محمدعلی دستمالی*

این زن تانسو چیللر نیست

کسانی که با تاریخ معاصر و اخبار مرتبط با ترکیه سر و کار دارند، به احتمال قوی خانم پروفسور تانسو چیللر را به خوبی به خاطر دارند. زنی که در تاریخ جمهوری ترکیه، به عنوان یگانه زنی که به مقام نخست وزیری رسیده، عنوان خود را حفظ کرد و پس از او هیچ زن دیگری به این مقام نرسید.

کد مطلب: ۸۲۸۸۷۱
لینک کوتاه کپی شد

حالا و در انتخابات پیش رو برای پارلمان و ریاست جمهوری ترکیه، باز هم یک زن وارد میدان شده و می‌خواهد در رقابت با رجب طیب اردوغان و دیگران، اعتماد مردم را به دست آورده و می‌خواهد علاوه بر آن که نمایندگان حزب خود را به مجلس بفرستد، خودش هم رئیس‌جمهور شود. این بانوی ملی‌گرا، مَرال آکشَنَر نام دارد و به تازگی حزبی به نام «حزب نیک» (iyi parti) تاسیس کرده و حتی پیشنهاد سران احزاب دیگر، مبنی بر معرفی عبدا... گل به عنوان نامزد مشترک را رد کرده و اعلام کرد که هوادارانش انتظار دارند خود او به میدان بیاید و رئیس‌جمهور شود.

اما چنین چیزی تا چه اندازه محتمل و شدنی است؟ آیا باید مرال آکشنر را امتداد چیللر دانست؟ گذشته از این، باید سوال مهم‌تری نیز مطرح کرد: آیا این بانو با هویت زنانه و گفتمان دفاع از حقوق و مطالبات زنان به میدان آمده و با کسب آرای زنان و دختران ترکیه، فصلی نوین را در معادلات اجتماعی و فرهنگی ترکیه رقم خواهد زد؟ اگر چه خانم چیللر در حوزه سیاسی ترکیه و در رسانه‌ها گل کرد و توانست توجه بخش مهمی از جامعه را به سوی خود جلب کند اما هیچ‌گاه اهل آن نبود که به مطالبات زنان و مشکلات زنان ترکیه پرداخته و به آنها بها بدهد. همین میراث برای خانم آکشنر هم باقی مانده و او نیز فردی نیست که اهل پرداختن به مسائل و مشکلات زنان کشورش باشد.

هم اکنون یکی از مشکلات اجتماعی و فرهنگی بسیار مهم در کشور ترکیه موضوع مهمی است به نام خشونت علیه زنان. آمار ضرب و شتم، کتک‌کاری، قتل و جنایات کوچک و بزرگ علیه زنان و دختران این کشور بسیار نگران کننده است و کارشناسان اجتماعی و فرهنگی ترکیه بر این باورند که این معضل روزبه‌روز ترکیه را دچار مشکلات بزرگ‌تری می‌کند اما آکشنر از کنار این مساله گذشته و در مرامنامه حزبی و اهداف و استراتژی‌های انتخاباتی خود به کنارزدن اردوغان و گردآوردن همه ملی‌گرایان محافظه‌کار ترکیه در زیر یک چتر واحد، بیش از هر چیز دیگری اهمیت داده است. او نه به مساله زنان کار دارد و نه به معضلی به نام کردها. بلکه چشمانش متوجه قدرت است و به این ترتیب در انتخابات پیش‌رو شانسی برای جلب آرای زنان ترکیه ندارد.

منبع:آرمان

* تحلیلگر ارشد مسائل ترکیه

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار