خیام یکی از برجسته‌ترین جلوه‌های فرهنگ فاخر و انسان‌ سازنیشابور است

نیشابور ( پانا ) - خیام نیشابوری دانشمندی است بلندنظر و باریک بین که همنشینی نام بلندش با تقویم جلالی به عنوان یکی از ارزنده‌ترین گاه شمارهای جهان و نیز شان علمی وی در طرح و حل پیچیده ترین مسائل ریاضی، از او شخصیتی جهانی ساخته است.

کد مطلب: ۸۲۲۱۳۴
لینک کوتاه کپی شد
خیام یکی از برجسته‌ترین جلوه‌های فرهنگ فاخر و انسان‌ سازنیشابور است

معاون استاندار وفرماندار ویژه نیشابور اظهار کرد: امروزه معرفی و شناخت شخصیتی جامع همچون حکیم عمر خیام نیشابوری می‌تواند نمونه ای شایسته فراروی تمام پژوهندگان علم و دانش و ادب به ویژه نسل جوان کشور اسلامی قرار دهد تا با تکیه برپیشینه غنی و پرافتخار بزرگی و عظمت این مرز و بوم مقدس را به گوش جهانیان برسانند و نقشی فراخور نام ایران و ایرانی بر صحیفه علم و معرفت جهان نوین رقم زنند.

سعید شیبانی گفت: حکیم عمرخیام نیشابوری یکی از برجسته‌ترین جلوه‌های این فرهنگ فاخر و انسان‌سازنیشابور است چراکه خیام حکیمی الهی و شاعری سحرآفرین است که درد فلسفی وی در رباعیات پرارجش از وحدانیتی محض سیراب گردیده و دانشمندی است بلندنظر و باریک بین که همنشینی نام بلندش با تقویم جلالی به عنوان یکی از ارزنده‌ترین گاهشمارهای جهان و نیز شان علمی وی در طرح و حل پیچیده ترین مسائل ریاضی، از او شخصیتی ساخته است که تاریخ علم جهان پی نگاهداشت جانب نام وی زنجیره‌ای گسسته تلقی می‌‌شود.

رییس ستاداجرایی بزرگداشت روز ملی خیام نیشابوری خاطر نشان کرد: این همه به مدد جان دانا و جهان پویای او گرد هم آمده است، خصیصه‌ای کم‌نظیر که نام او را بر تارک اندیشه و دانش و معرفت انسانی ثبت کرده و او را شایسته هم‌گونه تجلیل و تکریم ساخته است .

وی یاد آور شد: گنجینه فرهنگ، ادب، علم و اندیشه ایران اسلامی تبارنامه معنوی مردم فرهیخته و آگاه دل این سرزمین کهن و پرافتخار است.

مقام عالی دولت در نیشابور عنوان کرد:روز جمعه 28اردیبهشت 97 همزمان با بزرگداشت روز ملی خیام نیشابوری وماه مبارک رمضان ساعت 20:30 بعد از افطار مردم وفرهنگ دوستان بر گرد آرامگاه خیام جمع شده وپس از گلباران مقبره مراسم اختتامیه کنگره بین المللی شعر " ازتوس تا نیشابور" با حضور دکتر سید عباس صالحی حضور وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی وحضور شاعران مطرح ایران و خارجی در محل باغ مصفای خیام برگزار می شودکه از عموم مردم دعوت می کنیم در این مراسم شرکت فرمایند.

معاون استاندار وفرماندار ویژه نیشابور تصریح کرد: روز ملی بزرگداشت حکیم عمرخیام نیشابوری به تمام ایرانیان در سراسر جهان تبریک گفته ، همت و تلاش خستگی‌ناپذیر تمام اصحاب علم ، اندیشه، ادب ، فرهنگ و رسانه را در معرفی و بزرگداشت این شخصیت بزرگ ارج نهاده وما باید در معرفی تمام ابعاد محققانه وی بیش ازپیش اهتمام نماییم .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار