احمد خاتمی تاکید کرد: بیانیه منتشرشده در باره برجام، بیانیه خبرگان نبوده است

خفقان سیاسی به مصلحت کشور نیست، اجازه بدهیم فقیهی مثل آیت‌الله جنتی اظهار نظر کنند

قم (پانا) -آیت الله سیداحمد خاتمی، عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری درباره بیانیه اخیر منسوب به این نهاد در نقد برجام و درخواست عذرخواهی رئیس‌جمهوری از مردم تصریح کرد مجلس خبرگان بیانیه‌ای صادر نکرده، بلکه آنچه منتشرشده اظهار نظر رئیس این مجلس بوده است.

کد مطلب: ۸۲۲۲۳۸
لینک کوتاه کپی شد
احمد خاتمی تاکید کرد: بیانیه منتشرشده در باره برجام، بیانیه خبرگان نبوده است

سخنگوی هیأت رئیس مجلس خبرگان رهبری پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک فرارسیدن ماه رمضان با اشاره به هفتادمین سال اشغال فلسطین بیان کرد: به حق این روز، روز نکبت نام گرفته و انتقال سفارت امریکا به قدس شریف و معرفی بیت المقدس به عنوان مرکز رژیم صهیونیستی همزمان با این روز یک اقدام کاملاً تحریک آمیز و منزجرکننده است.

وی با بیان اینکه اقدام تحریک‌آمیز رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم منحوس صیهونیستی و اعلام انتقال سفارت ایالات متحده از تل‌آویو به قدس شریف فتنه‌ای جدید و نشانگر عمق کینه دشمنان علیه اسلام و مسلمین است، افزود: این عمل تضییع حقوق مردم فلسطین است که مردم غیور فلسطین نیز به پا خواستند و اعتراض کردند و طی سه روز گذشته ده‌ها کشته و بیش از 2800 نفر مجروح نتیجه این اقدام نابخردانه عوامل فتنه صهیونیستی است.

خاتمی تصریح کرد: ما مجموعه این جنایات را محکوم می‌­کنیم و می‌گوییم هر گامی که اشغال‌گران در این عرصه بر می دارند یک گام به اضمحلال و نابودی خودشان نزدیک می شوند.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس خبرگان با تبریک برگزاری انتخابات در عراق گفت: فارغ از اینکه چه گروه و جریانی در عراق مسلط خواهد شد، نفش مردم سالاری را در این کشور ستودنی خواند و امیدواریم که مردم عراق با سازندگی کشورشان بتوانند این مردم سالاری را تقویت و تحکیم کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه عملیه قم در بخش دیگری از صحبت‌های خود پیروزی جریان مقاومت در لبنان علی رغم تمام تلاش‌­های آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان را به مردم لبنان، سید حسن نصر الله، رئیس جمهور و رئیس مجلس لبنان تبریک گفت.

خاتمی در ادامه از روند کار مجلس خبرگان و جلسات آن گزارشی ارائه کرد و افزود: از نیمه دوم فروردین 97 تا کنون تقریباً کمیسیون­‌ها و هیأت‌های اندیشه‌ورز هفت جلسه داشته‌اند و کارگروه‌­های هیأت اندیشه‌ ورز نیز سه جلسه تشکیل داده اند.

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان در خصوص روند صدور بیانیه اخیر منسوب به خبرگان و بازتاب های سیاسی اجتماعی آن خاطر نشان کرد: اولاً این بیانیه، بیانیه رئیس محترم مجلس خبرگان رهبری است، نه بیانیه مجلس خبرگان رهبری و نه حتی بیانیه هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری. این بیانیه با سربرگ رئیس مجلس خبرگان رهبری است که در ذیل آن هم امضای آیت‌الله جنتی به صراحت آمده است، در حالی که در برخی رسانه‌ها به نحوی دیگر انعکاس پیدا کرده است طوری که انگار این بیانیه مجلس خبرگان رهبری است که این انعکاس درست نبوده است.

به گفته او، در آغاز به خاطر تعجیلی که در سایت خبرگان شد عنوان این بیانیه، با عنوان خبرگان رهبری ثبت شد که بلافاصله اصلاح شد و به عنوان بیانیه رئیس مجلس خبرگان رهبری اعلام شد.

خاتمی تصریح کرد: در بندهای این بیانیه یک کلمه از مجلس خبرگان نیامده است. رئیس مجلس خبرگان به عنوان یک صاحب نظر و فقیه خدوم این نظام اسلامی بیانیه‌ای داد‌ اند که انتظار می رفت بعد از اصلاح که بل فاصله هم صورت گرفت کسانی که م‌ی­خواستند اظهار نظر و به آن استناد کنند این اصلاحات را هم می‌دیدند.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: بعضی‌ها در پی تخریب خبرگان و نماز جمعه و ... هستند و به بهانه بیانه­‌ای که از سوی مجلس خبرگان رهبری هم نیست این‌گونه نهادها را که سرمایه نظام­ هستند، می‌­کوبند.

وی افزود: نکته دوم این است که طبق قانون اساسی در کشور همه حق اظهار نظر در مسائل جزئی و کلی سیاسی را دارند و در نتیجه رئیس مجلس خبرگان رهبری نیز حق اظهار نظر دارند. اینکه گفته می­‌شود مجلس خبرگان در دیپلماسی خارجی دخالت کرده است اولاً تصریح شد که این بیانیه رئیس است و ثانیا رئیس دخالت نکرده و نظرش را گفته است.

وی تأکید کرد: دخالت وقتی است که با اعمال قدرت بخواهند موضع یا نظری را تغییر دهند. فرهیختگان در اظهار نظرشان آزادند و آیت‌الله جنتی نیز به عنوان رئیس مجلس خبرگان رهبری به اظهار نظر پرداخته‌اند. آنچه مطرح است توصیه است و توصیه اسمش دخالت نیست و در اصل نوعی قلم‌فرسایی است.

آیت الله خاتمی در بخشی دیگری از سخنان خود گفت: عجیب است که همه حق اظهار نظر در مسائل کشوری را دارند اما خبرگان حق ندارند. خبرگان به عنوان شخصیت حقیقیشان حق اظهار نظر در همه مسائل را دارند. اگر روزی مجلس خبرگان هم به این رسید که در یک موضع اظهار نظر کند، این حق مجلس خبرگان رهبری است. اینکه گفته شده است خبرگان را چه به این حرفها، انصافاً حرف درستی به حساب نمی­ آید. البته آیت‌الله جنتی حرفی زد و برخی از اعضای خبرگان هم مخالف ایشان حرف زدند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: در این بیانیه که برخی از موادش را همه قبول دارند که از جمله آن عهدشکنی آمریکاست و اینکه به اروپایی‌ها نمی‌­شود اعتماد کرد نیز در متن بیانیه آمده است است و این را هم همه قبول دارند که اروپاییها قابل اعتماد نیستند. البته مقام معظم رهبری مهلت دادند که اگر آنها تضمین لازم را دادند باز باید بررسی کرد اما این حرف‌های کلی که جای انکار ندارد.

وی افزود: آیت‌الله جنتی در بیانیه گفتند که چرا تعهد و تضمین حقوقی گرفته نشد که رئیس‌جمهور بعدی آمریکا راحت زیر آن زد و ما هیچ مستمسکی در مجامع بین‌المللی نداریم. اگر ایشان تعبیر عذرخواهی کرده‌اند فقط روی این نقطه است و البته ایشان طی پیغامی که به من دادند از زحمات طاقت‌فرسای مذاکره‌کنندگان نیز تجلیل کردند و از بنده خواستند این مطلب را به صراحت ابلاغ کنم.

آیت الله خاتمی افزود: آنچه که از این فرمایش آیت‌الله جنتی می‌شود متوجه شد این است که مذاکره‌کنندگان می‌خواستند تعهداتی را بگیرند که نتوانستند، بنابراین در تحلیل فرمایش آیت الله جنتی باید این حرف را که بارها خودشان فرمودند و به بنده ابلاغ فرمودند را نتیجه‌گیری کنیم.

وی بیان داشت: نکته دیگری که انتظار می­‌رود رعایت شود این است که دو طرفی که در طی این بیانیه با هم رو در شده‌اید، لطفاً از مقام معظم رهبری خرج نکنید، چرا که از مجموع فرمایش‌های مقام معظم رهبری تأیید، تذکر، گله و همه اینها آمده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: در مسائل سیاسی باید حرف خودمان را بزنیم و استدلال خودمان را بگوییم، درست یا نادرست.

وی تأکید کرد: من به عنوان سخنگوی مجلس خبرگان رهبری از این نقدها تقدیر و تشکر می کنم، نه آیت‌الله جنتی و نه هیچ فرهیخته دیگری معتقد به این نیست که حرف‌هاش غیر قابل نقد است فقط نقد باید منصفانه و مؤدبانه باشد.

خاتمی گفت: آنچه از اصحاب رسانه انتظار می‌رود عدالت رسانه‌ای است و اینکه تمام حرف پوشش داده شود، نه بخشی که با سلیقه ما جور است. شما عین حرف­ها را منعکس کنید و بگذارید دیگران تحلیل کنند.

وی در ادامه ضمن اشاره به قرار گیری در آستانه ماه مبارک رمضان افزود: حالا که حرف­ها زده شده تقاضا می­کنم که به احترام ماه خدا بگومگوها را در این عرصه کنار بگذارید و بی کینه به استقبال ماه ضیافت الله برویم و این بحث به پایان برسد.

سخنگوی مجلس خبرگان در پایان صحبت های خود در گفت: من اطممینان می دهم که تک تک مردم بدانند کشور سامان دارد و بزرگی به نام مقام رهبری در رأس این کشور است و مسئولان سه قوه بارها ابراز کردند که همراه با ولایت هستند و می‌خواهند همراهی کنند. البته ممکن است در عمل نقدی بر آنها وارد باشد ولی مطمئن باشید در این مسئله کلیدی کشور با عقل جمعی کار پیش خواهد رفت.

وی افزود: این به معنی نقدناپذیری نیست و به مصلحت نظام و حتی به مصلحت مسئولان است که درباره همه مسائل کشوری از جمله برجام فضای نقد باز باشد چنان که ابراز هم می‌شود. اجازه بدهیم فقیهی مثل آیت‌الله جنتی اظهار نظر کنند شما هم اگر نقد دارید نقد کنید. به نظر می­‌رسد خفقان سیاسی به مصلحت کشور نیست و البته همه سلائق باید توجه کنند، که در چارچوب دین و ارزش‌­های دینی نقد و بررسی و تحلیل داشته باشید که به مصلحت کشور بوده است و خواهد بود.

/مهدی جنتی/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار