درگفت‌وگو با پانا

پازوکی، کارشناس اقتصادی تشریح کرد: برای خنثی کردن اقدامات ضد برجامی ترامپ چه باید کرد

تهران (پانا) -–مهدی پازوکی، کارشناس مسائل اقتصادی، با تاکید بر ضرورت ایجاد دفتر اتحادیه اروپا در ایران می‌گوید باید هیات‌های تجاری متعدد در بالاترین سطوح تصمیم گیری و مدیریتی به کشورهای مختلف اعزام شوند و تلاش شودتعامل با کشورهای مختلف جهان بیشتر شود زیرا انفعال و کناره‌گیری به نفع شرایط اقتصادی نخواهد بود.

کد مطلب: ۸۲۱۰۲۷
لینک کوتاه کپی شد
پازوکی، کارشناس  اقتصادی تشریح کرد: برای خنثی کردن اقدامات ضد برجامی ترامپ چه باید کرد

مهدی پازوکی در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره خروج آمریکا از برجام اظهار کرد: اوضاع اقتصادی کشور در ماه‌های آتی به تصمیم‌گیری‌های تصمیم‌سازان کشور مرتبط است و اگر سیاست‌های اقتصادی و سیاست‌های خارجی همسوی با هم و در جهت تعامل با کشورهای توسعه‌یافته از جمله اتحادیه اروپا، کانادا، استرالیا و ژاپن باشد به طور قطع می‌توان اوضاع اقتصادی کشور را بهبود بخشید.

وی افزود:‌ طبیعی است که انفعال و کنار کشیدن از مذاکرات و پیگیری‌ها به نفع اقتصاد ایران نخواهد بود اما اگر دولت خردمندانه در چارچوب منافع ملی حمایت مردم را همسو با سیاست‌های اقتصادی به دست آورد حقوق مردم نیز ایفا خواهد شد.

اوضاع اقتصادی ایران به دولت‌های نهم و دهم برنمی‌گردد

پازوکی با تاکید بر اینکه مباحث خودی و غیرخودی باید کنار گذاشته شود، خاطرنشان کرد:‌ معتقدم که اوضاع اقتصادی ایران به دوران آقای احمدی‌نژاد در دولت‌های نهم و دهم برنمی‌گردد منوط به آنکه سیاست‌هایی خردمندانه و درچارچوب منافع ملی کشور اتخاذ شود.

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: البته شرکت‌هایی اروپایی منافعی در نقاط دیگر جهان از جمله آمریکا دارند و در ارتباط با ایران در صورت تشدید تحریم‌ها، هزینه و فایده خواهند کرد اما منفعل نبودن ما و ارتباط با کشورها نیز در ایجاد تعامل و مبادلات اقتصادی موثر خواهد بود.

وی با اشاره به سفرهای بن‌سلمان پادشاه عربستان طی 21 روز سفر کاری به کشورهای مختلف جهان به منظور ایجاد لابی و تعامل خاطرنشان کرد: وی ایالت به ایالت آمریکا را بازدید کرد و از آنجا به پاریس و آلمان سفر کرد. وزیر امور خارجه عربستان نیز به استرالیا و ژاپن سفر و با شرکای خارجی و تجاری مذاکره کرد و در واقع به آنها امتیازاتی ارایه داد.

پازوکی با اشاره به سفرمحمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشور، به چین و روسیه عنوان کرد:‌ باید هیات‌های تجاری متعدد در بالاترین سطوح تصمیم گیری و مدیریتی به کشورهای مختلف اعزام شوند و تلاش شود تا تعامل با کشورهای مختلف جهان بیشتر شود. دفتر اتحادیه اروپا نیز باید هرچه زودتر در تهران افتتاح شود تا بیشترین ارتباط اقتصادی با فرانسه، آلمان و ایتالیا برقرار شود.

وی اضافه کرد: متاسفانه تصویری که ترامپ، اسرائیل و تندروهای داخلی از ایران ایجاد کرده‌اند تصویری مناسب نیست. اگر برجام بی‌اثر و بی‌فایده بود چرا آمریکا از آن خارج شد اما متاسفانه اظهارنظرهایی ناامیدانه در شبکه‌های اجتماعی درصدد است نشان دهد برجام با آمریکا و بدون آمریکا برای ایران و اقتصاد ایران بی‌اثر است.

کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد:‌ تحریم فرصتی را برای برخی واسطه‌ها و سوء استفاده‌گران شرایط تحریمی در سال‌های گذشته ایجاد کرده بود تا منافع بسیار به دست آورند. آنان اکنون نیز مخالف برجام هستند و می‌کوشند فضای جامعه را به سمت ناامیدی سوق دهند تا حمایت مردمی به دنبال دولت نباشد.

برجام باید با اتحادیه اروپا حفظ شود

پازوکی خاطرنشان کرد:‌ برجام باید با اتحادیه اروپا حفظ و به این منظور مذاکرات زیادی انجام شود این مذاکره برد- برد خواهد بود و هر چه اقدامات انفعالی دنبال شود به نفع اقتصاد ایران نخواهد بود.

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: این امیدواری وجود دارد که تشدید تحریم‌ها بر فروش نفت ایران تاثیری نداشته باشد و این موضوع نیز به نحوه تعامل با اروپا مرتبط است. همچنین باید در موضوعات سوریه و یمن شفاف تر عمل کرد تا اعتماد جهانی به ایران برگردد.

وی با اشاره به موثر بودن پیوستن ایران به سازمان شفافیت جهانی اظهار کرد:‌ پیوستن ایران به این سازمان و خارج شدن از لیست سیاه این سازمان به نفع ایران خواهد بود.

پازوکی خاطرنشان کرد: 60 درصد مردم آمریکا با دیدگاه آقای ترامپ در خروج از برجام مخالف هستند و باید افکار عمومی جهان را به پایبند بودن ایران به برجام و تلاش برای جلوگیری از تشدید تحریم‌ها همراه کرد. این هدف میسر نمی‌شود جز با تعاملات گسترده و مستمر با اتحادیه اروپا، ژاپن و استرالیا و سایر کشورهایی که منافع ایران را در سایه تعاملات اقتصادی تامین می‌کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار