتقادهایش را با صراحت و بدون لکنت بیان می‌کرد/فرزند دکتر قانعی‌راد:‌ درد پدرم،‌ درد جامعه بود

تهران (پانا) - مراسم وداع با دکتر محمدامین قانعی‌راد،‌ رئیس سابق انجمن جامعه‌شناسی ایران و از استادان برجسته کشورمان با حضور چهره‌های سرشناس علمی، سیاسی و رسانه‌ای برگزار شد.

کد مطلب: ۸۳۰۰۳۹
لینک کوتاه کپی شد
دکتر قانعی‌راد در خانه ابدی آرام گرفت؛ بدرقه مردی که «رویای آزادی و دوستی» داشت

صبح امروز27 خرداد 1397، پیکر دکتر محمد امین قانعی‌راد، بعد از وداع در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، به انجمن جامعه‌شناسی ایران که زمانی این استاد برجسته ریاستش را بر عهده داشت. در این مراسم چهره‌های سرشناس علمی، سیاسی و رسانه‌ای بسیاری حضور داشتند از جمله غلامعباس توسلی (جامعه‌شناس)، تقی آزاد ارمکی (جامعه‌شناس)، الیاس حضرتی (نماینده مجلس)،‌ فاطمه راکعی (مشاور شهردار در امور بانوان)، عباس عبدی (سیاستمدار)، عمادالدین باقی (روزنامه‌نگار و فعال سیاسی)، اشرف بروجردی (رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی)، آذر منصوری (فعال سیاسی)،‌ محمدجواد حق‌شناس(عضو شورای شهر تهران) و علی ربیعی (وزیرکارو امور اجتماعی)، محمدرضا عارف،نماینده مردم تهران در مجلس، عباس آخوندی(وزیر راه و شهرسازی)،دکتر وحید احمدی(رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور)، مسعود برومند(معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم )، کامبیز نوروزی (حقوقدان)، حجتالاسلام محمود دعایی(مدیرمسوول روزنامه اطلاعات)، هادی ایازی (معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت)

سراج‌زاده: قانعی‌راد انتقادهایش را با صراحت و بدون لکنت بیان می‌کرد

سراج‌زاده:‌ دکتر قانعی‌راد انتقادهایش را با صراحت و بدون لکنت بیان می‌کرد، مشی اصلاح‌طلبانه اجتماعی و سیاسی‌اش اجازه نمی‌داد انتقادهایش به نفرت نزدیک شود.

در ابتدای این مراسم،‌ دکتر سیدحسین سراج‌زاده،‌ رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران، ضمن تسلیت به خانواده و دوستداران دکتر قانعی‌راد،‌ بیان کرد:‌ انجمن جامعه‌شناسی ایران، اجتماعی بزرگ علوم اجتماعی است و همه ما امروز سوگوار از دست دادن انسانی هستیم که با عشق به صداقت،‌ آزادی، توسعه و پیشرفت زیست و این عشق را تا واپسین لحظه‌های زندگی ادامه داد. او برای رسیدن به اهدافش، کنشگری علمی را برگزید و دانش عمیقش را در خدمت عمل روشنفکرانه برای تشخیص دردهای اجتماعی به کار گرفت.

او با اشاره به جایگاه والای علمی دکتر قانعی‌راد گفت:‌ او به کلاس درس بسنده نمی‌کرد بلکه به ثمر رسیدن علوم اجتماعی را در فعالیت‌های مردمی و انجمن‌ها می‌دانست و الگوی بی‌نظیری درباره پذیرفتن مسئولیت اجتماعی بود. او کسی بود که در عین اعتقاد به استقلال نهاد علم و دانشگاه، به تعامل سازنده با حوزه عمومی و دولت باور داشت و این تعامل سازنده را برای افزایش دانش جامعه‌شناسی برای حل مسائل جامعه ضروری می‌دانست. دکتر قانعی‌راد معتقد بود باید از همه باورها و سرمایه ملی برای توسعه کشور استفاده کرد و انتقادهایش را با صراحت و بدون لکنت بیان می‌کرد، مشی اصلاح‌طلبانه اجتماعی و سیاسی‌اش اجازه نمی‌داد انتقادهایش به نفرت نزدیک شود.

هادی خانیکی: قانعی‌راد کنشگری دوراندیش و انگیزه‌مند و شخصیتی قانع و راد بود
در ادامه این مراسم، هادی خانیکی، رئیس انجمن مطالعات فرهنگی، با اشاره به این که قانعی‌راد حیات پرباری داشت و عشق و خرد را در هم می‌آمیخت،‌ گفت:‌ حتی بیماری او را از مسیرش بازنداشت و در روزها و ماه‌های آخر هم این خردورزی و عشق را در همه جا، از خانه و دانشگاه تا جامعه مدنی و سیاست همراه داشت. او معلمی عاقل و عاشق، کنشگری دوراندیش و انگیزه‌مند و شخصیتی قانع و راد بود. کسی که دغدغه ایران را داشت؛ درد مردم را به کلاس درس می‌برد و جامعه‌شناسی را به حوزه عمومی و تصمیم‌سازی. او به احیای جامعه می‌اندیشید و سرزندگی اجتماعی مساله‌اش بود.

عرفان قانعی‌راد: از خون به جگر شدن جامعه‌شناسی مردم‌مدار و اصیل متعجب شدید؟

عرفان قانعی‌راد:‌ پدرم می‌گفت درد را جامعه می‌دهد و درمان را هم باید جامعه بدهد. دردی که پدرم به آن دچار شد،‌ درد جامعه بود. او نمی‌توانست ببیند و ساکت بماند

بعد از او،‌ عرفان قانعی‌راد، سخنانی درباره پدرش گفت:‌ یکی از ویژگی‌های مهم اخلاقی پدرم، طبعی والا و غروری خالی از تکبر بود. کمتر کسی شنیده است او درمورد خودش از کسی گلایه کند اما گاهی درددل‌های پدرانه و پسرانه داشتیم و مسائلی را بیان می‌کرد و اینجا به رسم احترام به طبع والای پدرم نمی‌خواهم آنها را بیان کنم اما مسائلی هست که می‌خواهم به آنها اشاره کنم.

او ادامه داد:‌ خیلی‌ها نوشتند از شنیدن خبر مرگ پدرم مبهوت شده‌اند،‌ من واقعا متعجبم که چرا مبهوت شدند؟ از خون به جگر شدن جامعه‌شناسی مردم‌مدار و اصیل متعجب شدید؟ از این که کسی که دردش درد مردم بود، در 63 سالگی خون به جگر شود تعجب کردید؟ ما نه سال پیش که فهمیدیم روی صورت پدرم لکه‌های سفیدی ایجاد شده است، پزشکان گفتند به دلیل فشارهای عصبی است، پدرم می‌گفت درد را جامعه می‌دهد و درمان را هم باید جامعه بدهد. دردی که پدرم به آن دچار شد،‌ درد جامعه بود. او نمی‌توانست ببیند و ساکت بماند.

فرزند زنده‌یاد محمدامین قانعی‌راد افزود:‌ پدرم دو سال با سرطان جنگید، کار کرد، نوشت، گفت‌وگو کرد و دیگران را به گفت‌وگو دعوت کرد. او پر از رویا بود و اعتقاد داشت رویاها تعبیر می‌شود اگر با هم گفت‌وگو کنیم.

در این مراسم همچنین پیام تسلیت منصور غلامی وزیر علوم و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری درباره ضایعه درگذشت دکتر قانعی‌راد قرائت شد و در ادامه،‌ کلیپی از سخنان این استاد برجسته جامعه‌شناسی پخش شد که در آن بیان می‌کرد: رویای آزادی دارم،‌ آزادی برای نویسندگان و گویندگان و کسانی که در بند سیاست و فرهنگ هستند،‌ رویای شادی برای کودکان و جوانان،‌ رویای بیداری برای مردم و حاکمان که از رویاهای محال دست بردارند و به رویاهای ممکن و همراهی و مردم‌سالاری بیندیشند. رویای دوستی و همراهی اجتماعی با حفظ تفاوت‌های خود. رویای جامعه‌ای که در آن،‌ آدمیان میل به دوست داشتن و دوست داشته شدن را می‌فهمند و به سرسبزی و رویش می‌اندیشند،‌ تعبیر این رویاها با گفت‌وگو ممکن است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار