4173 چاه غیر مجاز در سیستان و بلوچستان شناسایی شده است

زاهدان(پانا)- مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای سیستان و بلوچستان گفت: چهار هزار و 173 حلقه چاه غیر مجاز در این استان شناسایی شده که 391 حلقه از این چاه‌ها امسال باید پر شود.

کد مطلب: ۸۲۲۹۳۵
لینک کوتاه کپی شد
4173 چاه غیر مجاز در سیستان و بلوچستان شناسایی شده است

به گزارش ایرنا، اتابک جعفری اظهار کرد: در نخستین نشست شورای حفاظت آب سیستان و بلوچستان مقرر شد 391 چاه غیر مجاز پر شود اما به دلیل شرایط اجتماعی و امنیتی این استان پیمانکاران رغبتی برای انجام این کار ندارند.

وی بیان کرد: تا کنون سه مرحله مناقصه برای پر کردن چاههای غیرمجاز در سیستان و بلوچستان برگزار اما منتج به نتیجه نشده است.

وی تصریح کرد: هشت هزار و 224 حلقه چاه غیرمجاز در سیستان و بلوچستان وجود دارد که سالانه 380 میلیون متر مکعب آب از سفره های زیرزمینی برداشت می کنند که این مساله بحران بی آبی را در استان تشدید کرده است.

وی افزود: از سال 93 تاکنون 240 حلقه چاه غیرمجاز با حجم تخلیه 33 میلیون مترمکعب در سیستان و بلوچستان پر شده است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای سیستان و بلوچستان گفت: نصب کنتورهای هوشمند در شرایط بحران کم آبی به عنوان ابزاری کارآمد برای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی توسط وزارت نیرو پیش بینی شده است.

جعفری اظهار داشت: 920 دستگاه کنتور هوشمند تا کنون بر روی چاههای کشاورزی سیستان و بلوچستان نصب شده است.

وی ادامه داد: هزینه 876 دستگاه کنتور هوشمند از محل اعتبارات وزارت نیرو و مابقی از محل اعتبار متقاضی تامین شده است.

وی تصریح کرد: با نصب کنتورهای هوشمند در طول سال میزان آب استحصالی هر چاه سنجش شده و در صورت اضافه برداشت هشدارهای لازم به بهره بردار داده می شود.

وی افزود: بیشترین آب مصرفی در سیستان و بلوچستان در بخش کشاورزی استفاده می شود.

جعفری اظهار داشت: سیستان و بلوچستان دارای هشت هزار و 626 حلقه چاه با میزان برداشت 928 میلیون متر مکعب و هزار و 281 رشته قنات با میزان برداشت 383میلیون متر معکب در سال است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به برداشت بی رویه از اضافه برداشت چاههای مجاز و غیر مجاز طی 20 سال گذشته به طور متوسط سطح آبهای زیرزمینی استان سالانه 21 سانتیمتر افت می کند.

وی بیان کرد: میزان افت متوسط سالانه (دوره آماری 16 ساله) 25 سانتیمتر و در طی این دوره تاکنون پنج متر سطح آب زیرزمینی سیستان و بلوچستان کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: این امر سبب شوری آب در دشت های پایلوت شده و سالانه به طور متوسط 93 میکروموس بر سانتی متر افزایش داشته است.

وی تصریح کرد: حجم آب موجود در سدهای سیستان و بلوچستان هم اینک 728 میلیون متر مکعب است که نسبت به پارسال 36 درصد کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای سیستان و بلوچستان گفت: 32 سد در این استان وجود دارد که هفت سد آن مخزنی و بقیه تغذیه ای هستند.

وی بیان کرد: از آبهای ذخیره شده در هفت سد مخزنی برای مصارف آشامیدنی و کشاورزی سیستان و بلوچستان استفاده می شود.

وی با اشاره به اهمیت تخصیص آب از دریای عمان گفت: با توجه به وضعیت منابع آب در سیستان و بلوچستان و محدودیت هایی که در این خصوص وجود دارد شیرین کردن و انتقال آب از دریای عمان یکی از طرح های وزارت نیرو در این استان است که می تواند وابستگی زاهدان و منطقه سیستان را از آب رودخانه هیرمند مرتفع کند.

وی ادامه داد: همچنین این طرح می تواند آب مطمئن و پایداری در بخش آشامیدنی، کشاورزی و صنعتی در سیستان و بلوچستان باشد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان گفت: میزان تبخیر سالانه آب در این استان چهار هزار میلی متر است که در مقایسه با 2 هزار و 100 میلی متر میانگین کشوری رقمی حدود 2 برابر را نشان می دهد.

جعفری اظهار کرد: مهمترین دلیل تبخیر آب در سیستان و بلوچستان گرمای زیاد هواست به طوری که در پنج ماه از سال گرمای هوا از 40 تا بیش از 50 درجه در نوسان است و وزش بادهای موسمی 160 روزه سیستان از دیگر عوامل تبخیر آب محسوب می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار