روحانی، استاد حوزه و دانشگاه: کاهش اعتماد به نفس و قدرت تصمیم گیری اصلی ترین عوامل انحراف نوجوانان هستند

تبریز (پانا)- استاد حوزه و  عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی سهند ،کاهش اعتماد به نفس و قدرت تصمیم گیری را  اصلی ترین عامل انحراف نوجوانان عنوان کرد و گفت: کاهش اعتماد به نفس است که موجب می شود نوجوان  نتواند قدرت " نه گفتن" را در خود تقویت کند.

کد مطلب: ۸۲۳۳۹۶
لینک کوتاه کپی شد
روحانی، استاد حوزه و دانشگاه: کاهش اعتماد به نفس و قدرت تصمیم گیری اصلی ترین عوامل انحراف نوجوانان هستند

حجت الاسلام روحانی در دوره آموزشی ضمن خدمت اداره کل آموزش و پرورش اذربایجان شرقی با موضوع «سرزندگی لازمه زندگی ایده آل» در محل سالن اجتماعات این اداره، امید، سرزندگی و لذت‌طلبی را سه شاخصه زندگی عنوان کرد و گفت: انسان به امید زنده است و مرگ انسان با مرگ امید آغاز می‌شود.

وی با بیان این که عوامل روانی فرد و محیط در سرزندگی شخص اهمیت زیادی دارند، گفت: افسردگی مانند سرماخوردگی می‌تواند همه را مبتلا کند ولی به راحتی سرماخوردگی قابل درمان نیست.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: افسردگی در زنان 25 درصد و در مردان 17 درصد شایع است و میزان آن در میان طبقه مرفه جامعه و تحصیل کردگان بیشتر است.

روحانی نقش خانه در ایجاد سرزندگی را یادآور شد و گفت: والدین درخانه فقط به فکر درس فرزندان نباشند چرا که پیشرفت تحصیلی بدون اخلاقیات خطرناک است و همین طور اخلاقیات بدون پیشرفت تحصیلی دستاوردی توخالی است.

وی با بیان این که دو نوع الگوی گفت و شنود و همنوایی در روابط خانواده‌ها وجود دارد، ادامه داد: اگر در خانوده‌ای الگوی گفت و شنود حاکم باشد روابط در چنین خانه‌ای گرم است،آزادی بیان وجود دارد، فرزندان به آسانی احساسات خود را بیان می‌کنند، همچنین در چنین خانواده‌ای مشورت حرف اول را می‌زند و فرزندان احساس می‌کنند مورد پذیرش هستند.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: در خانه‌ای که الگوی همنوایی وجود داشته باشد و فرزندان مجبور به تبعیت از افکار پدر شوند قدرت تصمیم‌گیری و اعتماد به نفس فرزندان پایین می آید.

وی تصریح کرد: بیماری‌های روانی مانند بیماری‌های جسمی نیست که بلافاصله اثر خود را نشان دهد. همین از بین رفتن قدرت تصمیم‌گیری از دوران کودکی سبب می‌شود که فرد در بزرگسالی و بعد ازدواج نیز نتواند برای خانواده خود تصمیم بگیرد و این کار را پدر و مادر برایش انجام دهند.

روحانی گفت: همچنین این الگوی رفتاری سبب می‌شود که فرزندان پرخاشگر باشند و در ارتباط با هم سن و سالان خود به مشکل برخورند و در نتیجه از جمع گریزان باشند.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: شکل گیری هیجانات منفی چون ترس بی جا، غم، تنفر و کم رویی از دیگر مشکلات این الگوی رفتاری در خانه هاست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار