عراقچی: اقدام اروپا در شورای امنیت درباره خروج آمریکا از برجام از شروط ایران است

تا کنون به هیچ وجه مذاکره موشکی با اروپا نداشته ایم

تهران (پانا) - معاون سیاسی وزیر امور خارجه با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری درباره مذاکرات ایران و اروپا بعد از برجام و اولین کمیسیون مشترک برجام بدون حضور آمریکا که روز جمعه در وین برگزار شد توضیح داد.

کد مطلب: ۸۲۵۲۴۰
لینک کوتاه کپی شد
عراقچی: اقدام اروپا در شورای امنیت درباره خروج آمریکا از برجام از شروط ایران است

گزیده ای از آنچه سید عباس عراقچی در این برنامه اعلام کرد را بخوانید:

-موضع ما همیشه این بوده که تا زمانی در برجام خواهیم بود که منافع ما تأمین شود و آنچه از رفع تحریم ها خواسته ایم ادامه پیدا کند.

-ترامپ 16 ماه برای خروج از برجام تلاش کرد، ابتدا توپ را به زمین ایران بعد اروپا و سپس کنگره انداخت که فایده ای نداشت. ما پیش از این می گفتیم که اگر آمریکا از برجام خارج شود منافع ما تأمین نخواهد شد و ما خارج می شویم. اما زمانی که آمریکا از برجام خارج شد اروپایی ها از ما خواستند که در برجام بمانیم تا منافع ما را تأمین کنند که این موضوع در سطوح عالی بررسی شد و آقای رئیس جمهوری تصمیم گرفتند که چند هفته به اروپا فرصت دهیم.

- برای تحقق تضمین ها، بعد از خروج آمریکا یک آشفتگی را در مواضع اروپا شاهد بودیم و علت آن بود که سه چهار ماه با آمریکا مذاکره کرده بودند و تا آخرین لحظه هم گمان می کردند که اگر اسقاطیه ها را تمدید نکند از برجام خارج نشود و این خروج صریح آمریکا برای اروپا غیر منتظره بود.

- اروپا باید نحوه تأمین خواسته های ایران را مشخص کند. یک بسته اقتصادی برای ایران آماده خواهند کرد که راه حل های عملی برای تأمین منافع ایران در برجام است. ما در این مرحله هستیم که بسته را آماده کنند و راه حل ها در زمینه فروش نفت و گاز و مسائل بانکی (که دو حوزه کلیدی است) و در حوزه بیمه و تجاری و ... بسته آنها اعلام شود.

- مرحله دوم این است که آنها چطور می خواهند این تعهدات را در عمل اجرا کنند و خواسته ما تأمین شود و ما مواجه با بدعهدی نباشیم. این دو مرحله مهم در مذاکرات است که باید در چند هفته آینده به آن برسیم.

- اکنون مشخص شده که خیلی از کمپانی های بزرگ در طول دو سال و نیم گذشته وارد ایران شده و دفتر باز کردند و حالا که قرار است خارج شوند و دچار تردید شوند سر و صدا کرده است.

- اروپا بعد از خروج آمریکا با دو مشکل اساسی مواجه است. آنها با آمریکا شراکت سیاسی و اتحاد استراتژیک دارند حتی با وجود اختلاف های موجود. اینکه اروپایی ها بخواهند از شریک استراتژیک خود فاصله بگیرند و در کنار ایران و روسیه و چین قرار بگیرند برای آنها سخت است و نمی خواهند اتحاد استراتژیک را از دست بدهند. هم تحت فشار آمریکا هستند. آمریکا از اروپا خواسته است همانطور که وزیر امور خارجه آمریکا گفت وارد ائتلاف علیه ایران شود که اروپا قبول نکرده است.

- از سوی دیگر در اروپا شرکت های سرمایه گذاری مستقل هستند و سود اقتصادی برای آنها مهم است. خیلی از آنها بازارهای بزرگ در آمریکا دارند مانند ایرباس و توتال که سهام داران آمریکایی دارند. آنها دچار تردید می شوند و می خواهند شرایطی در ایران داشته باشند که منافعشان در آمریکا دچار خدشه نشود.

- در حال مذاکره هستیم که ببینیم آیا اروپا می تواند این چالش های بزرگ بر سر راه ناشی از عدم حضور آمریکا را حل و فصل کند.

- ما جدیت اروپایی ها را برای حفظ برجام شاهد هستیم اما از توانایی آنها مطمئن نیستیم و این چیزی است که در مذاکرات معلوم می شود.

- در مذاکرات روز جمعه یکی از موضوعات دستور کار این است که اروپایی ها باید در شورای امنیت اقدامی انجام دهند. این از شروط مقام معظم رهبری است. اینکه اروپایی ها در شواری امنیت اقدام کنند شرطی است که باید انجام شود اما در مورد شکل آن باید بحث کنیم.

- اروپایی ها ممکن است هر نیتی داشته باشند و ما هستیم که باید تشخیص دهیم چه مسیری را ادامه دهیم. عرصه دیپلماسی عرصه تقابل اراده کشورهاست و کشوها باید ببینند که چطور می توانند اراده خود را قالب کنند.

-یکی از ایرادات ترامپ این بود که چرا برنامه موشکی ایران در برجام نیست. این موضوعی بود که در طول 10 سال اروپا توانسته بود در شورای امنیت موضوع موشکی ایران را به برنامه هسته ای گره بزند که این گره در برجام باز شد.

-اروپا قبول دارد تا وقتی ایران برجام را اجرا می کند باید از مواهب آن بهره مند باشد.

- ما در برجام فقط بحث هسته ای را حل کردیم و سه نگرانی دیگر آنها یعنی موشکی، حقوق بشر و نفوذ ایران در منطقه وجود دارد.

-اینکه اروپا خواستار این هستند که بعد از 2025 مذاکره کنند یا در بحث موشکی، این موضوع آنها است و برای ما موضوع مذاکره دیگری وجود ندارد.

- ما فراتر از تعهدات برجام نخواهیم رفت و آنها هم موظف هستند به تعهدات خود عمل کنند. فروش نفت، موانع بانکی و ... اینها به هیچ موضوع دیگری ربطی ندارد. اینکه آنها علاقمند باشند در موضوع دیگری مذاکره کنند علاقه خودشان است.

- مذاکره موشکی به هیج وجه انجام نشده و مذاکرات منطقه ای هم تنها د رموضوع یمن به دلیل مشکلات حاد انسانی و محاصره اقتصادی و رنج مردم از اقدامات رژیم آدم کش صودی می برند بوده است که یک مکانیزم جدا دارد با 4 کشور اروپایی و تیم آن هم جداست و آقای جابری انصاری مذاکرات را انجام می دهند.

- ممکن است در پایان گفت و گو با اروپا اگر به نتیجه نرسیدیم بر اساس بند 36 از برجام خارج شویم.

- بند 37 به آمریکا اجازه می داد که تحریم ها را باز گرداند که با خروج صریح رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر اینکه مشارکت آنها با برجام پایان یافته است به همین دلیل دیگر نمی تواند از مکانیزم های برجام استفاده کند.

- سقف مشخص زمانی ایران برای مذاکره همان چند هفته ای است که رئیس جمهوری گفتند. اینکه بخواهد تمدید شود بستگی به تصمیم مقامات عالی نظام دارد. ممکن است اگر بسته پیشنهادی و تضمین ها خوب باشد این مدت را تضمین کنیم.

- در این مدت پیشرفت های خوبی داشتیم اما هنوز به مرحله ای نرسیدیم که بتوانیم تصمیم بگیریم.

-در این دو هفته حرکت خوبی کردیم موضوعات را مشخص کردیم . همه خواسته ها ما اعلام و شروط ما برای تضمین های آنها مشخص شده است. کاری که باید صورت بگیرد مذاکرات کارشناسی است که راه حل ها را باید ارائه دهند. ما گفتیم ما نمی نشینیم در تهران که شما یک ماه دیگر بسته ای را ارائه دهید و ما قبول نکنیم باید مرحله به مرحله پیش برویم.

- اینکه بعد از مذاکرات وین من گفتم که ما مطئن تر شدیم که بتوانیم با گروه 5 به توافق برسیم ناشی از همین پیشرفتی بود که کردیم چراکه این روند یک چشم اندازی به ما داده است. برداشت ما از مذاکرات بروکسل و وین این است که وضعیت روشن تر است .

- در دیپلماسی بر اساس خوش بینی و بدبینی کار نمی کنیم. بر اساس واقعیات در صحنه کار می کنیم. یکی از واقعیات در صحنه سابقه بد اروپایی ها با ایران است. ما بر اساس اعتماد و خوش بینی با کسی مذاکره نمی کنیم بر اساس واقعیات صحنه و سابقه تاریحی مذاکره می کنیم.

- ما با 4 کشور رفیق مذاکره نمی کنیم. ما با کشورهایی که پیچیدگی داریم مذاکره می کنیم. در جبهه انقلاب اسلامی هستیم و آنها در جبهه مقابل ما و در این تقابل سعی می کنیم منافع خود را تأمین کنیم.

- ما در برجام منافع بسیاری از خودمان را تأمین می کنیم. به نقطه ای رسیدیم که آمریکا برجام را به ضرر خود دانست. اینکه متوجه شویم چرا امریکا با وجود هزینه از برجام خارج شود خیلی چیزها را مشخص می کند.

- بزرگترین تضمین برجام نه شورای امنیت است نه هیچ چیز . برجام ضمیمه قطهنامه شورای امنیت است اما آمریکا خارج شد . ایران توانایی بازگشت به برنامه خود را دارد و الان همه دنیا منتظر هستند ببینند ایران چه تصمیمی می گیرد. بزرگترین تضمین برجام این است که ما هم میتوانیم از این توافق خارج شویم و بازگشت مجدد به برنامه خود داشته باشیم. ‎ اگر نتوانند تعهداتی که به ما میدهند را اجرایی کنند، بازگشت پذیری را آن جا هم اجرا خواهیم کرد. ‎ مشابه بند 36 برجام، در مذاکرات با اروپایی ها هم خواهیم داشت .

- ملاک گروه ترویستی از دیدFATF شورای امنیت سازمان ملل متحد است. شورای امنیت چهارگروه جبهه النصره، داعش، القاعده را تروریست می شناسد که ما با این گروه های تروریستی هم مشکل داریم. ‎

- ما با دو چالش مواجهیم، یکی باید با تروریست های واقعی مقابله کنیم یکی هم باید مراقب باشیم سو استفاده نکنند. ‎ اینکه ما بیایم و قواعدی را برقرار کنیم و سیستم بانکی خود را ایمن کنیم در مقابله با پولشویی، شفافیتی را در سیستم ما ایجاد می کند که اتصال آن به سیستم بانکی سایر کشورها را تسهیل می کند ‎.

- در 2 سال گذشته با تلاشهایی که انجام شد تحریم های FATF تعلیق شد و از لیست سیاه خارج شدیم، ممکن است اگر سیستم ما همچنان ایراداتی داشته باشد مجددا ما را تحریم بکنند اما هرچه که هست جدای از برجام است ‎.

- جلسات متعددی با حضور دستگاه های متعدد اطلاعاتی، امنیتی، بانکی و اقتصادی در مورد مسئله مقابله با پولشویی و تروریسم و مقابله با سوء استفاده داشته ایم و من فکر میکنم به نقطه خوبی رسیده ایم. ‎ امیدوارم خود تحریمی نکنیم و خودمان را در لیست تحریم ها قرار ندهیم. ‎

- بدعهدی ها در خصوص برجام قبل از ترامپ و در دوران اوباما شروع شد و در زمان ترامپ تشدید شد ‎. اقدامات مقابله ای نظیر ایجاد لیست تحریمی و صدور دستور پیشران هسته ای را در مقابل بدعهدی های آمریکا انجام دادیم. ‎

- اگر منافعمان تامین نشود از برجام خارج میشویم، در این صورت تحریم های شورای امنیت و آمریکا و اروپا علیه ما بر میگردد اما اینطور نیست که هزینه برای دیگران نداشته باشد . برجام یک توافق سیاسی و امنیتی است، از دست رفتن آن کل نظام عدم اشاعه سلاح هسته ای را سست میکند و تبعاتی برای منطقه ایجاد میکند. می توند بحران هسته ای را ایجاد کند و منطقه ما یدون برجام حتما منطقه امن تری نخواهد بود.

- منافع اقتصادی از برجام، ته خط منافع برجام است. ‎

- میزان صحبت هایی که علیه ترامپ در اروپا زده میشود، تقریبا بی سابقه است.‎

- این دلیل جدایی آمریکا و اروپا نیست اما دلیل شکاف بین آنهاست و ما باید از این شکاف استفاده کنیم.

- قبل از برجام همه جهان و آمریکا علیه ایران بودند اما الان موازنه عوض شده و همه جهان و ایران علیه آمریکا هستند.‎

-ما باید بتوانیم در فضای بسیار پیچیده ای رفتار کنیم، در دو سال و نیم گذشته هزینه ناشی از تحریم های آمریکا را کم کردیم.‎ برجام در مقطعی هزینه بسیاری از تحریم هایی که آنها میگفتند فلج کننده است را کنترل کرد.

- در مذاکرات با اروپا زمان به نفع ما است.‎ اینکه اعتماد نداریم دلیل این نمی شود که سعی نکنیم و اروپایی ها را امتحان نکنیم. خروج از برجام دست ایران است و در هر لحظه ای بر اساس بند 36 می توانیم از برجام خارج شویم. خروج از برجام برای ما هزینه دارد، هزینه ها را زمانی خواهیم پذیرفت که صلاح بدانیم .

-قبل از تحریم های نفتی فروش نفت ما دو و نیم میلیون بشکه نفت در روز بود.

در اثر تحریم آمریکا ما از دو و نیم میلیون بشکه نفت رسیدیم به 1 میلیون و 800 هزار بشکه.
این روند تا توافق ژنو ادامه پیدا کرد و قرار شد این تحریم ها رفع نشود اما متوقف شود یعنی اجرایی نشود.وزارت نفت بعد از برجام در فاصله چند ماهه خودش را به همان حد رساند.
ما امروز 2 و نیم میلیون بشکه نفت فروختیم و پول نفت را از مسیرهای بانکی دریافت کرده ایم.
امروز تمام نفت کش های از بیمه های بین المللی استفاده میکنند، البته بر اثر خروج آمریکا مشکل پیدا خواهیم کرد.‎

- یک چهارم مشکلات بانکی کشور به تحریم های هسته ای مربوط می شود، مقداری از آن به تحریم های اولیه بازمی گردد که موضوع برجام نبوده است، یک مقداریش هم مربوط به FATF است.

-بعد از برجام تنها یک چهارم مشکلات بانکی ما رفع شد که همین مقدار هم بسیار راهگشا بوده است، سوئیفت دوباره برقرار شده بود و پول نفت ما بازمیگشت و بانکهای ایرانی در اروپا فوق العاده فعال شدند.

- آقای سیف جمله تقریبا هیچ را فرودین یعنی 3 ماه بعد از اجرای برجام گفت، در دو سال گذشته تحولات بسیاری صورت گرفته است.

- فراموش نکنید تحریم های اولیه آمریکا همچنان وجود دارد، وضعیت بانکی ما به شرایط عادی برنگشته است اما همین حد نیز بسیار راهگشا بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار