مدیرکل مدارس غیردولتی آموزش و پرورش: برخی موسسات کنکوری در برنامه‌های آموزش و پرورش اثرگذار شده‌اند

تهران (پانا) - مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه متاسفانه طی دهه گذشته به تعدادی موسسه مجوز داده شده است که روی فرهنگ و برنامه‌های آموزش و پرورش اثرگذار شدند گفت که مهم‌ترین اقدام ما در برخورد با این موسسات و رفع سایر تبعات آن، حذف آزمون‌ها و کتب کمک آموزشی از دوره ابتدایی بود. 

کد مطلب: ۸۱۸۸۴۶
لینک کوتاه کپی شد
مدیرکل مدارس غیردولتی آموزش و پرورش: برخی موسسات کنکوری در برنامه‌های آموزش و پرورش اثرگذار شده‌اند

مجید تهرانیان در برنامه تلویزیونی پرسشگر شبکه آموزش با بیان اینکه آموزش جزو تکالیف دولت است، گفت: آموزش غیررسمی و تکمیلی جزوتکالیف دولت نیست اما نیاز مردم است. باید به استعدادها و نیاز بچه‌ها توجه شود. در اینجا قانونگذار راه را باز گذاشته و امکان ارائه آموزش‌های غیررسمی از طریق مشارکت‌های مردمی و بخش خصوصی فراهم شده است.

وی درباره نحوه نظارت دولت بر فعالیت آموزشگاه‌های آزاد گفت: متاسفانه طی دهه گذشته به تعدادی موسسه مجوز دادیم که خود آنها روی فرهنگ و برنامه‌های آموزش و پرورش اثرگذار شدند و حتی به نظر میرسد در مواردی جهت دهی می‌کنند.

مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مهم‌ترین اقدام ما در برخورد با این موسسات و رفع سایر تبعات آن حذف آزمون‌ها و کتب کمک آموزشی از دوره ابتدایی بود عنوان کرد: اگر این تصمیمات حمایت شوند می‌توان قول داد بسیاری از این نگرانی‌ها ظرف چندسال برطرف شوند. از برخرود برخی والدین نگرانیم که خیلی مواقع به این موسسات سودجو کمک و آنها را همراهی می‌کنند و مدام از مدیران مدارس می‌خواهند آزمون برگزار کنند و خودشان طالب آزمون و کتب کمکی هستند.

تهرانیان تاکید کرد: نیاز به فرهنگ‌سازی قوی در این زمینه هستیم و این امکان را فراهم کنیم که افراد سودجو نتوانند حرکت کنند. دولت هم دارد در این مسیر کمک می‌کند که اولین اقدامش حذف آزمون بود. سال آینده هم یک ساماندهی در مقطع متوسطه در پیش است و استانداردهایی برای کتاب‌هایی که می‌خواهد وارد مدارس شود از سوی سازمان پژوهش دیده خواهد شد.

وی افزود: اگر در مجلس و دولت و سایر بسترها از مصوبه حذف آزمون‌ها حمایت کنند مطمئن هستم که قدم‌های بعدی هم به آسانی اتفاق میافتد. اما تا وقتی کنکور داریم زمینه فعالیت موسسات وجود دارد. امیدواریم مشکل حذف کنکور ریشه‌ای حل شود زیرا حتی اگر یکی دو موسسه را هم تعطیل کنیم باز نمی‌توانیم نیاز عمومی جامعه را به‌خوبی برطرف کنیم.

تهرانیان درباره علت صدور مجوز آموزشگاه از سوی دیگر نهادها عنوان کرد: در تبصره یک ماده 3 قانون تاسیس مراکز غیردولتی آمده که مرجع صدور مجوز آموزشگاه برای آموزش افراد زیر بیست سال وزارت آموزش و پرورش است. قبل از این قانون، در مقاطع زمانی دستگاه‌های مختلفی با مصوبات داخلی و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مجوزهایی دریافت کرده‌اند اما اقدامات آنها دارد برای ما ایجاد مشکل می‌کند.

وی در پاسخ به اینکه آیا حالا هم نهادهایی چون شهرداری می‌توانند برای راه‌اندازی آموزشگاه مجوز دهند، اظهار کرد: ما مراکز غیرمجاز را مراکزی می‌دانیم که کلا از هیچ نهادی مجوز ندارند. اصولا شهرداری مجوز نمی‌دهد بلکه بستر فعالیت فرهنگی را در سرای محلات فراهم می‌کند. درباره وزارت ارشاد هم باید گفت شورای عالی انقلاب فرهنگی مرزی مشخص کرده که طبق آن آموزش افراد زیر 20 سال بر عهده آموزش و پرورش است و بالاتر از آن برعهده وزارت ارشاد اما اخیرا مشاهده کردیم آموزشگاه‌های زیر نظر ارشاد بچه‌های کم سن و سال را هم می‌پذیرند.

مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ما دولتی‌ها باید یکجا تکلیفمان را با بخش خصوصی مشخص کنیم، گفت: قوانین و مقررات در انحصار دولت است. ما نگاهمان را باید نسبت به بخش خصوصی اصلاح کنیم در حالی که مدام داریم با آنها رقابت می‌کنیم. باید این مشکل به صورت بنیادین حل و زوایا مشخص شود.

به گفته وی، از سال قبل اقدامات زیرساختی قوی نظارتی در حال انجام است و یک سامانه قوی از یک ماه قبل شروع به جمع آوری اطلاعات کرده است.

تهرانیان تاکید کرد:‌ اکثر مراکز طبق تعرفه‌های دولتی فعالیت و کنترل می‌شوند و مشکل شهریه های غیرمتعارف عمدتا متوجه غیرمجازهاست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار