رئیس سازمان نهضت سوادآموزی اعلام کرد: افزایش 54 درصدی نرخ باسوادی پناهجویان افغان در ایران

تهران (پانا) - رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور ضمن اشاره به ضرورت و اهمیت آموزش در توسعه و تعالی جوامع بشری بیان کرد که بشر همواره در طول تاریخ از سه پدیده جهل، فقر و جنگ آسیب دیده است .

کد مطلب: ۸۱۸۲۵۹
لینک کوتاه کپی شد
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی اعلام کرد: افزایش 54 درصدی نرخ باسوادی پناهجویان افغان در ایران

به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سوادآموزی ، مراسم افتتاحیه طرح سواد آموزی کودکان و نوجوانان اتباع افغان با همکاری سازمان امداد بین الملل RELIEF INTERNATIONAL با حضور علی باقرزاده معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی، فولادوند مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران و خانم حسنی مدیر کشوری رلیف اینترنشنال در ایران در منطقه عشایر نشین روستای محمود آباد شهرستان پیشوا برگزار شد.

باقرزاده در مراسم افتتاحیه این برنامه ضمن اشاره به ضرورت و اهمیت آموزش در توسعه و تعالی جوامع بشری بیان کرد: بشر همواره در طول تاریخ از سه پدیده ی جهل، فقر و جنگ آسیب دیده است .

وی ادامه داد: اینکه کدام یک از این سه پدیده علت سایر عوامل بوده و یا کدامیک معلول و متاثر از دیگری است اهمیتی چندانی ندارد بلکه مهم این است که ما بدانیم در اعصار تاریخ هر سه این پدیده‌ها به انسان آسیبب رسانده و مهم تر اینکه به این باور برسیم که رهیافت اصلی و پایدار برای نجات از این گرفتاری‌ها آموزش و توانمند سازی جوامع بشری است .

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی با بیان اینکه سواد آموزی صرف جوابگوی همه ی نیازهای مخاطبان نیست تاکید کرد: آموزش مهارت‌های اساسی زندگی در کنار برنامه‌های توسعه سواد پایه و آموزش مفاهیم درسی باید در برنامه درسی نظام‌های آموزشی رسمی و غیر رسمی کشور لحاظ شود.

وی افزود: به عقیده من سابقه آموزش مهارت‌های زندگی دارای تاریخچه و قدمت طولانی است و به زمان بعثت پیامبر اکرم بر می‌گردد چرا که آن حضرت یکی از دلایل اصلی بعثت خود ارتقای مکارم اخلاقی بیان فرمودند.

باقرزاده محور بعدی سخنان خود را به ذکر آمار و ارقام افراد تحت پوشش اتباع خارجی این سازمان اختصاص داد وگفت: سازمان نهضت سواد آموزی در سال 96 بیش از 27 هزار نفر از اتباع کشورهای خارجی خصوصا افغان را تحت پوشش برنامه‌های سواد آموزی برده و با سواد کرده است که از این تعداد ،حدود 24 هزار نفر با اعتبارات دولتی و ظرفیت این سازمان صورت پذیرفته است.

معاون وزیر و رئیس سازمان ضمن ابراز علاقه مندی برای توسعه همکاری‌های بین المللی با نهادهای جهانی، اعلام کرد : من از تمامی نهادهایی که در سال‌های اخیر در زمینه‌های مختلف من جمله سواد آموزی اتباع خارجی با سازمان نهضت سواد آموزی همکاری و مشارکت کرده‌اند تشکر کرده و اعلام می‌کنم این سازمان آماده همکاری در زمینه آموزش و توسعه مهارت‌های اساسی زندگی و توسعه همه جانبه مخاطبان خود است. البته این نکته را نیز متذکر می شوم که به نظر این سازمان طراحی و اجرای برنامه‌ها در مقیاس کوچک و به صورت یکپارچه، رویکرد مناسب تر و اثر بخش تری در جهت توانمند سازی این افراد است .

باقرزاده محور انتهایی سخنان خود را به بیان نرخ سواد در بین اتباع خارجی ساکن در ایران اختصاص داد و گفت: نرخ سواد اتباع و پناه جویان افغان در سال ورود به کشور جمهوری اسلامی 6درصد بوده است که در حال حاضر بر اساس نتایج سرشماری سال 95 به 60درصد ارتقا یافته است . این در حالی است که در کشور افغانستان این نرخ 50 درصد گزارش شده است . باید توجه داشت که این افزایش و ارتقا در شاخص سواد، نشانگر فراهم شدن فرصت آموزشی رایگان و برابر برای این افراد در کشورجمهوری اسلامی ایران است .

گفتنی است سازمان نهضت سواد آموزی در قالب تفاهم نامه همکاری مقرر است با مشارکت سازمان مردم نهاد امداد بین الملل relief international مقرر است تعداد 1900نفر از کودکان و نوجوانان بی سواد 19-10 ساله اتباع خارجی را در شهرستان‌های استان تهران، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، یزد، تحت پوشش برنامه‌های سواد آموزی پایه و دوره انتقال خود ببرد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار