در گفت‌و‌گو با پانا

عارف: امیدواریم اروپایی‌ها از حق مشروع هسته‌ای ایران دفاع کنند

تهران (پانا) - رئیس فراکسیون امید اظهار امیدواری کرد که اروپایی ها مطابق با قولی که داده‌اند از حق مشروع ایران دفاع کنند

کد مطلب: ۸۲۷۹۲۰
لینک کوتاه کپی شد
عارف: امیدواریم اروپایی‌ها از حق مشروع هسته‌ای ایران دفاع کنند

محمدرضا عارف در گفت‌و‌گو با پانا در مورد موضع اعلامی رهبر معظم انقلاب در قبال برجام در روز 14 خرداد و آینده مذاکرات ایران و اروپا در خصوص برجام، گفت: «ایران بارها نشان داده که به معاهدات بین‌المللی خود پایبند است و به معاهدات و نظرات کشورهای دیگر احترام می‌گذارد. البته ما از حق مسلم خود در زمینه هسته‌ای نمی‌گذریم و از آن عدول نمی‌کنیم اما اهل تعامل هستیم.»

رئیس فراکسیون امید در حاشیه راهپیمایی روز قدس خاطرنشان کرد:‌ «اگر دولت یا نهادی بخواهد به حق مردم ایران تجاوز کند با آن برخورد خواهیم کرد و تصمیم اخیر مقام معظم رهبری نیز در همین راستا است.»

وی افزود: «البته ما هنوز آمادگی داریم که به شرط آنکه کشورهای اروپایی صادقانه به میدان بیایند و از حق مشروع ایران دفاع کنند در راستای برجام تعهدات هسته‌ای خود را ادامه دهیم.»

عارف ادامه داد: «در صورتیکه اروپایی‌ها نتوانند به تعهدات خود عمل کنند و تضمین لازم را به ایران ندهند، اقدامات لازم را در این خصوص انجام می‌دهیم که نمونه آن را در 14 خرداد 97 شاهد بودیم.»

وی در مورد اینکه آیا اروپا می‌تواند تضمین‌های لازم به جمهوری اسلامی ایران بدهد یا خیر؟ گفت:‌ «امیدواریم اروپا این بار نخواهد با کش دادن مسئله و به نوعی همراهی با آمریکا با ایران بازی کند، انتظار داریم آنها در راستای میثاق و تعهدی که به ایران داده‌اند برای حفظ برجام اقدامات مقتضی را انجام دهند و از حق مشروع ایران در زمینه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای دفاع کنند.»

مقام معظم رهبری در سخنرانی در روز 14 خرداد مسئولان سازمان انرژی هسته‌ای را موظف کردند به سرعت آمادگی‌های لازم را برای رسیدن به ۱۹۰ هزار سو (البته فعلاً در چارچوب برجام) فراهم آورند و مقدمات اجرای مسائلی را که رئیس‌جمهوری دستور داده اند از همین فردا آغاز کنند.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی درباره بیانات روز گذشته مقام معظم رهبری نیز پیشتر گفته بود: «وقتی که رهبر انقلاب ۱۹۰ هزار سو را فرمودند، گفتند که زیرساخت‌ها و آماده‌سازی آن را در چارچوب برجام فراهم کنید نه اینکه ۱۹۰ هزار سو را در مدت زمانی کم بسازید. در خصوص سانتریفیوژها، اگر وارد این حوزه شویم قطعا به دستگاه‌های جدید می‌پردازیم و نه دستگاه‌های قدیمی IR1. در شرایطی که برجام به هم بریزد و ما بخواهیم سانتریفیوژ مونتاژ کنیم، قطعا سانتریفیوژهای جدید مونتاژ خواهیم کرد، فعلا هیچ چیزی خلاف برجام انجام نمی‌دهیم و ما الان زیرساخت‌های آن را فراهم می‌کنیم که هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند.»

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: «دستورالعملی که رئیس جمهوری به سازمان ابلاغ کردند شامل سه مورد بود، تولید UF6، تولید UF4 و مرکز مونتاژ ماشین‌های جدید. مثلا در تولید UF6، چون که ماده اولیه کیک زرد نداشتیم، لذا کارخانه ما خوابیده بود و الان ۴۰۰ تن داریم و الان یک انتخاب و اختیار است که رئیس جمهوری محترم فرمودند که این کارخانه را راه‌اندازی کنید و این کارخانه را رفع عیب کرده و نوسازی کنید. ما الان نمی‌خواهیم این کارخانه را با ظرفیت حداکثری به کار بگیریم، بلکه می‌خواهیم با ظرفیت حداقلی به راه اندازیم. بهتر است تا پایان برجام صبر نکنیم تا آن زمان به رفع عیوب و بازسازی آن اقدام کنیم و آماده باشیم برای زمانی که برجام پایان پذیرد. و همینطور نیروگاه بوشهر نیازمند سالانه ۲۸۰ تن ماده اولیه اورانیوم است و بالاخره قرار است روزی سوخت آن را داخل تهیه کنیم، چه بهتر برای آن زمان آماده باشیم. تولید سانتریفیوژ به کلی لوازم و زیرساخت‌ها همچون سالن‌ها، دستگاه‌های اندازه‌گیری و کنترل نیاز دارد و تهیه این ملزومات و آماده‌سازی‌ها مانعی ندارد، ما نه تنها پل‌های پشت‌سر را خراب نکردیم، بلکه پل‌های بیشتری ساختیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار