دادستان کل کشور: مناطق آزاد دریچه ورود کالای قاچاق شده اند

تهران (پانا) - دادستان کل کشور یکی از بسترهای گسترش قاچاق کالا را مناطق آزاد اعلام کرد و گفت: متاسفانه این مناطق به جای صادرات، دریچه ای برای ورود کالای قاچاق شده اند.

کد مطلب: ۸۲۲۳۱۸
لینک کوتاه کپی شد
دادستان کل کشور: مناطق آزاد دریچه ورود کالای قاچاق شده اند

به گزارش روابط عمومی دادستانی کل کشور، حجت الاسلام والمسلمین محمد جعفر منتظری روز چهارشنبه در دیدار اعضای هیات تحقیق و تفحص قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه برخی نمایندگان به دنبال افزایش تعداد مناطق آزاد در کشور هستند، جلوگیری از این اقدام را خواستار شد.
وی گفت: نمایندگان سازمان ها و قوای مختلف در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید پا به رکاب باشند و با عزم و اراده بیشتری وارد میدان شوند.
منتظری وجود متولیان مختلف در مبارزه با قاچاق کالا و ارز را یکی از موانع موفقیت در مبارزه با این پدیده دانست و اظهار کرد: بخش عمده رسیدگی به موضوع قاچاق کالا در سازمان تعزیرات است، بخشی از آن به قوه قضاییه مربوط است و در بخش اجرایی نیز سازمان بنادر و کشتیرانی، گمرک، مناطق آزاد و ...عهده دار وظایفی هستند که این چندگانگی مشکل زا و آسیب زاست.
دادستان کل کشور با بیان اینکه یکی از آسیب های جدی این حوزه عدم عزم جدی در مبارزه با پدیده قاچاق کالا در همه لایه هاست، اظهار داشت: تا زمانی که افرادی باشند که از طریق قاچاق کالا و در مسیر مقابله با آن منافعی به آنها می رسد، نباید انتظار موفقیت داشت و بر این اساس باید در تحقیق و تفحص از این پدیده، ابتدا تابلو و تصویری شفاف از تمام ابعاد آن ترسیم شود.

* برخی قوانین مبارزه با قاچاق کالا و ارز کارآمد نیست
دادستان کل کشور تاکید کرد: یکی از مهمترین مشکلات در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز به برخی قوانین بر می گردد که کارآمد نیست و باید اصلاح شود.
دادستان کل کشور بر ضرورت اصلاح قوانین، ساختار و تقویت عملکردها در حوزه قاچاق کالا و ارز تاکید کرد و گفت: متاسفانه موضوع قاچاق کالا و ارز به گرفتاری و مصیبت بزرگی در کشور تبدیل نشده است که باید دست به دست هم و با تمام توان این مشکل بزرگ را حل کنیم.
وی افزود: قاچاق کالا و ارز ابعاد گسترده ای دارد و تمام قوا باید با شناخت دقیق از این ابعاد و با همت و اراده نسبت به کاهش این درد بزرگ اقدام کنند.
دادستان کل کشور یکی دیگر از اشکالات جدی در روند مبارزه با پدیده قاچاق کالا و ارز را نبود تعریف جامع و مانع از قاچاق سازمان یافته توصیف کرد و گفت: نبود تعریف جامع و شفاف از قاچاق سازمان یافته، قضات را گرفتار کرده است.
وی تصریح کرد: به دادستان های مراکز در استان هایی که بیشتر با پدیده قاچاق کالا مواجه هستند تاکید شده است که حتما بازپرس های مسلط و آگاه به این بحث را به کار بگیرند.
در این دیدار محمدی انارکی، رئیس هیات تحقیق و تفحص قاچاق کالا و ارز و سایر اعضا گزارشی از روند فعالیت این هیات ارائه کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار