کلانتری:

با طبیعت بدرفتاری کرده ایم

اهواز (پانا) - معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه امروز از سرمایه، تکنولوژی و نیروی انسانی تنها برای تخریب منابع استفاده می کنیم، گفت: با طبیعت بدرفتاری کرده ایم.

کد مطلب: ۸۲۰۸۲۹
لینک کوتاه کپی شد
با طبیعت بدرفتاری کرده ایم

عیسی کلانتری در آئین اختتامیه یازدهمین کنفرانس دو سالانه اقتصاد کشاورزی ایران در پردیس کشاورزی و منابع دانشگاه تهران مستقر در کرج افزود: انجمن های علمی باید بررسی کنند که در ۴۰ سال گذشته از نظر اقتصادی و به صورت کلان هزینه تصمیماتی که اتخاذ کرده ایم چقدر بوده تا نسل های بعدی کارهای غلط ما را تکرار نکنند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: پس از انقلاب اهدافی را تعیین کردیم. جمعیت کم بود، گفتیم که باید افزایش یابد، اما همزمان نیاز به غذا هم زیاد شد و بر این اساس بود که اهداف کوتاه مدت ما بر اهداف میان مدت غلبه کرد و شاهد این بودیم که خسارت های اقتصادی زیادی در این ۴۰ سال بر منابع وارد شد.
کلانتری گفت: برای تحقق هدف خودکفایی دام های خود را به ۱۲۳ میلیون واحد دامی رساندیم که این موضوع چرای زیاد دام و از بین رفتن پوشش گیاهی را به دنبال داشت. علاوه بر این خاک شستشو داده شد و کم کم نفوذ آب در خاک کم شد. همه این موارد یک شبه اتفاق نیفتاده بلکه در ۴۰ سال به وقوع پیوسته است. نتیجه می گیریم وقتی تولید پایدار نداشته باشیم، این اتفاقات رخ می دهد.
وی ادامه داد: به خاطر تولید بیشتر فجایعی مانند دریاچه ارومیه به وجود آمد، تصور این بود که مستقل بودن به این معنا است که حتما خودمان باید همه چیز را تولید کنیم. اینها همه بر اثر تصمیمات غیرعقلانی و غیراقتصادی رخ داده است.
معاون رییس جمهوری افزود: تمام دریاچه و تالاب های کشور در انتهای رودخانه ها قرار دارد، فکر کردیم که آب آنها را مهار و به سمت بهره برداری هدایت کنیم و به بقیه چیزها فکر نکردیم.
وی اظهار داشت: در سال ۷۶ هنوز بختگان و پریشان زنده بود، دستور دادم به هر نحو ممکن جلوی کشت دوم در استان فارس گرفته شود، امروز استان فارس در حال تبدیل شده به کرمان و سیستان و بلوچستان است.
کلانتری ادامه داد: ما تولید پایدار را به صورت کلان متوجه نشده ایم و تصور می کنیم به هر قیمتی باید تولید کنیم، اما اکنون انجمن های علمی برای بهبود وضعیت موجود، باید بازدارنده رفتارهای غیرعلمی و غیراقتصادی باشند، برای حفظ حقوق نسل های بعد باید با سیاست های غلط مبارزه کنیم.
وی افزود: رییس جمهوری دستور داد که در کنار مسایل زیست محیطی برای پسماند، ریزگردها، تالاب ها و آلودگی کلانشهرها کار کرد که البته احیای دوباره تالاب ها را غیر ممکن می دانم. گرد و غبار هم در فصولی از سال کمتر است زیرا که سال گذشته ۲۰۰ هزار هکتار از تالاب ها آبیاری شده بود.
وی با بیان اینکه نسل های بعد و نسل حاضر این سرزمین باید این هزینه را پرداخت کنند، خاطرنشان کرد: اقتصاد در کشور ما و در مجموع در جهان سوم به تمسخر گرفته شده، کل آب های استاتیک ما که ظرف میلیون ها سال در این کشور نهفته شده بر اساس برآورد وزارت نیرو در ۷سال پیش ۵۰۰ میلیون متر مکعب بوده که تا کنون بیش از ۱۶۰ میلیون متر مکعب آن را برداشت کرده ایم.
کلانتری با بیان اینکه اساتید باید در نحوه آموزش دانشجویان تجدیدنظر کنند، اظهار داشت: برخلاف چیزی که بسیاری از بزرگ تر ها تصور می کنند، بررسی دانشگاه ها نشان می دهد در ۲۰۰ هزار سال گذشته به جز در دوره یخبندان دریاچه ارومیه هیچ وقت خشک نشده نبود.
وی با تاکید بر اینکه در حق طبیعت جنایت کرده ایم، گفت: ۷۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای توسعه کشاورزی در زابل پول داده ایم در حالی که بادهای ۱۲۰ روزه زابل شروع شده و نمی توان در آنجا زندگی کرد، ریزگردها نیز در ۳۶۰ هزار هکتار از اراضی باید مهار شود.
کلانتری با تاکید بر اینکه اقتصادانان باید وارد این موضوعات شوند، گفت: باید ببینیم اولویت با ریزگردهاست که باعث مهاجرت مردم می شود یا آب عاریتی؟ دانش اقتصاد کشاورزی قربانی سیاست شده و نتیجه اش این بوده که همه جای کشور در حال خشکیدن است.
کلانتری گفت: نمی توانیم هر مقدار آب که خواستیم استخراج کنیم و هر چیزی خواستیم تولید کنیم، امروز در ایران ۸۸ میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر وجود دارد اما ما ۹۷ میلیارد مترمکعب مصرف می کنیم.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین گفت: مدعی دفاع از محیط زیست هستیم، عکس یوزپلنگ ایرانی را بر روی لباس بازیکنان تیم ملی می زنیم، اما وقتی علف نداریم حیواناتی مثل خرگوش ها بخورند، یوزپلنگ ها می میرند.
وی ادامه داد: باید قیمت تمام شده واقعی گوشت، گندم و چغندر را برآورد کنیم. می گویند آب دریا را شیرین کنیم و به شادگان انتقال دهیم. چرا اقتصاد دانان در این موضوعات چیزی نمی گویند؟ وقتی احساسات بر عقل غلبه می کند، چنین تصمیم گیری هایی صورت می گیرد.
معاون رییس جمهوری افزود: انتظار ما این است که پژوهشگران و اقتصاددانان مسیر پژوهش های خود را تغییر دهند و دخالت کنند و در نهایت چیزی برای نسل های بعدی هم بگذاریم، آنها نیز حق حیات دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار