بازدید علمی دانشجویان رشته گرافیک نیشابور از تپه تاریخی طرب آباد

دانشجویان رشته گرافیک دانشگاه علمی کاربردی خیام نیشابور از تپه تاریخی طرب آباد بازدید کردند.

کد مطلب: ۸۲۶۰۷۱
لینک کوتاه کپی شد
بازدید علمی دانشجویان رشته گرافیک نیشابور از تپه تاریخی طرب آباد

تپه‌ی طرب‌آباد (در برخی منابع = ترب‌آباد)، یکی از تپه‌های باستانی و محوطه‌های تاریخی نیشابور است که به نام «تپه‌ی آلب ارسلان» نیز شناخته می‌شود. قدمت این تپه که بر پایه‌ی نظرات کارشناسان باستانشناسی، دربرگیرنده‌ی کهندژ شهر نیشابور قدیم است، به قرون اولیه‌ی اسلام تا قرن هفتم هجری می‌رسد و برخی صاحبنظران، بر اساس برخی کاوش‌ها و یافته‌های باستانشناسی‌ این اثر را یک سایت ساسانی معرفی نموده‌اند. کهندژ، بخش حاکم‌نشین کهن‌شهر نیشابور بوده است و اکنون، بقایای کهندژ شرق، در کالبد تپه‌ی طرب‌آباد، در حدود 4 کیلومتری شرق شهر نیشابور، خودنمایی می‌نماید. این تپه‌ی باستانی، در سال 1384 و به شماره‌ی 13429، در فهرست آثار ملی ایران، به ثبت رسیده است.

تپه‌ی طرب‌آباد (آلب ارسلان) در نزدیکی روستایی به همین نام و در فاصله‌ی 4 کیلومتری شرق نیشابور کنونی قرار گرفته است. این تپه در حدود 300 متری روستای طرب‌آباد و 500 متری شمال روستای لک‌لک آشیان واقع و دور تا دور تپه‌ی یادشده را زمین‌های کشاورزی، در بر گرفته است.

دانشجویان رشته گرافیک دانشگاه علمی کاربردی خیام نیشابور به سرپرستی کریم اسکندری با بازدید و بررسی تاریخچه این مکان، سبک زندگی گذشتگان،

تحلیل وسعت این فضای تاریخی در گذشته و تشریح اشیاء و سفالینه های به دست آمده از آن دوره در این مکان حاضر شده و یک کارگاه یک روزه آموزشی تحلیلی را تشکیل دادند.

گفتنی است؛ بازدید از مکان های تاریخی دیگر شهرستان و استان و بررسی جزئیات آنها از اهداف تبیین شده این دانشگاه برلی رشته های هنری در هفته های آتی می باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار