خانه عضدی سیاهکل موزه میشود

رشت (پانا) - فرماندار سیاهکل گفت:با خرید خانه عضدی سیاهکل،میتوان این خانه تاریخی را به موزه دائمی تاریخ سیاهکل و دیلمان تبدیل کنیم.

کد مطلب: ۸۲۲۹۰۷
لینک کوتاه کپی شد
خانه عضدی سیاهکل موزه میشود

رضا اسلامی در بازدید از موزه رشت به مناسبت هفته میراث فرهنگی با تاکید بر اهمیت موزه‌ها،بیان کرد:توجه به تاریخ و هویت گیلان از اهمیت بسیاری برای نسل علاقمند و جوان برخوردار است.در این راستا تلاش داریم با همکاری سازمان میراث فرهنگی گیلان طرح خرید خانه عضدی سیاهکل را دنبال کنیم و با خرید آن،این خانه تاریخی را به موزه دائمی تاریخ سیاهکل و دیلمان تبدیل کنیم.

فرماندار سیاهکل افزود:آثار کشف شده از منطقه دیلمان بسیار با اهمیت و توجه است و تلاش داریم با استفاده از فضای مناسب این خانه که مربوط به دوره است آن را به مکانی برای به نمایش گذاشتن میراث غنی گیلان و دیلمان بدل کنیم.

ولی جهانی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان هم بیان کرد:در سالهای گذشته اداره کل میراث فرهنگی گیلان ۳۵۰ میلیون تومان اعتبار برای مرمت و بازسازی این بنا هزینه کرد و اکنون نیز از محل اعتبارات استانی ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار برای خرید این بنا به منظور ایجاد موزه اختصاص داده شده است.

جهانی گفت:خانه سرهنگ عضدی در شهر سیاهکل در سال 1384 به شماره 15223 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. قدمت این بنای ارزشمند براساس مطالعات و تحقیقات میدانی به اواخر دوران قاجار میرسد.این بنا در دو طبقه و زیربنای 212 مترمربع و با 13 اتاق بصورت قرینه ساخته شده است و معماری این بنا متناسب با سبک معماری سنتی گیلان است.سقف شیروانی با پوشش سفال که در نمای بیرونی آن گچ‌بری‌های بسیار زیبا بکار رفته است و در داخل نیز گچ‌بری و آیینه‌کاری‌های زیبا به چشم میخورد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار