كم كاری مادرزادی تیروئید، یكی از علل مهم قابل پیشگیری از عقب ماندگی ذهنی

خبرگزاری پانا : معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: كم كاری مادرزادی تیروئید یكی از علل مهم قابل پیشگیری از عقب ماندگی ذهنی در نوزادان است.

کد مطلب: ۸۲۸۶۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، دکتر محمد جعفر صادقی افزود: محور هیپوتالاموس - هیپوفیز - تیروئید در اواسط دوران زندگی جنینی شروع به فعالیت كرده و تا زمان تولد ترم تكامل می یابد.

وی بیان داشت: در صورت وجود كم كاری تیروئید در جنین، اختلالاتی در ارگانهای مهم از جمله سیستم عصبی مركزی و اسكلتی ایجاد می شود. اما اغلب نوزادان در بدو تولد كاملا" طبیعی بنظر می رسند.

رئیس مرکز بهداشت نیشابور گفت: تا قبل از شروع برنامه های غربالگری، تشخیص زودهنگام بیماری بدلیل كم و غیر اختصاصی بودن علائم و نشانه ها در روزهای اول زندگی معمولاً با تأخیر صورت می گیرد و این موضوع با از دست دادن ضریب هـوشی به درجات مختلف در مبتلایان همراه می باشد.

وی اظهار داشت: وزارت بهداشت با حمایت مالی پروژه های پژوهشی در چند دانشگاه­های علوم پزشكی، زمینه علمی لازم برای طراحی و اجرای برنامه غربالگری كم كاری مادرزادی تیرویید را در كل كشور فراهم و سپس اداره غدد متابولیك، با استفاده اطلاعات بدست آمده و امكانات موجود مبادرت به طراحی پیش نویس اولیه برنامه غربالگری كم كاری تیروئید کرد.

دکتر صادقی افزود: طی نشستهای متعدد علمی، برنامه كشوری به تدوین نهائی رسید و به صورت پایلوت در استانهای اصفهان، بوشهر، تهران و شیراز به اجرا درآمد در تیر ماه 1384، نتایج پایلوت جمع آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت و در مرداد 1384، برنامه كشوری مورد بازنگری قرار گرفته و در پاییز 1384 اجرای آن به کلیه دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ شد.

وی اضافه کرد: در استان خراسان از 10 اردیبهشت 1385 برنامه آموزش پرسنل آزمایشگاه شروع و از 20 اردیبهشت 1385 ابتدا در سه مرکز نمونه گیری شهرستانهای مشهد شروع و تا پایان سال مراکز نمونه گیری در تمام شهرستانهای تابعه استان خراسان فعال شد.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: در شهرستان نیشابور نیز از نیمه دوم سال 1385 طرح غربالگری کم کاری مادرزادی تیروئید شروع شد.

وی بیان کرد: در سال 1390 تعداد 9263 کودک مورد غربالگری قرار گرفت که از این تعداد 253 نوزاد مشکوک ( TSH≥5) بودند که مورد غربالگری مجدد قرار گرفتند و از این بین 10 کودک بیمار شناسایی شد که تحت مراقبت و درمان می باشند.

گفتنی است در سال 1391 تعداد 9391 کودک مورد غربالگری قرار گرفت که از این تعداد 544 نوزاد مشکوک ( TSH≥5 ) بودند که مورد غربالگری مجدد قرار گرفتند و از این بین 16 کودک بیمار شناسایی شد که تحت مراقبت و درمان می باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار