گام جدید برای بهره برداری از پروژه بزرگ فولادی استان

فاینانس دو هفته دیگر در حساب فولاد قاینات

قاین (پانا) ـ سال قبل شرکای پروژه فولاد قاینات با کنار گذاشتن اختلافات دست به دست هم دادند تا هر طور شده چرخ این واحد تولیدی کلان اقتصادی را در استان به چرخش درآورند.

کد مطلب: ۸۲۴۸۱۴
لینک کوتاه کپی شد
فاینانس دو هفته دیگر در حساب فولاد قاینات

سال قبل شرکای پروژه فولاد قاینات با کنار گذاشتن اختلافات دست به دست هم دادند تا هر طور شده چرخ این واحد تولیدی کلان اقتصادی را در استان به چرخش درآورند و همین همبستگی و همدلی شرکا سبب شد تا با تزریق نقدینگی که به پروژه داشتند ساخت تجهیزات آن در خارج از کشور و فعالیت های مربوط به داخل از سرگرفته شود.

به طور حتم وقفه ای که هنگام اجرای عملیات ساخت پروژه به وجود آمد سبب شد تا زمان بهره برداری از واحدهای آهن اسفنجی و فولاد سازی آن تغییر کند طوری که برنامه زمانبندی سال قبل برای واحد آهن اسفنجی شهریور امسال و واحد فولادسازی تیر و خرداد سال آینده اعلام شد اما در برنامه زمانبندی جدید این تاریخ ها به دی ماه امسال و پایان شهریور سال آینده تغییر یافت.
بنابراین گزارش کلنگ ایجاد پروژه فولاد قاینات یک دهه قبل یعنی شهریور ماه سال 86 با پیش بینی سرمایه گذاری 800 میلیارد تومانی به زمین خورد تا جزو هشت طرح استانی فولاد کشور قرار گیرد و براساس افقی که برای آن در نظر گرفته شد قرار بود چهار سال قبل این طرح مادر و بزرگ صنعتی و اقتصادی خراسان جنوبی به اتمام برسد.
اما با همه کش و قوس هایی که پروژه فولاد قاینات به عنوان یک طرح کلان اقتصادی در خراسان جنوبی داشت شاید خرسندترین خبری که بتوان کام مردم استان را شیرین کرد بهره برداری از واحد آهن اسفنجی این پروژه در سال 97 باشد که با ورود به فاز تولیدی این واحد، به طور حتم برای تعدادی از بیکاران نیز شغل ایجاد خواهد شد.
علاوه براین آماده بارگیری بودن 9 محموله از تجهیزات خارجی واحد فولادسازی نیز در بنادر چین خود خبری امیدوار کننده و گام هایی رو به جلو برای این واحد است تا بتوان سال آینده به چرخه تولید ورود کرد. با آن چه در مورد پروژه فولاد قاینات گفته شد آخرین رویدادهای مربوط به این پروژه کلان اقتصادی استان را باید از مدیر عامل آن پرسید.
به گفته مهندس«اسفندیاری» مبالغی که شرکای این پروژه در ماه های پایانی برای تسریع در فعالیت های واحد احیا تزریق کردند سبب شد چرخ اجرای پروژه به حرکت درآید و ساخت تجهیزات خارج از کشور و فعالیت های سیویل دوباره از سرگرفته شود.
این مسئول اشاره ای به پیشرفت 75 درصدی تجهیزات خارجی واحد فولادسازی پروژه دارد و این که 9 محموله از این تجهیزات در بنادر شانگهای و تیانجینگ چین آماده بارگیری به کشتی است و حمل آن بین ماه های خرداد تا شهریور ماه امسال انجام می شود. «اسفندیاری» می افزاید: مبالغ مربوط به صورت وضعیت فاینانس نیز آماده ارسال به ایران است و تا دو هفته آینده به حساب پیمانکار و کارفرما واریز می شود تا صرف راه اندازی واحد آهن اسفنجی شود. همچنین براساس برنامه زمانبندی جدید واحد آهن اسفنجی (با اشتغال زایی 300 نفر) تا دی ماه 97 و واحد فولادسازی تا پایان شهریور 98 راه اندازی می شود.
مرحله دوم فاینانس
«خراسان جنوبی» 17 دی ماه سال گذشته در سلسله گزارش هایی که در مورد پروژه فولاد قاینات منتشر کرد در مطلبی با عنوان «شرکا دست دوستی می دهند: آزادسازی فاینانس فولاد قاینات تا یک ماه دیگر» از قول مدیر عامل فولاد قاینات خبر از آزادسازی مرحله دوم فاینانس فولاد قاینات تا یک ماه دیگر و دست دوستی دادن شرکا و سهامداران این پروژه برای ادامه عملیات اجرایی این پروژه داد.
به گفته مدیر عامل این پروژه سال گذشته مرحله اول فاینانس فولاد قاینات از سوی کشور چین آزاد شد و براساس هماهنگی های انجام شده مرحله دوم این اعتبار ارزی هم تا یک ماه آینده به حساب این شرکت واریز می شود تا بتوان عملیات اجرایی، نصب و تجهیز امکانات را پیش برد.
مهندس«اسفندیاری» میزان فاینانس مرحله اول فولاد قاینات را 70 میلیارد تومان و مرحله دوم را 80 میلیارد تومان اعلام کرد که روی هم150 میلیارد تومان می شد. آن طور که این مقام مسئول گفت: مشکلی هم که بین سهامداران و شرکای کارخانه فولاد قاینات در مورد نحوه هزینه کرد منابع اعتباری ارزی و ریالی وجود داشت با ورود استاندار خراسان جنوبی به این مسئله و دیگر مسئولان برطرف شد.
«اسفندیاری» با ابراز خرسندی از این که شرکا و سهامداران قرار شده برای رفع چالش ها دست دوستی به یکدیگر بدهند میزان پیشرفت واحد فولادسازی را 43 درصد و واحد احیا را 85 درصد اعلام کرد که با پیگیری ها و تلاش های انجام شده فاز اول آهن اسفنجی کارخانه شهریور ماه سال آینده و واحد فولادسازی هم تیر یا خرداد سال 98 قابل بهره برداری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار