اعتراض شدید رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران به شرکت مترو

تهران (پانا) - رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران خطاب به شرکت متروی تهران درباره خشک شدن چشمه علی در شهر ری هشدار داد.

کد مطلب: ۸۲۴۹۹۲
لینک کوتاه کپی شد
اعتراض شدید رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران به شرکت مترو

حسن خلیل‌آبادی، رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران و رئیس شورای شهرستان شهرری امروز در شورای شهر تهران گفت: متأسفم بار دیگر مجبورم نام چشمه علی شهرری (همان چشمه سورنای باستانی ری) را در صحن شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش تحت این شرایط عنوان کنم.

وی افزود: در تاریخ ۱۳۹۶/۱۲/۲۲ از همین تریبون چشمه‌علی را خدمت شما معرفی کردم، در صفحه‌ نمایش آخرین تصاویر آن فاجعه‌ای را که مترو بر سر چشمه‌علی آورده بود، به نمایش گذاشتم، درباره به خشک شدن چند روزه‌اش، اقدامات ضد محیط‌زیست و ضد میراث فرهنگی، اعتراض کردم و خواستار یافتن راهکاری از سوی شرکت مترو تهران شدم.

رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه دولت‌ها موظفند در طراحی هر پروژه‌ای پیوست‌های آن را رعایت کنند، گفت: در کشور ما گویا اصلا این پیوست‌ها مطرح نیست. من به دلیل مسئولیت کمیته میراث فرهنگی شورای شهر و مسؤلیت در شورای شهرستان ری، خود را موظف به دفاع از میراث فرهنگی تهران و پاسخگویی به افکار عمومی می‌دانم.

خلیل‌آبادی با بیان اینکه شرکت متروی تهران تذکر اینجانب را در این باره بی‌پاسخ گذاشت، گفت: تکرار می‌کنم که شکوه و جاذبه فاخرترین اثر تاریخی شهرری که جزو مقاصد اولیه گردشگران واردشده به ری و تهران است اکنون خدشه‌دار شده است. در همین شب گذشته در مسیر خانه به چشمه‌علی رفتم و این اثر چند هزار ساله که اکنون آیینه دق شده را از نزدیک دیدم. متاسفانه به جای آب، موش‌ها در کف مظهر و استخر چشمه‌علی جولان می‌دادند.

این عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: با علم به اینکه از ضرورت اقدامات شرکت مترو تهران در راستای گسترش حمل و نقل ریلی در شهر آگاهم، همانقدر معتقدم که حتما راهی برای حفظ آثار تاریخی، مناظر طبیعی و توسعه مترو وجود دارد. علاوه بر اینکه لازم به ذکر می‌دانم صنعت کشاورزی زمین‌های پایین دست در قلعه گبری از دست رفته است، مجددا متذکر می‌شوم خشک شدن چشمه‌علی به دلیل عبور تونل خط ۶ مترو و خسارت به گذرگاه انتقال آب این چشمه به هیچ وجه مورد پذیرش نیست.

خلیل‌آبادی تصریح کرد: از هیأت رئیسه شورا خواستارم برای رعایت شأن شورا در راستای حمایت از حقوق مردم، به بی‌پاسخ ماندن برخی از تذکرات اعضای محترم شورا، سیاست جدیدی اتخاذ کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار