ابراز نگرانی چین و روسیه از ادامه فعالیت‌های هسته‌ای ایران با تحریم سازمان انرژی اتمی

لودریان: برای مقابله با تحریم های آمریکا به پیشرفت هایی رسیده ایم

تهران (پانا) – دیپلمات‌های غربی از نگرانی روسیه و چین برای ادامه فعالیت‌های هسته‌ای ایران با تحریم سازمان انرژی اتمی ایران خبر داده و اعلام کرده‌اند که این موضوع از مسائل بحث جدی در نشست کمیسیون مشترک برجام در وین بوده است.

کد مطلب: ۸۲۶۵۹۲
لینک کوتاه کپی شد
ابراز نگرانی چین و روسیه از ادامه فعالیت‌های هسته‌ای ایران با تحریم سازمان انرژی اتمی

دیپلمات‌های غربی به رویترز گفته‌اند که طرف‌های باقی مانده در برجام به آمریکا هشدار داده‌اند که خروج این کشور از توافق هسته‌ای تلاش‌های روسیه و چین را برای محدود کردن توانایی ایران برای ساخت سلاح هسته‌‌ای تهدید می‌کند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در پی خروج از توافق هسته‌ای سال 2015 به دنبال احیای تحریم‌های جدید علیه سازمان انرژی اتمی ایران است که هدایت رآکتور آب سنگین و همچنین پژوهش در کارخانه غنی سازی فردو را به عهده دارد.

بر اساس برجام رآکتور اراک باید بازطراحی شود و غنی سازی اورانیوم در کارخانه فردو متوقف شده است.

در نتیجه بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه سازمان انرژی اتمی ایران شرکت‌ها از جمله شرکت ملی هسته‌ای چین و همچنین شرکت روس اتم روسیه که در حال کار در فردو و اراک است، خطر معامله با سازمان انرژی اتمی ایران را به دلیل قرار گرفتن در معرض تنبیه‌های آمریکا نخواهند پذیرفت.

سه دیپلمات اروپایی به رویترز گفته‌اند که در نشست کمیسیون مشترک که جمعه گذشته در وین برگزار شد اعضای برجام یعنی فرانسه، بریتانیا، آلمان، روسیه و چین و ایران این موضوع را به شدت مورد بحث قرار داده و پکن و مسکو نگرانی خود را در این باره اعلام کرده‌اند.

یک دیپلمات ارشد اروپایی این وضعیت را «احمقانه» خوانده و گفته است که خروج آمریکا احتمالا منجر به تکثیر مشکل خواهد شد چراکه احتمالا کار را در اراک و فردو دچار مشکل می‌کند.

کریستوفر فورد، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که واشنگتن چه برنامه‌‌ای درخصوص نگرانی‌‌های مرتبط با سازمان انرژی اتمی و دستیابی آمریکا به منافعش در زمینه عدم اشاعه سلاح در فردو و اراک دارد، گفته است: «آمریکا از مواضع سایر طرف‌‌‌‌ها درخصوص سازمان انرژی اتمی ایران آگاه است. »

وی مدعی شد: «دولت آمریکا به طور فعالانه در حال بررسی این سوالات است. موضع ما در قبال ایران، بهره‌‌‌‌مندی از مزایای منع اشاعه و مهار همه فعالیت‌‌های مخرب ایران است.»

یک دیپلمات اتحادیه اروپا هم در این باره می‌گوید:«همه، توجه‌شان به بعد اقتصادی توافق متمرکز شده است اما اگر طرف‌‌‌های باقی‌مانده، در عین اینکه ایران به تعهداتش پایبند است، از توجه به بعد هسته‌‌ای توافق غافل شود، نقض غرض خواهد بود.»

براساس این گزارش، سه دیپلمات اروپایی گفته‌اند روسیه و چین در نشست وین گفته‌اند قصد دارند پروژه‌های هسته‌ای خود را ادامه دهند اما از تحریم‌های آمریکا نگران هستند.

رویترز نوشت که دو تن از مقامات غربی مذاکره کننده در دیدار روز جمعه کمیسیون مشترک برجام این موضوع را مورد تایید قرار داده‌اند.

ریچارد نفیو، یکی از مقام‌های دولت سابق آمریکا گفته است: «بعید است که تحریم‌‌های آمریکا شرکت‌‌های دولتی چینی و کمپانی‌‌های روسی را برای کار بر روی عدم اشاعه سلاح در ایران مورد تحریم قرار دهند اگرچه این یک احتمال است. »

وی افزود: «مشکل اصلی این است که آیا این اقدام آمریکا کشورها و کمپانی‌‌ها را در کار برای امن‌تر کردن تاسیسات اراک و فردو متوقف خواهد کرد یا خیر؟ اگر این تحریم‌‌ها آنها را متوقف کند و به ایران بهانه بازیابی فردو یا بازسازی اراک را به عنوان رآکتور ساخت پولوتنیوم را بدهد، در نتیجه ما آسیب جدی به اهداف عدم اشاعه سلاح‌مان وارد کرده‌‌ایم.»

لودریان: اروپا برای محافظت از شرکت‌ها در برابر تحریم‌های آمریکا به پیشرفت‌هایی رسیده است

از سوی دیگر روز گذشته ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه گفته است که اتحادیه اروپا در زمینه محافظت از شرکت‌های اروپایی در برابر تحریم‌های آمریکا علیه ایران، به پیشرفت‌هایی دست یافته است اما هنوز این اقدامات کافی نیستند.

لودریان در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی LCI فرانسه تصریح کرد: «ما در یک زمینه پیشرفت داشته‌ایم و آن اجرای قانون اروپا در سال ۱۹۹۶ است که ما آن را مدرنیزه کرده‌ایم و به ما این اجازه را می‌دهد که از شرکت‌هایمان در برابر فشار آمریکا محافظت کنیم، اما هنوز هم کافی نیست.»

وی در ادامه گفت: «هنوز نیاز است تا سازوکار مالی جداگانه‌ای از واحد ارزی دلار ایجاد کنیم، همچون یورو یا ارزهای دیگر که به شرکت‌های اروپایی برای تجارت با ایران کمک و در نتیجه تهران بتواند نفت خود را صادر کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار