نشست ستاد سنجش سلامت استان یزد برگزار شد

یزد (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش یزد در نشست ستاد سنجش سلامت استان یزد بیان داشت: 16 پایگاه اولیه و 1 پایگاه تخصصی سنجش سلامت در مرکز استان وجود دارد وهمچنین برای مناطق روستایی و دور از مرکز تیم هایی در قالب پایگاه های سیار اعزام می شوند .

کد مطلب: ۸۲۵۹۹۳
لینک کوتاه کپی شد
نشست ستاد سنجش سلامت استان یزد برگزار شد

" عباسعلی دانافر" در این نشست به اطلاع رسانی و همکاری حداکثری مدارس پیش دبستانی و دبستان ها در ارائه طرح سنجس سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی به خانواده ها و والدین این دانش آموزان تاکید کرد.

وی تشخیص و شناسایی به موقع نارسایی های جسمی کودکان، پیشگیری از بروز و تشدید بیماری ها، ارزیابی وضعیت آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان، تشخیص به موقع کودکان با نیازهای ویژه و جایدهی صحیح آنان در نظام آموزشی همچنین کمک به جلوگیری از افت تحصیلی دانش آموزان در طول دوران تحصیل را از اهداف این طرح عنوان کرد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد تعداد پایگاه های سنجس سلامت در سال جاری را 17 مرکز عنوان کرد و افزود : 16 پایگاه اولیه و 1 پایگاه تخصصی در مرکز استان وجود دارد وهمچنین برای مناطق روستایی و دور از مرکز تیم هایی در قالب پایگاه های سیار اعزام می شوند .

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان یزد نیز در این نشست از آغاز سنجش سلامت کودکان بدو ورود به دبستان در 17 پایگاه استان خبرداد .

" مصطفی پایدار" اظهار داشت : در سال قبل 27 هزار و 189 نفر مورد ارزیابی قرار گرفتند که از این تعداد 20 هزار و 19 نفر بدو ورود 7 هزار و 170 نفر پیش دبستانی که 23 هزار و 496 نفر به مدارس عادی در مرحله اولیه ارجاع داده شدند.

وی افزود: 3 هزار و 935 نفر به پایگاه تخصصی ارجاع داده شدند که از این تعداد 2 هزارو 98 نفر به مدارس عادی و هزار و 535 نفر دیرآموز و 59 نفر مدارس تلفیقی و 186 نفر هم به مدارس استثنایی ارجاع داده شدند .

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان گفت: خانواده‌های دارای فرزند هفت ساله از 20 خرداد ماه همزمان با ثبت نام اولیه فرزندشان به پایگاه های سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان معرفی خواهند شد.

پایدار افزود: مدارس ابتدایی با دریافت مدارک دانش آموزان ضمن ثبت نام اولیه آنان در پایه اول ابتدایی مشخصات دانش آموزان را در سامانه الکترونیکی سنجش سلامت سال تحصیلی 97-96 وارد می کنند و پس از تعیین نوبت ایشان را به یکی از پایگاه های اولیه سنجش سلامت معرفی می‌کنند .

وی گفت: براساس تصمیم شورای برنامه ریزی و سیاست گذاری سنجش سلامت وزارت آموزش و پرورش ، امور مربوط به ثبت نام ، نوبت دهی و ثبت اطلاعات شناسنامه سلامت دانش آموزان به صورت الکترونیکی انجام می پذیرد .

پایدار گفت : نوبت دهی دانش آموزان در مدارس محل تحصیل دانش آموزان از 20 خرداد شروع می شود و پس از آن معاینات سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی کودکان بدو ورود به دبستان از 28 خرداد لغایت شهریورماه 1397 در 16 پایگاه سنجش اولیه در سطح استان و یک پایگاه تخصصی در مرکز استان انجام خواهد شد .

وی گفت: در شهر یزد پنج پایگاه سلامت اولیه و یک پایگاه تخصصی برای سنجش سلامت کودکان در حال ورود به دبستان در نظر گرفته شده است و ابراز امیدواری کرد امسال بیش از 20 هزار کودک هفت ساله بدو ورود به دبستان و 8000 نفر نوآموز پیش دبستانی در سطح استان در فرایند سنجش سلامت شرکت کنند .

پایدار افزود: در فرایند سنجش سلامت ، دانش آموزان در زمینه های بینایی، شنوایی، قد و وزن، دهان و دندان، آمادگی تحصیلی، اختلال رفتاری، گفتاری و اوتیسم مورد ارزیابی قرار می‌گیرند . ایشان افزودند کار سنجش سلامت کودکان در دو مرحله ارزیابی اولیه و تخصصی انجام خواهد شد. در مرحله مقدماتی ارزیابی های بهداشتی ، بینایی، شنوایی ، آمادگی تحصیلی ، پایش رشدی ، ارزیابی اختلالات گفتاری ، دهان ودندان ومعاینات پزشک عمومی بررسی می شود و درصورتی که کودک درهریک ازمراحل ارزیابی موفق به کسب نمره لازم نشود برای ارزیابی تخصصی معرفی می گردد. دراین مرحله نوآموزانی که نیاز به ارزیابی تخصصی نداشته باشند پس از انجام معاینات به دبستان مورد تقاضای ثبت نام خود معرفی می شوند.

وی از خانواده های محترم دانش آموزان مورد نظر درخواست کرد ضمن مراجعه به موقع به مدارس محل ثبت نام فرزندشان جهت اخذ نوبت و دریافت معرفی نامه ، با همراه داشتن مدارک زیر در موعد مقرر به پایگاه های اولیه ای که از طرف آموزش و پرورش استثنایی تعیین شده است مراجعه و خدمات مربوطه را دریافت نمایند :

1- اصل شناسنامه دانش آموز و والدین .

2- کارت واکسینا سیون کامل شده( والدین قبل ازحضوردرپایگاه سنجش برای تکمیل کارت واکسن فرزند خود به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه نمایند.)

3- هزینه ارزیابی ومعاینات مربوطه

4 معرفینامه از دبستان محل ثبت نام کودک .( بواسطه ثبت نام الکترونیکی در سامانه سنجش )

5- یک قطعه عکس 4*3 کودک

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان و دبیر اجرایی سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان تاکید کرد : خستگی و گرسنگی از جمله عواملی هستند که بر عملکرد کودک تاثیر نامطلوب دارند لذا اطمینان حاصل شود که کودک خسته یا گرسنه نباشد ، همچنین از به کار بردن کلماتی نظیر تست ، آزمون و ... که ممکن است موجب نگرانی و اضطراب کودک شود خودداری شود .

لازم به ذکر است ، برنامه سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی کودکان بدو ورود به دبستان از سال 1372 تاکنون و با همکاری وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سطح کشور در حال اجرا می باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار