آزادسازی خرمشهر نماد پیروزی و مقاومت در برابر دشمن است

اراک(پانا)- آزادسازی خرمشهر نقطه عطفی در تاریخ جنگ ایران و عراق است و از این روز به عنوان نمادی از پیروزی، مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن یاد می‌ شود.

کد مطلب: ۸۲۴۳۵۹
لینک کوتاه کپی شد
آزادسازی خرمشهر نماد پیروزی و مقاومت در برابر دشمن است

فتح خرمشهر انعکاس جهانی داشت و شورای عالی انقلاب فرهنگی، سوم خرداد را به عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی در تقویم رسمی ایران نامگذاری کرده‌ است.

آزادسازی خرمشهر یکی از مهم‌ ترین اهداف عملیات «الی بیت‌المقدس» در دوره جنگ ایران و عراق بود که پس از ۵۷۸ روز اشغال در روز سوم خرداد سال صورت پذیرفت.

انجام عملیات بیت‌المقدس در چهار مرحله برنامه‌ریزی شده بود که هر مرحله در مقایسه با عملیات ثامن الائمه و طریق القدس خود یک عملیات بزرگ به حساب می‌آید. آزادسازی خرمشهر که در پی مرحله چهارم انجام گرفت از مهمترین نتایج این عملیات بود.

انهدام حداقل دو لشکر از نیروی‌های عراقی، بازپس‌گیری حدود 5 هزار و 400 کیلومتر مربع از خاک ایران؛ از جمله شهرهای خرّمشهر، هویزه و پادگان حمید،خارج نمودن شهرهای اهواز، حمیدیه و سوسنگرد از برد توپخانه عراق، تأمین مرز و... از مهمترین اهداف این عملیات بشمار می رود.

منطقه عمومی عملیات بیت‌المقدس در میان چهار مانع طبیعی از شمال به رودخانه کرخه کور، از جنوب به رودخانه اروند، از شرق به رودخانه کارون و از غرب به هور الهویزه محصور بود.

آزادسازی خرمشهر در روز سوم خرداد سال 1361 بعنوان مهم‌ترین هدف عملیات بیت‌المقدس در دوره جنگ ایران و عراق توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران به فرماندهی علی صیاد شیرازی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فرماندهی محسن رضایی انجام گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار