در گفت‌وگو با پانا

رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی: انکار اتفاقاتی مثل تعرض به دختربچه افغان کمکی به حل بحران‌ها نمی‌کند

آسیب‌های اجتماعی ربطی به هیچ جغرافیایی ندارد

تهران (پانا) - رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی معتقد است که خبر تعرض به کودک افغان در خمینی‌شهر موضوع مهمی است که به جای برخوردهای سلبی بعضی مسئولان و مقامات و فارغ از ملیت و نژاد باید مورد بررسی قرار بگیرد.

کد مطلب: ۸۲۹۶۷۱
لینک کوتاه کپی شد
رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی: انکار اتفاقاتی مثل تعرض به دختربچه افغان کمکی به حل بحران‌ها نمی‌کند

کوروش محمدی به پانا گفت: در روزهای اخیر واکنش‌های زیادی درباره خبر تعرض به دختربچه‌ای در خمینی‌شهر منتشر شده است اما آنچه در برخی از این اظهارنظرها مورد غفلت قرار گرفته این است که فارغ از اینکه این اتفاق تلخ در کدام شهر رخ داده و فرد متجاوز یا قربانی از کدام ملیت بوده است باید به جای متهم کردن کسانی که این اخبار را منتشر و برای چنین اتفاقی اظهار نگرانی کردند، ابعاد ماجرا مورد بررسی قرار بگیرد و به اطلاع مردم برسد.

او با اشاره به اینکه اتباع افغانستان و کشورهای دیگر بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی مربوط به اتباع بیگانه، باید از حقوقی برخوردار شوند، تاکید کرد: اینکه بین آنها و سایر شهروندان تفاوت‌هایی وجود دارد، باعث می‌شود گاهی شاهد درگیری‌هایی ناموجه بین ایرانی‌ها و افغانستانی‌ها باشیم. نمونه بارز این تفاوت را در بسیاری از اخباری که به شکل نادرست منتشر می‌شوند می‌بینیم از جمله مشاهده می‌کنیم وقتی جرمی از سوی یک فرد افغان انجام می‌شود، چطور بر ملیت او تاکید می‌کنند، همه اینها به مرور باعث می‌شود بازنمایی رسانه‌ای به یک عادت فکری تبدیل شود و بین افرادی که در یک کشور در کنار همدیگر زندگی می‌کنند، فاصله بیفتد.

آسیب‌های اجتماعی ربطی به هیچ جغرافیایی ندارد و نباید از ترس اینکه دچار انگ و برچسب شویم، اصل قضیه را زیر سوال ببریم و از پرداختن به ابعاد مختلف موضوع و پیگیری آن غافل شویم. کتمان و انکار کمکی به حل آسیب‌های اجتماعی نمی‌کند همان‌طور که تاکنون کمکی نکرده است. بهترین کار این است که کارشناسی و از وقوع چنین اتفاقاتی پیشگیری کنیم.

محمدی همچنین تاکید کرد: درجه‌بندی شهروندان بر اساس خودی یا بیگانه کار نادرستی است که ممکن است در کشورهای دیگر انجام شود ولی وقتی از نظامی مبتنی بر دین مهربانی و عطوفت حرف می‌زنیم نباید شاهد چنین رفتارهایی در کشورمان باشیم که مدعی بسیاری از اصول اخلاقی هستیم.

این کارشناس اجتماعی افزود: وقتی درهای کشورمان را به سوی اتباع دیگر کشورها باز می‌کنیم و به آنها مجوز ورود به این کشور را می‌دهیم باید به آنها حقوقی هم برای زندگی بدهیم. حتی درمورد افرادی که به صورت غیرمجاز در کشورمان زندگی می‌کنند باید قوانین شفاف و روشنی وجود داشته باشد که بدانند شامل چه مواردی می‌شود، نه اینکه با برخوردهای ناگهانی آنها را دچار انواع آسیب‌ها کنیم. یادمان نرفته است که چه در جنگ تحمیلی و چه اکنون که گروهی این افراد جزو مدافعان حرم هستند، برای این کشور تلاش کرده‌اند و نباید وقتی با مشکلی مواجه می‌شوند به صرف این که ایرانی نیستند از آنها حمایت نکنیم. اینکه یک دختربچه افغان مورد تعرض قرار گرفته نباید به فراموشی سپرده شود در حالی که می‌بینیم می‌گویند چرا این موضوع رسانه‌ای شده است. این واکنش‌ها در حالی است که با بیان این خبرها، کسی نگاه منفی نسبت به کلیت آن شهر پیدا نمی‌کند و همه می‌دانیم که مردم خمینی‌شهر یا سایر نقاطی که در آنجا چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد، مبرا از این هستند که به آنها نگاه منفی شود. مساله اینجاست که اطلاع‌رسانی حتما لازم است و نباید اجازه دهیم تحلیل‌های انحرافی ما را از اصل قضیه غافل کند.

رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی اضافه کرد: آسیب‌های اجتماعی ربطی به هیچ جغرافیایی ندارد و نباید از ترس اینکه دچار انگ و برچسب شویم، اصل قضیه را زیر سوال ببریم و از پرداختن به ابعاد مختلف موضوع و پیگیری آن غافل شویم. کتمان و انکار کمکی به حل آسیب‌های اجتماعی نمی‌کند همان‌طور که تاکنون کمکی نکرده است. بهترین کار این است که کارشناسی و از وقوع چنین اتفاقاتی پیشگیری کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار