بیست و هشتم اردیبهشت ،روز بزرگداشت حکیم عمر خیام

اسلامشهر (پانا)-ابوالفتح الدین عمر بن ابراهیم نیشابوری مشهور به خیام از برجسته ترین حکما و ریاضی دانان جهان اسلام بود.

کد مطلب: ۸۲۲۵۰۸
لینک کوتاه کپی شد
بیست و هشتم اردیبهشت ،روز بزرگداشت حکیم عمر خیام

حکیم عمر خیام پس از طی تحصیلات اولیه ،در رشته ریاضیات و نجوم تبحر خاصی یافت و در این حوزه شیوه های مهمی رادرحل مسایل مختلف ابداع کرد وبه دلیل دانش عظیمی که در این دو علم بدست آورده بود ، ملکشاه سلجوقی او را به سوی در بار فراخواند.

خیام در نزد ملکشاه دست به انجام کارهای علمی بسیاری زد که از میان آنها می توان به نگارش تقویم جلالی اشاره کردوبنا به در خواست ملکشاه رصدخانه ملکشاهی رانیز ساخت.

گرچه پایگاه علمی خیام برتر از جایگاه ادبی اوست و لقبش حجّةالحق بوده‌، ولی آوازهٔ وی بیشتر با انگیزه نگارش رباعیاتش است که شهرت جهانی دارد وافزون بر آن‌که رباعیات خیام را به بیشترِ زبان‌های زنده برگردان نموده‌اند، ادوارد فیتزجرالد رباعیات او را به زبان انگلیسی برگردانده که مایهٔ شهرت بیشتر وی در مغرب زمین شده‌است .

وی از خود آثار گرانسنگی در حوزه های مختلف علمی به جای نهاده است که از میان آنها می توان به رساله فی شرح ما اشکال من مصادرات اقلیدس ، رساله فی ابراهین علی المسائل الجبر و المقابله ، میزان الحکم رساله الکون و التکلیف ، الجواب عم ثلاث مسائل اضیاء العقلی ، رساله فی الوجود ، رساله فی کلیه الوجود ، نوروزنامه و کتاب الزیج المکشاهی اشاره کرد.

شایان ذکر است ،خیام ، حسن صباح و خواجه نظام‌الملک به سه یار دبستانی معروف بوده‌اند که هریک در بزرگسالی به راهی رفتند، حسن صباح رهبری فرقهٔ اسماعیلیه را برعهده گرفت، خواجه نظام‌الملک، سیاست‌مداری بزرگ شد و خیام، شاعر و اندیشمندی شد که در آثارش اندیشه‌های نو و دلهره و اضطرابی از فلسفهٔ هستی و جهان وجود داشت.

/خبرنگار:فاطمه وظیفه/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار