امام جمعه اردبیل:

عشایر نیازمند خدمات آموزشی و بهداشتی هستند

اردبیل (پانا) - امام جمعه اردبیل گفت: عشایر ما نیازمند خدمات بهداشتی و درمانی، آموزشی، بیمه، راه روستایی و قشلاق هستند و با وجود محرومیت از خدمات اجتماعی همچنان در سنگر تولید فعالیت می‌کنند.

کد مطلب: ۸۲۱۵۹۰
لینک کوتاه کپی شد
عشایر نیازمند خدمات آموزشی و بهداشتی هستند

آیت‌الله سیدحسن عاملی در جشنواره کوچ عشایر اصلاندوز اظهار داشت: وجود عشایر شایسته تکریم و تجلیل بوده و مایه افتخار است که استان اردبیل قشری به نام قشر عشایر در خود جای داده که در طول تاریخ ما نقش مهمی را ایفا کرده‌اند و با حضور خود استقلال سیاسی و اقتصادی را به ارمغان آورده‌اند.

وی با بیان اینکه اهالی خطه مغان در ییلاق سبلان و باغرو مایه فخر و شرف هستند و به عنوان ارباب تولید در کشور نقش ایفا می‌کنند، افزود: مجلس شورای اسلامی باید اولویت خود را برای حمایت از تولیدات عشایری به کار بندند.

امام جمعه اردبیل بیان کرد: عشایر ما نیازمند خدمات بهداشتی و درمانی، آموزشی، بیمه، راه روستایی و قشلاق هستند و با وجود محرومیت از خدمات اجتماعی همچنان در سنگر تولید فعالیت می‌کنند که از نمایندگان استان خواستاریم که به مشکلات این قشر زحمتکش رسیدگی کنند.

عاملی با بیان اینکه کشور ایران در تاریخ در سفره عشایر مغان نشسته است، گفت: شاه اسماعیل صفوی اگر ایران را یکپارچه نکرده بود الان فلات ایران شاید 30 کشور بود، شاه اسماعیل با عشایر دشت مغان و عشایر طالش توانست به ایران عزت ببخشد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل با اشاره به نقش موثر عشایر در دوران جنگ ایران و روس و عثمانی تصریح کرد: با تلاش و همت عشایر و ایثارگری‌های عشایر کشور ایران توانست رو پای خود بایستد.

وی با بیان اینکه شاه اسماعیل صفوی با اجداد عشایر مغان ایران را یکپارچه کرد، افزود: بعد از صفویه، نادرشاه افشار وقتی دولت روس و عثمانی منطقه مغان را تصرف کرد، آنها را بیرون انداخت.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل بیان کرد: تاریخ عشایر مغان باید در کتاب‌های درسی گنجانده شده و جوانان ما در کلاس درس باید تاریخ پر افتخار منطقه را به خوبی بشناسد.

عاملی با اشاره به ترس دولت عثمانی از نادرشاه به خاطر وجود عشایر در اطراف وی گفت: تاجگذاری نادرشاه در اصلاندوز به خاطر این بود که اگر عشایر مغان با نادرشاه باشد حکومت وی دوام خواهد یافت بنابراین این منطقه را انتخاب کرد.

نماینده مردم استان اردبیل در مجلس خبرگان رهبری تپه نادری را سند افتخار در تاریخ منطقه مغان دانست و تصریح کرد: این مکان باید احیا شده و به عنوان مرکز توریستی و آثار فرهنگی مطرح شود.

وی با اشاره به کوچ عشایر به ییلاق گفت: اگر قبل از اینکه عشایر در ییلاقات سبلان و باغرو مستقر شوند و تات‌ها زمین عشایر را تصرف کنند مسئولیتش مستقیما بر عهده مسئولان خواهد بود، بنابراین مسئولان از این بابت وظیفه دارند امانتداری را رعایت کنند.

عاملی اظهار کرد: امیدواریم مراکز تربیتی و دینی در این منطقه بیش از پیش افزایش یابد و نسل فاخر پرورش یایند چرا که نسل عشایر امتداد و قدرت روحی شماست.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل با اشاره به اراضی پایاب سد خداآفرین بیان کرد: در تقسیم اراضی اولویت با آنهایی است که سال‌های متمادی زحمات زیادی را متقبل شده و در طول تاریخ محرومیت کشیدند.

وی در مورد ایجاد شرکتهای و مراکز تولیدی در اراضی پایاب گفت: جوانان عشایر در این اراضی نسبت به ایجاد مراکز تولیدی و شرکت‌ها اقدام کنند چرا که در دشت مغان برخی جوانان در رشته‌های فنی کشاورزی ابتکاراتشان را نشان می‌دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار