روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی

اسلامشهر (پانا)-بیست و هشتم اردیبهشت ،روز جهانی موزه ، زمینه سازگسترش موزه های دنیا و همکاری همه جانبه علمی ، فرهنگی و صنعتی، در جهت دستیابی به اهداف فرهنگی از طریق هماهنگ ساختن اقدامات بین المللی و تدوین برنامه هایی مؤثر است.

کد مطلب: ۸۲۲۵۱۳
لینک کوتاه کپی شد
روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی

امروزه در کشورهای مختلف جهان موزه های متعدد آثار باستانی، مردم شناسی، طبیعی، حیوانات ، وحوش و ... مجموعه تاریخی آن کشورها را بازگو می کند وفرهنگ و تمدن هر قوم و ملتی از طریق اشیاء و وسایلی که در موزه ها جمع آوری شده ، شناخته می شود ویکی از راههای شناخت اقوام گذشته و آشنایی با نحوه ی زندگی آنها ، از طریق موزه ها به دانش آموزان و دانشجویان آموزش داده می شود.

معبد خدایان هنر شعر و موسیقی که بر فراز تپه ای در آتن قرار داشت ، نخستین موزه ای میباشد که در تاریخ موزه ها از آن نام برده می شود و موزه آشمولین در شهر آکسفورد ، نیز موزه ای است که آثار مشرق زمین را در خود محفوظ نگه داشته است.

اولین موزه ایران در سال 1295 هجری ،شمسی به نام موزه ملی ایران پایه گذاری و افتتاح گردید.

نخستین گونه بندی که در ممالک بسیاری به قوه خود باقی است و همچنان دراسامی کمیته های تخصصی انعکاس دارد، تمایز بین موزه های هنری ظریفه، هنرهای کاربردی، باستان شناسی ، تاریخ ، مردم شناسی، علوم طبیعی ، دانش و تکنولوژی ، موزه های منطقه ای محلی و موزه های تخصصی است.

در عین حال، سیر تحول موزه ها ازجنگ دوم جهانی به این سو، به تدریج مرزهای بین رشته ها و مجموعه ها را از میان برداشته است واکنون موجه تر به نظر می رسد که موزه ها را به این صورت تقسیم کرد،موزه های هنری،تاریخی ،تخصصی ،علمی وفنی وصنعتی .

آشنایی با موزه های مهم در ایران

موزه ایران باستان: این موزه برای حفظ آثار ملی ، اشیاء تاریخی و عتیقه ایران تأسیس شدو پس از تصویب ِ قانون حفظ آثار ملی ، در سال 1309 که بنا بر آن دولت موظف به حفظ آثار ملی و نظارت درآنها بود بنیان نهاده شد، این موزه ، دارای آثار گرانبهایی از تمدن ایران از هزاران سال قبل از میلاد تا زمان حاضر است.

موزه آستان قدس مشهد: اشیاء نفیس آستان مقدس و کتاب های آن قبلاً در چند حجره درصحن نو قرار داشت تا این که در سال 1316 هجری ،شمسی از محل درآمد آستان قدس ، بنای موزه فوق شروع و در سال 1324 پایان یافت، مساحت آن 9398 متر مربع و دارای نفایس بسیاری ازجمله کتابخانه که ازحیث نسخ نفیس خطی قدیمی و نسخ منحصر به فرد که در طول چند صد سال گردآوی شده ، کم نظیر است.

موزه مردم شناسی تهران: این موزه در سال 1315 تأسیس شد و هدف آن معرفی زندگی طبقات مختلف ایران از دو قرن پیش تا امروز ، آثار هنری ، صنایع دستی ، نوع کار و پیشه های آنان می باشد.

موزه پارس در شیراز: موزه کنونی پارس، همان باغ حکومتی است که طرح آن را کریمخان زند ریخته بود تا این که در سال 1314 هجری ، شمسی ، اداره کل باستان شناسی ، قسمت شمال و شرق باغ را نرده های آهنی کشیده و کم کم اشیاء ، آثار تاریخی و نفیس فارس و شیراز را در آن گردآوری کردند.

شایان ذکر است ،بیست و هشتم اردیبهشت ،روز جهانی موزه ، زمینه سازگسترش موزه های دنیا و همکاری همه جانبه علمی ، فرهنگی و صنعتی، در جهت دستیابی به اهداف فرهنگی از طریق هماهنگ ساختن اقدامات بین المللی و تدوین برنامه هایی مؤثر است.

/خبرنگار:سهیلا سمساری/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار