آیت‌الله حسینی‌بوشهری:

خدا ترسی نخستین ویژگی عالمان دینی است

یزد (پانا) - معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در کنگره بزرگداشت حاج شیخ غلامرضا یزدی(فقیه خراسانی) بیان داشت: تبلیغ دین، هدایت گری جامعه و خداترسی از ویژگی های شخصیت‌ آیت‌الله حاج شیخ غلامرضا فقیه خراسانی است.

کد مطلب: ۸۲۰۵۲۸
لینک کوتاه کپی شد
خدا ترسی نخستین ویژگی عالمان دینی است

آیت‌‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری در کنگره بزرگداشت حاج شیخ غلامرضا یزدی(فقیه خراسانی) با تبریک ایام‌الله ماه شعبان اظهار داشت: سخن گفتن از انسان‌هایی که تمام هستی خود صرف خدمت به دیگران کردن ساده نیست.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با طرح این سوال که چرا چنین کنگره‌ها و همایش‌هایی در تجلیل از عالمانمان برگزار می‌کنیم بیان کرد: پاسخ این سوال این است که ما تاسی می جوییم به کلام خداوند، نبی مکرم اسلام و ائمه(ع) که خود بزرگداشت علما را انجام دادند.

وی با اشاره به اینکه نبی مکرم اسلام فرمودند اگر کسی عالمی را تکریم کند من را تکریم کرده است و کسی که من را تکریم کند خدا را تکریم کرده گفت: بر اساس این روایت، امروز ما تکریم حاج شیخ غلامرضا یزدی را نداریم بلکه تکریم بزرگداشت پیامبر(ص) و خداوند متعال را برگزار می‌کنیم.

استاد سطوح عالی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: از منظر کلام امام صادق(ع) عالمان پاسداران فکر، اندیشه و ارزش‌های جامعه اسلامی هستند و نقش عالمان دین این است که از شیطان‌های جنی و انسی جلوگیر می‌کنند که نتوانند به ضعفای شیعه تاثیر بگذارند.

حسینی بوشهری خداترسی را نخستین ویژگی عالمان دینی دانست و خاطرنشان کرد: شخصیت‌هایی همچون آیت‌الله حاج شیخ غلامرضا فقیه خراسانی یکی از ویژگی‌های دیگری که دارند تبلغ دین و ویژگی بعدی آنها هدایت‌گری جامعه است.

امام جمعه موقت قم با اشاره به حضور آیت‌الله حاج شیخ در تمام روستاهای یزد و مسیر مشهد اظهار داشت: به حاج شیخ گفتند در یک روستا سه خانوار زندگی می‌کنند که ایشان فرمودند حتما باید به این روستا بروم و تبلیغ دین بکنم.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: همین موضوع سبب می‌شود که نام این شخصیت بزرگ در نقاط مختلف ایران، عراق، عربستان، سوریه و نقاط مختلف جهان اسلام پرآوازه باشد.

وی تصریح کرد: برخی به لباس حاج شیخ ایراد می‌گرفتند که باید لباس خوب بپوشد ولی ایشان می‌فرمود که شخصیت عالم دین به عبا و عمامه نیست بلکه به تبلیغ دین است و در بیرون از منزل و مسجد، کلاه نمدی بر سر می‌گذاشت.

وی با بیان اینکه هرچه درجه ایمانش قوی‌تر باشد شیاطین قوی تری اطراف او هستند بیان کرد: در این زمینه این شخصیت الهی می‌فرمود که شیطان حاج شیخ، حاج شیخ شیطان‌هاست.

استاد سطوح عالی حوزه‌های علمیه مسئولیت پذیری را یکی دیگر از ویژگی‌های عالمان دین دانست و گفت: این ویژگی در شخصیت آیت‌الله حاج شیخ موج می‌زد به گونه‌ای که همیشه دنبال تبلیغ دین بوده است.

حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: در یک روستا که حاج شیخ برای تبلیغ می‌رفته از مردم پرسید جایی برای استراحت هست که پاسخ منفی شنید و گفتند که در کاهدان جایی هست، وی هم شب زیر کاه‌ها خوابید و صبح آماده شد و سخنرانی کرد.

امام جمعه موقت قم افزود: ویژگی بعدی عالمان دین زهد و تقواست که این موضوع هم سراسر وجود حاج شیخ غلامرضا یزدی(فقیه خراسانی) را گرفته بود و در طول عمر خود در این زمینه تلاش کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: برگزاری چنین جلساتی قبل از اینکه برای شخصیت‌های عالی مقامی از جمله حاج شیخ تاثیر داشته باشد، برای ما مهم و با تاثیر است و می‌تواند زمینه‌ای برای هدایت ما باشد.

وی تصریح کرد: یکی از ویژگی‌هایی که شیخ را از دیگر افراد نمونه کرده بود این است که زرتشتی و کلیمی هم به دنبال جنازه او اشک می‌ریخت و برای وی مجلس عزاداری برگزار می‌کرد.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: زرتشتی‌ها و کلیمی‌های زمان حاج شیخ وقتی با این سوال مواجه شدند که شما چرا برای حاج شیخ گریه می‌کنید گفتند در روزهای سخت قحطی کسی که به ما کمک کرد و جان ما را نجات داد مرحوم حاج شیخ بود.

وی خاطرنشان کرد: حاج شیخ به صورت کامل خود را از تعلقات دنیایی قطع کرده بود به گونه‌ای که مردم بارها و بارها برای وی خانه خریدند و او چون چیزی برای خود نمی‌خواست، خانه‌ها را می‌فروخت و به طلبه‌ها و مردم کمک می‌کرد.

استاد سطوح عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه دشمن امروز برای انحراف فکری نسل جوان ما تلاش می‌کند و در این زمینه‌ها هزینه‌های بسیاری انجام می‌دهد تصریح کرد: امروز مبلغ دینی ما باید دارای سطح علمی و اخلاقی بالایی باشد تا بتواند با جذب جوانان آنها را از انحراف باز دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار